Főoldal > 2016/2017. tanév > Zeneelméleti ismeretek 2.
Tantárgy kódja
ENO1012Tantárgy neve
Zeneelméleti ismeretek 2.Tantárgy angol neve
Music Theory 2.Kredit
2Félévi követelmény
VizsgaHeti óraszám
2 + 0
Elmélet
+ Gyakorlat
Előkövetelmény
ENO1011Ajánlott félév
2Cél
A középkori és reneszánsz vokális zene jellegzetes műfajainak, stíluselemeinek megismerése. Cél: elsajátított zeneelméleti ismereteit alkalmazva legyen képes a hallgató a középkori és reneszánsz vokális zeneművekhez kapcsolódó stílusjegyek értelmezésére.Cél angol
The goal of the course is getting to know the characteristic genres and stylistic elements of medieval and Renaissance vocal music. The goal is to enable students to interpret the stylistic features of medieval and Renaissance vocal music with the help of music theory concepts.Tartalom
Az ókori görög hangrendszerelmélet.
A korai kereszténység zenéje és a bizánci egyház zenéje.
A gregorián ének fogalma, eredete és sajátosságai (melizmatikus, neumatikus és szillabikus gregorián dallamok), a mise és a zsolozsma énekei, a tropus és a sequentia.
A korai középkor elméletírói, Arezzói Guido munkássága, a hangjegyírás kialakulása.
A korai többszólamúság kialakulása és típusai a IX-XII. században: a paralel organum, a szabad organum, a melizmás organum.
A reneszánsz vokális zene dallamvilága, hangkészlete, modusai/hangnemei, harmóniái, zárlatai, metrumtípusai, lejegyzésmódjai, szerkesztésmódjai, imitációtípusai.
Az ellenpont alapjai, a cantus firmus szerepe.
Összhangzattani ismeretek: modális harmóniák; a domináns 7 és oldása.
Tartalom angol
Ancient Greek tonal systems
The music of early Christianity and the Byzantine church
The concept of Gregorian chant, its origins and features (melismatic, neumatic and syllabic Gregorian melodies).
Chants of the mass and hymns.
Tropus and sequentia.
Theoretical writers of the early Middle Ages.
The work of Guido of Arezzo.
The birth of note writing.
The birth of early polyphony and its types in the 9-12th centuries: parallel organum, free organum, and melismatic organum.
The vocal melodic world of Renaissance music. Its set of tones, modes, keys, harmonies, closures, metre types, systems of notation, composition types, imitation types.
The basics of counterpoint.
The role of cantusfirmus.
Introduction to harmony: modal harmonies; the resolution of the dominant 7th chord.