Tantárgy kódja
TNO1006
Tantárgy neve
Edzéselmélet
Tantárgy angol neve
Theory of Training
Kredit
3
Félévi követelmény
Vizsga
Heti óraszám
2 + 0
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
3
Cél
A hallgatók ismerjék meg az edzéselmélet azon alapvető korszerű elveit, törvényserűségeit, módszereit, kutatási eljárásait, amelyek megfelelő alapot biztosítanak, a testnevelő tanári munka eredményes végzéséhez. Biztosítson olyan tudást, felkészültséget, szemléletet, amely lehetővé teszi a kultúra e területének eredményes felhasználását. Legyenek naprakészek az új és bevált módszertani ismeretekből, tudják ezeket felhasználni tanári és edzői munkájuk ellenőrzésére.
Szerezzenek olyan tudást, amelyet kreatívan alkalmazhatnak pedagógiai munkájuk sikere végzéséhez. Legyenek képesek kialakítani a tanulókban az értékelés, önértékelés fontosságát és képességét.
Cél angol
This course starts from the physiological, biochemical, and neuro-psychological factors characterizing the adaptations of the human organism to the different kinds of physical exercise. On these bases the course provides methodological and didactical tools to correctly propose various methodologies and an appropriate planning of the training, different for every kind of sport and field of motor activity.
Tartalom
A hallgatók megismerik a testkultúrával, testneveléssel, edzéssel, sporttal kapcsolatos, alapvető fogalmakat. Megismerik az edzés célját, feladatait, eszközeit, foglalkoznak az alkalmazkodás kérdéseivel, a teljesítmény összetevőivel, a kondicionális és koordinációs képességekkel. Elsajátítják, a tanulók felkészítéséhez szükséges módszereket, eljárásokat. Ismereteket szereznek a mozgásos cselekvéstanulás a technikai, taktikai tanulás elveiről, alapkérdéseiről. Megismerik a versenyzés, sportversenyzés jelentőségét, fajtáit, a sportbeli felkészülés szakaszait, a kiválasztás problémáját, a tehetség ismérveit.
Megtanulják az edzés, felkészítés tervezését a végzett munka ellenőrzésének a módját.
Tartalom angol
After having completed the course, the student will have developed an insight into and an understanding for methodology of training to ensure that the student can plan and prepare for activities in various sports on various levels; have aquired satisfactory skills in various sports; have aquired specific skills as a supervisor in various sports; have aquired a basic knowledge of activities of training.
Számonkérés
félévközi zh
kollokvium
Számonkérés angol
mid-term test
examination
Irodalom
DUBECZ J. (2009): Általános edzéselmélet és módszertan. 274., HARSÁNYI L.(2000): Edzéstudomány I-II. Dialóg - Campus Kiadó, Budapest-Pécs, 142 – 199., NÁDORI L. (1981) Az edzés elmélete és módszertana. Sport, Budapest., RIGLER E. (1993-1996-2000): Az általános edzéselmélet és módszertan alapjai I-II-III. OTSH,
Budapest, 89.; 83.; 179.
Irodalom angol
DUBECZ J. (2009): Általános edzéselmélet és módszertan. 274., HARSÁNYI L.(2000): Edzéstudomány I-II. Dialóg - Campus Kiadó, Budapest-Pécs, 142 – 199., NÁDORI L. (1981) Az edzés elmélete és módszertana. Sport, Budapest., RIGLER E. (1993-1996-2000): Az általános edzéselmélet és módszertan alapjai I-II-III. OTSH,
Budapest, 89.; 83.; 179.
Tantárgyfelelős intézet kódja
TSI
Tantárgyfelelős oktató
Gyula Sándor
Ekvivalencia
TNB1514