Tantárgy kódja
ENO1032
Tantárgy neve
Népzene-néphagyomány gyakorlat*
Tantárgy angol neve
Folkmusic Practice
Kredit
1
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Heti óraszám
0 + 1
Elmélet
+ Gyakorlat
Előkövetelmény
ENO1031
Ajánlott félév
2
Cél
A tantárgy célja a néphagyomány értékeinek feltárása, majd az erre épülő népzene iránti általános érdeklődés felkeltése. Ezáltal a hallgató képessé válik a magyar nemzeti hagyományt őrző, és interpretáló, nyitott, kreatív ember nevelésére. Szakmai tudása révén képes felhívni a tanulók figyelmét a népzene és a klasszikus zene kapcsolatára, az így szerzett ismeretek integrálására. Tudatában van a népzene nemzetnevelő hatásának, és a nemzeti identitás erősítésére törekszik.
Cél angol
The objective of the course is to reveal the values of folk tradition, and raise interest in related folk music. Thus, the student is expected to educate pupils who are committed to foster and interpret the Hungarian national tradition and become open and creative minds. Through their professional knowledge, the student is able to draw pupils’ attention to the relationship of folk music and classical music, and integrate the knowledge gained through this. The student is aware of the educating function of folk music and strives to strengthen national identity.
Tartalom
A tárgy lehetőséget ad különböző archív felvételek hallgatására, az öt népzenei dialektusterület feltárására. A hallgató a dallamok elsajátítása után, a népdaltípusokba sorolása által átfogó képet kap a magyar nyelvterület autentikus vokális és instrumentális zenei anyagáról. Az alap- és középfokú zeneoktatásban szereplő népdalok zenei és szöveges (szimbólumokra épülő) elemzését a magyar népzene-történeti korok egymásra épülése követi.
Tartalom angol
The course offers a chance to listen to authentic recordings, examining the five main dialect areas. The student, after getting familiar with folk songs, and classifying them into distinct types, gets an overview of the authentic vocal and instrumental material of Hungarian folk music. The musical, formal and textual (symbol-based) analysis of folk songs included in the elementary and secondary school curriculum is followed by a historical summary of Hungarian folk music.
Számonkérés
Minden órán előre kijelölt feladat számonkérése.
Számonkérés angol
Checking assigned tasks from class to class.
Irodalom
• Borsi Ferenc: Mi vagyunk a rózsák. Dunaszerdahely, 2003.
• Magyar Néprajz VI. Népzene, néptánc, népi játék. Akadémiai kiadó, Budapest, 1990.
• Magyar Népzene Tára VI-XII. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1973-2011.
• Magyar Népzenei Antológia – CD-ROM Akadémiai Kiadó. Budapest, 2012.
• Paksa Katalin: Magyar népzenetörténet. Balassi Kiadó, Budapest, 2008.
Irodalom angol
• Borsi Ferenc: Mi vagyunk a rózsák. Dunaszerdahely, 2003.
• Magyar Néprajz VI. Népzene, néptánc, népi játék. Akadémiai kiadó, Budapest, 1990.
• Magyar Népzene Tára VI-XII. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1973-2011.
• Magyar Népzenei Antológia – CD-ROM Akadémiai Kiadó. Budapest, 2012.
• Paksa Katalin: Magyar népzenetörténet. Balassi Kiadó, Budapest, 2008.
Tantárgyfelelős intézet kódja
ZEI
Tantárgyfelelős oktató
Dragony Gábor
Ekvivalencia
ENB1214