Tantárgy kódja
INO8001
Tantárgy neve
Az informatika tanítása I.
Tantárgy angol neve
Teaching of informatics I.
Kredit
2
Félévi követelmény
Vizsga
Heti óraszám
2 + 0
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
5
Cél
Az informatikatanár sajátos szakmódszertani (tantárgy-pedagógiai) ismeretei. Informatikai fogalmak, eszközök, módszerek tanításának alapkérdései. Fogalomalkotás az informatikában, az informatikai fogalmak tanításának alapkérdései. Az informatikai fogalmak, fogalmi rendszerek kialakítását megalapozó tapasztalatszerzés folyamata. A Nemzeti alaptanterv, a kerettantervek informatika területe, érettségi követelmények. Tantervfelépítés, tantárgyfelépítés. Informatikai kompetenciák, az informatika kulcsfogalom-rendszere. Az informatika tanításának módszertana más diszciplínák tanításával összevetve: azonosságok, különbségek.
Cél angol
The subject aims at giving the students an understanding of learning of informatics and providing practical teaching skills. It focuses on didactical issues for secondary school teachers. Informatics didactics has thus a twofold mission: 1. to identify those topics that are fundamental for the education of young citizens in an information society, and 2. to determine how these topics are to be presented so that the necessary concepts can be easily grasped by pupils of a given age. In the teacher’s formation curriculum, students have to combine two school-subjects with a common branch in pedagogy.
Tartalom
Az informatika oktatásának célja, feladata, ismeretkörei. A Nemzeti Alaptanterv informatikai témakörei. Érettségi követelmények. Az informatika oktatási formái. Tananyag-felépítés, tantárgyfelépítés informatikából. Informatikai tantervek, tankönyvek elemzése. A helyi tanterv készítésének, a tanmenet, az óravázlat készítésének szempontjai, tartalmi, formai követelményei. Az informatikaoktatást illető téveszmék elemzése.
Tartalom angol
Basic theories of learning and didactics.
Learning, teaching and guidance of basic informatics, like programming, algorithms, basic software, data- and object-oriented modelling and system development. To lay the groundwork for a strong foundation, we must ask fundamental questions: What? (content), How? (teaching & learning methods), Why? (Objectives/goals) Who? (teachers, pupils of specific age etc.) They will study the National Curriculum for Computer Sciences in the secondary school and will be able to give specific skills to pupils.
Számonkérés
gyakorlati jegy
Számonkérés angol
term grade
Irodalom
1. Zsakó László: Az informatika ismeretkörei – ELTE IK , 2006.
2. Kátai Zoltán, Nyakóné Juhász Katalin, Zsakó László: Mivel foglalkozik az informatika szakmódszertan? INFODIDACT’08 Informatika Szakmódszertani Konferencia, Szombathely, 2008.
3. Vass Vilmos: A kompetencia fogalmának értelmezése, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, 2009.
4. Középiskolai tankönyvek
5. Érettségi követelmények és korábbi érettségi feladatsorok honlapja: http://www.oktatas.hu
Irodalom angol
1. Said Hadjerrouit: Practical ICT Didactics (home.uia.no/saidh/Practical%20ICT%20Didactics.ppt)
2. Said Hadjerrouit: Practical ICT Didactics (http://iisit.org/Vol6/IISITv6p153-178Hadjerrouit605.pdf)
Tantárgyfelelős intézet kódja
MII
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Ionescu Klára