Főoldal > 2016/2017. tanév > Szolfézs 1.

Tantárgy kódja

ENO1021

Tantárgy neve

Szolfézs 1.

Tantárgy angol neve

Solfege 1.

Kredit

2

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Heti óraszám

0 + 2
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

1

Cél

A zenei írás-olvasás és a hallási készség fejlesztése különféle gyakorlati tevékenységek révén. A zeneelmélet és zenetörténet tantárgyak e félévben tanult ismereteinek megerősítése, bővítése, gyakorlati alkalmazása. Magas szintű elméleti és gyakorlati felkészültsége által a hallgató legyen alkalmas a gyerekek alkotó és önkifejező tevékenységének irányítására. Képes legyen a zenei tehetség felismerésére és gondozására. Speciális ismeretei által tudja fejleszteni a tanuló zenei emlékezetét, fantáziáját, koncentrációját és tájékozódását a zeneművekben.

Cél angol

Developing skills of musical literacy and hearing with the help of different practical exercises. Consolidating, expanding and implementing the material learned in courses such as Music Theory and Music History. It is expected that the student, through highly professional theoretical and practical knowledge, should be able to guide pupils’ creative and self-expressing activities. The student should be able to recognize and foster musical talent. Through their special knowledge, they are expected to improve pupils’ memory, imagination, concentration and familiarity with music pieces.

Tartalom

Egy- és többszólamú éneklés, laprólolvasás, diktálás, memorizálás, transzponálás, lejegyzés, hallásgyakorlatok, ének-zongorás gyakorlatok. Zeneelméleti ismeretek a gyakorlatban. Gyermekdalok, népdalok. A népdalelemzés szempontjai. Kodály Zoltán pedagógiai művei.

Tartalom angol

Practising the basic elements of musical literacy. Monophonic and polyphonic singing. Exercises developing students’ listening skills. Developing skills of reading from musical scores. Taking notes from piano and song. Practical application of skills that belong to music theory and reading musical notes (identifying scales and keys, intervals, recognition of chords, the use of keys etc). Dictation, notation, listening exercises, exercises with piano. Child songs, folk songs. The principles of folk song analysis. Kodály’s pedagogical works.

Számonkérés

Zárthelyi dolgozatok, zenei beszámolók, szóbeli beszámolók, folyamatos munka.

Számonkérés angol

In-class tests, musical presentations, oral presentations, continuous work.

Irodalom

• Kodály Zoltán: 15 kétszólamú énekgyakorlat. 29. kiadás. EMB, Budapest, 2012. • Szendrei Janka (közr.) GuillaumeDufay: 15 himnusz. Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Egyházzenei Tanszék, Budapest, 2000. • Szőnyi Erzsébet: A zenei írás-olvasás módszertana gyakorló füzetei 3-6. EMB, Budapest, 2009-2011.  • Tegzes György: Hétfokú olvasógyakorlatok I-II. Tankönyvkiadó, Budapest, 1991.

Irodalom angol

• Kodály Zoltán: 15 kétszólamú énekgyakorlat. 29. kiadás. EMB, Budapest, 2012. • Szendrei Janka (közr.) GuillaumeDufay: 15 himnusz. Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Egyházzenei Tanszék, Budapest, 2000. • Szőnyi Erzsébet: A zenei írás-olvasás módszertana gyakorló füzetei 3-6. EMB, Budapest, 2009-2011.  • Tegzes György: Hétfokú olvasógyakorlatok I-II. Tankönyvkiadó, Budapest, 1991.

Tantárgyfelelős intézet kódja

ZEI

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Pintér-Keresztes Ildikó

Ekvivalencia

ENB1301