Tantárgy kódja
INO1105
Tantárgy neve
Algoritmizálás, adatmodellezés
Tantárgy angol neve
Algorithm and Data Modeling
Kredit
3
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Heti óraszám
0 + 3
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
5
Cél
A közoktatásban kialakítandó algoritmikus szemlélet, adatmodellezési készség, számítógépes probléma-megoldási stratégiák elsajátítása és továbbadási képességének kialakítása.
Cél angol
The aim of course is to learn some algorithmic approach, data modeling skill, and computer modeling strategies established in public education, moreover to learn the skill of transfer the knowledge of them.
Tartalom
A számítógépes problémamegoldás elméleti és gyakorlati megalapozásának, az alapalgoritmusok és alapvető adatszerkezetek megismertetésének módszerei. Algoritmikus gondolkodás: algoritmusok megértése, végrehajtása, helyességének és alkalmazhatóságának belátása, tervezése, megvalósítása mások számára. Az algoritmizálás szintjei. Programozási alapfogalmak kialakításának, bevezetésének módszerei. Követelmények tisztázása, tervezés, kódolás, hibakeresés, tesztelés. Programozási tételek összetétele. Az algoritmusok tervezését és leírását segítő eszközök (folyamatábra, mondatszerű leírás) alkalmazásának módszertani vonatkozásai. Felülről lefelé tervezés, lépésenkénti finomítás módszere. A rekurzió szerepe a feladatmegoldásban. Minőségi, hatékonysági szempontok a programkészítésben. Konstruktivista programozási környezetek gyakorlása és oktatásban való használata. Adatmodellezés: a probléma megoldásához szükséges adatok körének meghatározása, ezen adathalmaz strukturálása, adatokból kinyert információ megjelenítése. Adatmodellezés: a probléma megoldásához szükséges adatok körének meghatározása, ezen adathalmaz strukturálása, adatokból kinyert információ megjelenítése. A hatékony feladatmegoldásokhoz szükséges adatszerkezetek kiválasztása.
Tartalom angol
Methods of learning of theoretical and practical foundations of computer problem solving, the main algorithms, and basic data structures and methods. Algorithmic thinking: understanding of algorithms, implementation, accuracy and applicability of discretion, the planning and implementation for others. The Algorithmisation levels. Methods of implementation and introduction of basic concepts of programming . Clarification requirements, design, coding, debugging and testing. The composition of programming items. The application of algorithms for the design and description of assistive devices (flowcharts, block-like description) methodological aspects. Top-down design, stepwise refinement method. The role of the recursion problem solving. Quality and efficiency aspects of programming. Exercise constructionist programming environments and use in education. Data Modeling: define the scope of the data needed to solve the problem, this set of data structuring, displaying information extracted from the data. Data Modeling: define the scope of the data needed to solve the problem, this set of data structuring, displaying information extracted from the data. choosing data structures for effective job solutions.
Számonkérés
Gyakorlati jegy
Számonkérés angol
Term grade
Irodalom
Szlávi P., Zsakó L.: Informatikai kompetenciák: algoritmikus gondolkodás, INFODIDACT 2010 - 3. Informatika Szakmódszertani Konferencia, Szombathely, Hungary, 2010. április 22-23., konferencia-CD, 2010.
Járdán T., Pomaházi S.: Adatszerkezetek és algoritmusok, EKTF Líceum Kiadó, Eger, 1998. Csőke L., Garamhegyi G.: A számítógép-programozás logikai alapjai, Nemzeti Tankönyvkiadó, 2004.
Zsakó L. (összeállító): Programozási feladatok I-II, Kossuth Kiadó, 1997.
Irodalom angol
M. Kölling: Introduction to Programming with Greenfoot: Object-Oriented Programming in Java with Games and Simulations. Prentice Hall, 2009.
Tantárgyfelelős intézet kódja
MII
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Dömösi Pál Béla