Tantárgy kódja
ENM1102
Tantárgy neve
Ének-zene szakmódszertan 2.
Tantárgy angol neve
Music Methodology
Kredit
2
Félévi követelmény
Vizsga
Heti óraszám
2 + 0
Elmélet
+ Gyakorlat
Előkövetelmény
ENM1101
Ajánlott félév
2
Cél
Legyen képes a hallgató pedagógiai folyamat tervezésére, az ének-zenei szakterületen szerzett tudásának tantervi összefüggésekbe helyezésére. Legyen képes a tanulók életkorának, érdeklődésének megfelelő módszerek megválasztására, különböző értékelési eljárások alkalmazására.
Cél angol
The students should be able to plan a pedagogical process, and place knowledge gained in the field of music and singing in curriculum context. The students should be able to choose the appropriate methods tailored to pupils’ age, needs and interest, and to choose and apply the suitable evaluation methods.
Tartalom
Az ének-zenei nevelés módszertani területei (5-12. osztály): az általános tantervvel működő általános iskolák programja, a középiskolai oktatás szintjei, az emelt szintű ének-zenei képzés fázisai.
Daltanítás, ritmikai és dallami ismeretek tanításának módszerei. A zenei írás-olvasás, zenei készségfejlesztés módszerei. A többszólamúságra nevelés módszerei. A zenehallgatás módszerei.
Különböző didaktikai célú tanórák tervezése.
Az elérhető tudás továbbépítésére inspiráló módszerek, a motiváció eszközei. Az önálló ismeretszerzési lehetőségek módozatai. A tanulók teljesítményének értékelési szempontjai. A tehetséggondozás.
Tartalom angol
The methodology areas of music education (forms 5-12.): the education programme of schools working with general curriculum, the layers of secondary school education, phases of advanced music teaching.
Methods of teaching songs, rhythm and melody. Musical literacy, methods of developing musical skills. Methods of teaching polyphony. Methods of music listening. Planning lessons with different didactic aims. Methods inspiring to broaden existing knowledge. Methods of motivation. Aspects of evaluating student performance. Talent management.
Számonkérés
Zárthelyi dolgozatok, óratervezetek, mikrotanítások.
Számonkérés angol
In-class tests, lesson plans, micro-teachings.
Irodalom
• Osvay Károlyné: Az ének-zene tanítása. Bessenyei György Kiadó. Nyíregyháza, 1997.
• Szabó Helga: Énekes improvizáció I-II-III-IV. Zeneműkiadó. Bp., 1976-1982.
• Kocsárné Herboly Ildikó: Többszólamúság, harmónia és forma tanítása az általános iskolában. Tankönyvkiadó. Bp., 1982.
• Dávid Enikő: Tudás- és készségszintmérés, pedagógiai értékelés az ének-zene tantárgyban. In: Módszertani lapok – Ének-zene. 1997/4.
• Psalmus Humanus – „A zene mindenkié” DVD 2007. május 3.
Irodalom angol
• Osvay Károlyné: Az ének-zene tanítása. Bessenyei György Kiadó. Nyíregyháza, 1997.
• Szabó Helga: Énekes improvizáció I-II-III-IV. Zeneműkiadó. Bp., 1976-1982.
• Kocsárné Herboly Ildikó: Többszólamúság, harmónia és forma tanítása az általános iskolában. Tankönyvkiadó. Bp., 1982.
• Dávid Enikő: Tudás- és készségszintmérés, pedagógiai értékelés az ének-zene tantárgyban. In: Módszertani lapok – Ének-zene. 1997/4.
• Psalmus Humanus – „A zene mindenkié” DVD 2007. május 3.
Tantárgyfelelős intézet kódja
ZEI
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Pintér-Keresztes Ildikó