Tantárgy kódja
MAO1103
Tantárgy neve
Szociolingvisztika
Tantárgy angol neve
Sociolinguistics
Kredit
3
Félévi követelmény
Vizsga
Heti óraszám
2 + 0
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
2
Cél
A tantárgy célja, hogy kialakítsa a leendő magyartanárokban a nyelvhasználat szociolingvisztikai alapozású funkcionális-társadalmi meghatározottságú szemléletét. Ráirányítja a figyelmet a nyelv, társadalom és kultúra egymást föltételező összefüggésrendszerére, kölcsönhatására.
A magyartanár rendelkezzen a nyelv- és a kapcsolódó társadalomtudományok magas szintű ismeretével, magas szintű anyanyelvi kommunikációs kompetenciával, tudja adaptív módon alkalmazni az anyanyelvi nevelés speciális alapelveit, eszközeit és eljárásait. Egyéni eljárásokat alkalmaz a hátrányos helyzetű tanulók képzésének folyamatában, törekszik a tanulók anyanyelvi-otthonosságérzetének megerősítésére.
Cél angol
Introducing links and interactions between language, society and culture. Giving students a socio-lingustic-based functional-social view.The teacher shall acquire the linguistic and related sciences at a high standard; shall acquire native communicational competences at a high standard; shall conduct researches individually; shall acquire problem-solving skills and techniques which are neccessary for scientific activity.
Tartalom
A szociolingvisztika (társasnyelvészet) jellemzői, módszerei, szemlélete. A nyelv mint dinamikus rendszer, a nyelv és nyelvhasználat változékonysága és változatossága: nyelvi változás, szociolingvisztikai változók, társadalmi változók, függő és független változók, változószabályok, standard, dialektusok és regiszterek, a nyelvváltozatok jellemzése, használatuk szociokulturális rétegzettsége. A nyelvi norma, nyelvi résznormák, a nyelvi sztenderd. Nyelvi kontaktusok. A standard rétegződése, a magyar nyelv egy- vagy többközpontúságának kérdése. Kétnyelvűség: bilingvizmus, lingua francák, pidgin és kreol nyelvek, bidialektalizmus, nyelvi kontaktusok. A nyelvhasználat szabályozása: nyelvpolitika, nyelvi tervezés.
Nyelvi szocializáció és nyelvi hátrányos helyezet, identitás és társas szerepek jelzése, a nyelvhasználat mint viselkedés.
Tartalom angol
Socio-linguistics, its characteristics, methods and approach to the language. Language as a dynamic system, the variability of language and language usage: variables in language, in socio-linguistics, in society, dependent and independent variables, rules for variables, standard, dialects and registers, stratification of registers. Ligustic standards. Stratification of standard, an approach for HUngarian language. Bilingualism, lingua-francas, pidgin and creol languages, bidialectism. Regulation, lingustic politics.Lingustic education and socialization, disadvantaged groups, language usage as a part of identity and as a marker of social roles.
Számonkérés
Szóbeli vizsga
Számonkérés angol
Oral exam
Irodalom
Chambers, Jack K. 2003. Sociolinguistics theory. Linguistic Variation and its Social Significance. Oxford: Blackwell Publishers. Kiss Jenő 1995. Társadalom és nyelvhasználat. Budapest: Tankönyvkiadó. Kontra Miklós 2003. Nyelv és társadalom a rendszerváltáskori Magyarországon. Budapest: Osiris.Kurtán Zsuzsa 2003. Szaknyelvi nyelvhasználat. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó. 13–35.Wardhaugh, Roland 1995. Szociolingvisztika. Budapest: Osiris Kiadó.
Irodalom angol
Chambers, Jack K. 2003. Sociolinguistics theory. Linguistic Variation and its Social Significance. Oxford: Blackwell Publishers. Kiss Jenő 1995. Társadalom és nyelvhasználat. Budapest: Tankönyvkiadó. Kontra Miklós 2003. Nyelv és társadalom a rendszerváltáskori Magyarországon. Budapest: Osiris.Kurtán Zsuzsa 2003. Szaknyelvi nyelvhasználat. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó. 13–35.Wardhaugh, Roland 1995. Szociolingvisztika. Budapest: Osiris Kiadó.
Tantárgyfelelős intézet kódja
NYI
Tantárgyfelelős oktató
Tukacsné dr. Károlyi Margit