Tantárgy kódja
ENO1047
Tantárgy neve
Karvezetés 1.
Tantárgy angol neve
Choir conducting
Kredit
2
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Heti óraszám
0 + 2
Elmélet
+ Gyakorlat
Előkövetelmény
ENO1046
Ajánlott félév
7
Cél
A korábbi tanulmányok során elsajátított vezénylési készségek és hozzájuk kötődő ismeretek továbbfejlesztése, gyakorlati megvalósítása, a tanárjelölt hallgatók önálló próbavezetésre való képességének fejlesztése.
A hallgató karvezetői felkészültsége alapján alkalmas az iskolai kórusmunka vezetésére, az abban rejlő zenei nevelési feladatok ellátására. A társas zenélésen keresztül rugalmasságot, empátiát és alkalmazkodóképességet fejleszt. Az együttzenélés formáin keresztül képes erősíteni a szocializációs folyamatokat és toleranciára nevelni.
Cél angol
Further development of the choir conducting skills and related knowledge acquired in previous courses, implementation in practice, developing the trainee teachers’ ability for independent directing of rehearsal.
On completing the course the student will be equipped for choir leading work at schools and to perform the music education tasks related to that work. Through making music with others s/he will develop flexibility, empathy and adaptability. Through the forms of making music together the course will strengthen processes of socialization and will educate for tolerance.
Tartalom
A kórusművek eddig megismert tanítási módszereinek gazdagítása, ezek gyakorlati alkalmazása az iskolai kórusok munkájában. A különböző korszakokban komponált művek tanulási fázisai lehetőségeinek, valamint előadói feladatainak tudatos és egyben művészi alkalmazása. A tanárjelöltek felkészítése a tanórákon és a kóruspróbákon, valamint a hangversenyeken szükséges vezénylési tevékenység igényes megvalósítására.
A különböző iskolatípusokban lehetséges tananyagként és kórusrepertoárban megjelenő vokális kompozíciók feldolgozása.
Tartalom angol
Further elaboration of previously acquired teaching methods of choral works and practical implementation in the work of school choruses. Conscious and simultaneously artistic application of the learning phases and performance tasks of associated with works composed in different ages. Preparation of trainee teachers to carry out at a high artistic level conducting activities needed in school classes, choir rehearsals and concerts.
Studying vocal compositions that are likely to be taught in various types of schools or to form part of the repertoire of choirs.
Számonkérés
Folyamatos órai munka
Számonkérés angol
Course work
Irodalom
• Felhő táncol. Mai magyar zeneszerzők kíséretes kórusművei. Szerk.: Dr. Mindszenty Zsuzsánna, KÓTA, Budapest, 2008.
• Párkai István: A kórusvezénylés alapjai. Veszprémi Egyetemi kiadó, 1994.
• Párkai István: Modern kórusetűdök. NPI, Budapest, 1978.
• Tavaszi felhők. Kortárs szerzők ifjúsági művei. Szerk.: Dr. Mindszenty Zsuzsánna, KÓTA, Budapest, 2008.
• Vásárhelyi Zoltán: Az énekkari vezénylés módszertana. Zeneműkiadó, Budapest, 1965.
Irodalom angol
• Felhő táncol. Mai magyar zeneszerzők kíséretes kórusművei. Szerk.: Dr. Mindszenty Zsuzsánna, KÓTA, Budapest, 2008.
• Párkai István: A kórusvezénylés alapjai. Veszprémi Egyetemi kiadó, 1994.
• Párkai István: Modern kórusetűdök. NPI, Budapest, 1978.
• Tavaszi felhők. Kortárs szerzők ifjúsági művei. Szerk.: Dr. Mindszenty Zsuzsánna, KÓTA, Budapest, 2008.
• Vásárhelyi Zoltán: Az énekkari vezénylés módszertana. Zeneműkiadó, Budapest, 1965.
Tantárgyfelelős intézet kódja
ZEI
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Tamási László András
Ekvivalencia
ENM1009