Tantárgy kódja
ENO1022
Tantárgy neve
Szolfézs 2.
Tantárgy angol neve
Solfege 2.
Kredit
2
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Heti óraszám
0 + 2
Elmélet
+ Gyakorlat
Előkövetelmény
ENO1021
Ajánlott félév
2
Cél
A zenei írás-olvasás és a hallási készség fejlesztése különféle gyakorlati tevékenységek révén. A zeneelmélet és zenetörténet tantárgyak e félévben tanult ismereteinek megerősítése, bővítése, gyakorlati alkalmazása.
Magas szintű elméleti és gyakorlati felkészültsége által a hallgató legyen alkalmas a gyerekek alkotó és önkifejező tevékenységének irányítására.
Képes legyen a zenei tehetség felismerésére és gondozására. Speciális ismeretei által tudja fejleszteni a tanuló zenei emlékezetét, fantáziáját, koncentrációját és tájékozódását a zeneművekben.
Cél angol
Developing skills of musical literacy and hearing with the help of different practical exercises. Consolidating, expanding and implementing the material learned in courses such as Music Theory and Music History.
It is expected that the student, through highly professional theoretical and practical knowledge, should be able to guide pupils’ creative and self-expressing activities.
The student should be able to recognize and foster musical talent. Through their special knowledge, they are expected to improve pupils’ memory, imagination, concentration and familiarity with music pieces.
Tartalom
Egy- és többszólamú éneklés, laprólolvasás, diktálás, memorizálás, transzponálás, lejegyzés, hallásgyakorlatok, ének-zongorás gyakorlatok. Zeneelméleti ismeretek a gyakorlatban, elsősorban a gregorián és reneszánsz polifónia anyagából merítve. Népdalok, népdalelemzés.
Tartalom angol
Monophonic and polyphonic singing. Playing at sight, melodic dictation, memorizing (Gregorian, early polyphonic, Renaissance polyphonic songs of the middle class, and madrigals). Folk songs, folk song analysis.
Számonkérés
Zárthelyi dolgozatok, zenei beszámolók, szóbeli beszámolók, folyamatos munka.
Számonkérés angol
In-class tests, musical presentations, oral presentations, continuous work.
Irodalom
• Dobszay László – Mezei János: Könnyű középkori egyházi kórusok. Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Egyházzenei Tanszék, Budapest, 2000.
• Dobszay László: Gregorián példatár.In: Egyházzenei Füzetek. Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Egyházzenei Tanszék, Budapest, 2000.
•Szendrei Janka (közr.) GuillaumeDufay: 15 himnusz. Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Egyházzenei Tanszék, Budapest, 2000.
• Lassus: 24 kétszólamú motetta. EMB, Budapest, 2009.
• Legányné Hegyi Erzsébet: Stílusismeret I. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1982
Irodalom angol
• Dobszay László – Mezei János: Könnyű középkori egyházi kórusok. Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Egyházzenei Tanszék, Budapest, 2000.
• Dobszay László: Gregorián példatár.In: Egyházzenei Füzetek. Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Egyházzenei Tanszék, Budapest, 2000.
•Szendrei Janka (közr.) GuillaumeDufay: 15 himnusz. Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Egyházzenei Tanszék, Budapest, 2000.
• Lassus: 24 kétszólamú motetta. EMB, Budapest, 2009.
• Legányné Hegyi Erzsébet: Stílusismeret I. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1982
Tantárgyfelelős intézet kódja
ZEI
Tantárgyfelelős oktató
Ferencziné dr. Ács Ildikó
Ekvivalencia
ENB1306