Tantárgy kódja
ENO2003
Tantárgy neve
Zeneesztétika
Tantárgy angol neve
Music Aesthetics
Kredit
2
Félévi követelmény
Vizsga
Heti óraszám
2 + 0
Elmélet
+ Gyakorlat
Előkövetelmény
5 féléves képzésben: ENM2002
Ajánlott félév
2
Cél
A hallgatók ismerjék meg a népzene elméleti és történeti kérdésének esztétikai hátterét, kapjanak bevezetést a „népi esztétika” világába. Legyenek képesek a zeneesztétikai műveltségüket az egyetemes és a magyar kultúra hagyományába beépíteni, illetve sajátítsák el a megszerzett tudás kreatív közvetítésének technikáit.
A kurzus célja az itt reprezentált hagyományok reflexív elsajátításán túl a szélesebb összefüggésekre is kiterjedő zeneértés alapjainak megteremtése, a hallgatók olyan fogalmi és teoretikus apparátushoz juttatása, amely segítségükre lehet hangzó és írott zenei kultúránk értőbb elsajátításában.
Cél angol
The course provides a pathway into the philosophical and aesthetical thinking about music. It enables students for the competent reception of sounding music culture.
Tartalom
Az általános esztétikára épülő kurzus a zeneesztétika 19-20. századi meghatározó modelljeiből válogat, amit a 18. század affektustanáról és operavitáiról szóló téma vezet be. Ezt követik azok a kérdések, amelyek az esztétikai szféra autonómiájának megszületése után vetődtek fel a zene esztétikai rangjával és kulturális értékével kapcsolatban. Az e kérdésekre adott válaszokból alakult ki az az eszme, amely meghatározója a 19-20. századi zeneesztétikai gondolkodásnak: az abszolút zene eszméje. A 20. század zeneesztétikai mozgalmai közül a fenomenológia és a hermeneutika mellett Adorno zenefilozófiája, valamint a könnyűzene esztétikai megítélésének néhány lehetséges szempontja képezi részét a félévnek.
Tartalom angol
This course offers an overview of discourses in aesthetics of music. The course contains the following topics: 1. Aesthetics of Baroque Music (Music and Rhetoric, Affect-representation); 2. Debates on Aesthetic Evaluation of Opera (Florentine Camerata, 18th Century Italian and French Opera, Wagner on Music and Drama); 3. Aesthetics of Classicist Music (Korner’s Theory of Character Representation and Jupiter Symphony); 4. Early Romantic (Idea of Absolute Music, Aesthetics of Symphony, Tieck, Wackenroder, Herder, Hoffmann); 5. Debates in 19th Century Music Aesthetics (Hanslick: Formalism versus Programme Music, Boundaries of Music and Poetry, Art Without Object); 6. Phenomenology of Music (Riemann, Plessner, Besseler, A. Schütz); 7. Musical Hermeneutics (From Kretzschmar to Dahlhaus); 8. Adorno’s Philosophy of Music, Aesthetics of Avant-Garde Music; 9. American new musicology (Feminist Theory of Music, Gender and Queer Studies, Popular Music).
Számonkérés
Kollokvium típusa: szóbeli.
Zárthelyi dolgozat
Számonkérés angol
End-terms oral examination and mid-term test.
Irodalom
• Enrico Fubini: A History of Music Aesthetics from Antiquity to the present day. Macmillan, 1991.
• Eduard Hanslick: Vom Musikalisch-Schönen. Translated in 1891 by Gustav Cohen as: The Beautiful in Music. Contribution to the revisal of musical aesthetics. Indianapolis: Bobbs-Merrill Co., 1957.
• Carl Dahlhaus: The Idea of Absolute Music. University of Chicago Press, 1991.
• Selections from Texts of Wackenroder, E.T.A. Hoffmann, R. Wagner, Th. W. Adorno, J. Cage, M. Nyman, a “New Musicology”.
Irodalom angol
• Enrico Fubini: A History of Music Aesthetics from Antiquity to the present day. Macmillan, 1991.
• Eduard Hanslick: Vom Musikalisch-Schönen. Translated in 1891 by Gustav Cohen as: The Beautiful in Music. Contribution to the revisal of musical aesthetics. Indianapolis: Bobbs-Merrill Co., 1957.
• Carl Dahlhaus: The Idea of Absolute Music. University of Chicago Press, 1991.
• Selections from Texts of Wackenroder, E.T.A. Hoffmann, R. Wagner, Th. W. Adorno, J. Cage, M. Nyman, a “New Musicology”.
Tantárgyfelelős intézet kódja
TFI
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Csobó Péter György