Főoldal > 2016/2017. tanév > Leíró magyar nyelvtan III. Mondattan

Tantárgy kódja

MAO1108

Tantárgy neve

Leíró magyar nyelvtan III. Mondattan

Tantárgy angol neve

Descriptive Hungarian Grammar III. Syntax

Kredit

2

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Heti óraszám

0 + 2
Elmélet + Gyakorlat

Előkövetelmény

MAO1106

Ajánlott félév

6

Cél

A Leíró magyar nyelvtan c. tantárgycsoport célja a szinkrón nyelvi rendszer összetevőinek vizsgálata a rendszerben betöltött helyük, funkciójuk, kapcsolódási szabályaik szerint, ezáltal a nyelvi rendszer „működésébe” való „betekintés”, az egyes szintek, jelenségek, egymásra épülésének, összefüggésének felismertetése; anyanyelvünknek mint a gondolatközvetítést szolgáló jelrendszernek és e rendszer törvényszerűségeinek bemutatása.

Cél angol

Developing student personality. Improving students' erudition, skills and abilities by making use of the obtained knowledge. Improving competences establishing life-long learning, such as professional co-operation and communication, self-improvement and commitment to professional development. A teacher of Hungarian language should be in possession of a high level of knowledge pertaining to linguistics, of a high level of communicative competence in his or her mother tongue; of a wide spectrum of techniques of problem solving pertaining to individual research and scholarly output related to teaching Hungarian.

Tartalom

A mondatszint, a mondat fogalma. A különböző megközelítésű mondatmeghatározások. A mondatfajták. A mondatok osztályozása szerkezetük szerint. Modalitás. A mondatrészek. Az egyszerű és összetett mondat határsávja. Az összetett mondat. Az alárendelő mondatok szerveződésében részt vevő grammatikai kategóriák. Az alárendelő és a mellérendelő összetett mondatok jellemzése. A nem bővítménykifejtő mellékmondat, a kötött bővítményt kifejtő mondatok típusai. A sajátos jelentéstartalom mibenléte, viszonya a mondatrészkifejtéshez. A többszörösen összetett mondat jellemzői, alaptípusai. Az elemzést megkönnyítő transzformációk alkalmazása. A jelöltség és az egyeztetés különböző lehetőségeinek számbavétele. Az ábrázolás lehetőségei.

Tartalom angol

Level of sentences, determination of the sentence. Sentence types. Layers in the sentence. Various ways of defining the concept of the sentence. Classification of sentences according to their structures. Characteristics of coordinating and subordinating sentences. Borderline of the simple and complex sentence. Complex sentences. Characteristics and sub-types of the multi-complex sentences.

Számonkérés

gyakorlati jegy

Számonkérés angol

term grade

Irodalom

Elekfi László 2002. Magyar grammatika és ami utána következhet. Magyar Nyelv. XCVIII. 11–33, 155–164. Hadrovics László 1969. A funkcionális magyar mondattan. Budapest: Akadémiai Kiadó. Keszler Borbála (szerk.) 2000. Magyar grammatika. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó. Kiefer Ferenc (főszerk.) 2006. Magyar nyelv. Akadémiai Kézikönyvek. Budapest: Akadémiai Kiadó. 110–48. É. Kiss Katalin–Kiefer Ferenc–Siptár Péter 1998. Új magyar nyelvtan. Budapest: Osiris Kiadó.

Irodalom angol

Elekfi László 2002. Magyar grammatika és ami utána következhet. Magyar Nyelv. XCVIII. 11–33, 155–164. Hadrovics László 1969. A funkcionális magyar mondattan. Budapest: Akadémiai Kiadó. Keszler Borbála (szerk.) 2000. Magyar grammatika. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó. Kiefer Ferenc (főszerk.) 2006. Magyar nyelv. Akadémiai Kézikönyvek. Budapest: Akadémiai Kiadó. 110–48. É. Kiss Katalin–Kiefer Ferenc–Siptár Péter 1998. Új magyar nyelvtan. Budapest: Osiris Kiadó.

Tantárgyfelelős intézet kódja

NYI

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Minya Károly