Tantárgy kódja
MAO1203
Tantárgy neve
Grammatikai elemzések
Tantárgy angol neve
Grammar Analyses
Kredit
2
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Heti óraszám
0 + 2
Elmélet
+ Gyakorlat
Előkövetelmény
MAO1108
Ajánlott félév
7
Cél
A Magyar grammatika ismeretanyagára támaszkodva legyenek képesek a hallgatók szófajtani, alaktani, szintagma- és mondattani feladatok megoldására. A stúdium célja, hogy bemutassa az iskolai nyelvtani elemzések módjait, kitérve a nyelvtudomány legújabb irányzatainak az eljárásaira is.
Cél angol
Developing student personality. Improving students' erudition, skills and abilities by making use of the obtained knowledge. Improving competences establishing life-long learning, such as professional co-operation and communication, self-improvement and commitment to professional development. A teacher of Hungarian language should be in possession of a high level of knowledge pertaining to linguistics, of a high level of communicative competence in his or her mother tongue; of a wide spectrum of techniques of problem solving pertaining to individual research and scholarly output related to teaching Hungarian.
Tartalom
A Leíró nyelvtan stúdiumaihoz kapcsolódó elemzési eljárások, gyakorlati tudnivalók elmélyítése, az elemzési készség fejlesztése. Komplex nyelvtani gyakorlatok: a szófajtan, alaktan, szintagmatan és mondattan órákon elsajátított ismeretek elmélyítése, gyakorlása, külön kitérve a problémás területekre (például a névszói állítmány elemzési nehézségei, a névszói-igei állítmány felismerése; ok- és célhatározó elkülönítése; mód- és állapothatározó elkülönítése stb.).
Tartalom angol
Synopsis of course content: Analysing proceedings joining with studies in descriptive grammar, deepening of practical knowledge, the development of analysing talent. Questions in analysis connecting to word class , morphology, syntax. Problematic fields: nominal predicate, nominal-verbal predicate etc. Complex grammar exercises.
Számonkérés
gyakorlati jegy
Számonkérés angol
term grade
Irodalom
Adamikné Jászó Anna–Hangay Zoltán 1995. Nyelvi elemzések kézikönyve. Szeged: Mozaik Oktatási Stúdió. Keszler Borbála (szerk.) 1994. Mai magyar nyelvi gyakorlatok I. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó. Laczkó Krisztina 1997. Tipikus grammatikai hibák általános és középiskolás tankönyvekben. Magyar Nyelvőr 121: 30–38. P. Lakatos Ilona (szerk.) 2006. Grammatikai gyakorlókönyv (mintaelemzésekkel és segédanyagokkal). Bölcsészkonzorcium. Nyíregyháza: Bessenyei György Könyvkiadó. Rácz Endre–Szemere Gyula 1970. Mondattani elemzések. Budapest: Tankönyvkiadó.
Irodalom angol
Adamikné Jászó Anna–Hangay Zoltán 1995. Nyelvi elemzések kézikönyve. Szeged: Mozaik Oktatási Stúdió. Keszler Borbála (szerk.) 1994. Mai magyar nyelvi gyakorlatok I. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó. Laczkó Krisztina 1997. Tipikus grammatikai hibák általános és középiskolás tankönyvekben. Magyar Nyelvőr 121: 30–38. P. Lakatos Ilona (szerk.) 2006. Grammatikai gyakorlókönyv (mintaelemzésekkel és segédanyagokkal). Bölcsészkonzorcium. Nyíregyháza: Bessenyei György Könyvkiadó. Rácz Endre–Szemere Gyula 1970. Mondattani elemzések. Budapest: Tankönyvkiadó.
Tantárgyfelelős intézet kódja
NYI
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Minya Károly