Tantárgy kódja
NKM1325
Tantárgy neve
Örökségturizmus
Tantárgy angol neve
Heritage Tourism
Kredit
3
Félévi követelmény
Vizsga
Heti óraszám
2 + 0
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
3
Cél
Az emberi kultúra, illetve a művészet olyan tényezőknek tekinthetők, amelyekről bátran elmondható, hogy „már az ókori görögöknél is” a turizmus kiemelkedő fontosságú mozgatórugóinak számítottak. Bár a modern korban a vonzó tényezők szinte végtelen változatosságát tapasztalhatjuk, a művészi értékek megőrizték rendkívüli jelentőségüket. A tantárgy azt vizsgálja, hogy a képző- és előadóművészet, illetve ezek alkotásai miként válhatnak egyedi turisztikai vonzerővé múzeumi tárlatok, kiállítások, fesztiválok, ünnepségek, sajátos kulturális rendezvények stb. formájában.
Cél angol
Objective
Human culture and art are considered key aspects of tourism. Though during the modern era one can experience a vast variety of appealing factors, artistic values have preserved their extraordinary significance. The course examines how fine arts and performing arts and their works can generate unique touristic appeal in the form of art exhibitions, festivals, celebrations, special cultural events etc.
Tartalom
Kultúra és civilizáció: kulturális turizmus értelmezése és jellegzetességei, kulturális értékek, mint turisztikai vonzerők: Kulturális turizmus piaca, a kultúra, mint fogyasztási cikk. A kultúra alkotóelemeinek megjelenése a turisztikai termékben (művészetek és egyéb elemek): Előadóművészetek és turizmus (fesztiválok, kulturális események); Képzőművészetek és turizmus (a múzeumok szerepe a turizmusban); Irodalom és turizmus; Vallási turizmus, Tematikus turizmus; Sport és turizmus.
Komplex kulturális kínálat megjelenése a turizmusban: Kulturális turizmus a városokban; Kulturális turizmus a városi övezeteken kívül; Kiemelkedő kulturális értékek szerepe (Világörökség).
A kulturális turizmus gazdaság és társadalmi környezete, vonatkozásai: A kulturális turizmus marketingje és menedzsmentje; A turizmus hatásai a kultúrákra, konfliktushelyzetek; A kulturális turizmus gazdasági jellegzetességei.
Tartalom angol
Content
Culture and civilization: interpretation and characteristics of cultural tourism, cultural values as touristic appeal: the market of cultural tourism, culture as a consumer good
Cultural components in touristic products (arts and other elements): Performing arts and tourism (festivals, cultural events); Fine arts and tourism (the role of museums in tourism); Literature and tourism, Religious tourism, Thematic tourism, Sports and tourism.
The appearance of complex cultural supply in tourism: Cultural tourism in cities; Cultural tourism outside the urban zone; The role of outstanding cultural values (Global Heritage).
The economic and social environment and aspects of cultural tourism: Marketing and management of cultural tourism; The effect of tourism on cultures, conflict situations; Economic characteristics of cultural tourism.
Számonkérés
Kollokvium
Számonkérés angol
Evaluation
Exam (& mid-term tests)
Irodalom
Dávid L. (szerk.) (2007) Jancsik A.-Rátz T.: Turisztikai erőfprrások. A természet és kulturális erőforrások turisztikai hasznosítása. Perfekt Gazdasági Tanácsadó Bp.
Puczkó L. Rátz T. (2003): Turizmus történelmi városokban. Tervzés és menedzsment. Turisztikai Oktató és Kutató Kkt. Bp.
Berki M. Hegyi Zs. (2006): Magyarország kulturális turizmusa. In.: Aubert A. szerk. Magyarország idegenforgalma Cartographia Tankönyvkiadó. Bp.
Michalkó G.-Rátz T. (2005):A kulturális turizmus élmény-gazdaságtani szempontjai. In.: Enyedi Gy.-Keresztény K. (szerk.) A magyar városok kulturális gazdagsága. MTA Társadalomkutató Központ. Bp.
Rátz T.: (2006): Kulturális turizmus és városfejlesztés-Európa Kulturális Fővárosa. Turizmus bulletin, 2006.
Irodalom angol
Dávid L. (szerk.) (2007) Jancsik A.-Rátz T.: Turisztikai erőfprrások. A természet és kulturális erőforrások turisztikai hasznosítása. Perfekt Gazdasági Tanácsadó Bp.
Puczkó L. Rátz T. (2003): Turizmus történelmi városokban. Tervzés és menedzsment. Turisztikai Oktató és Kutató Kkt. Bp.
Berki M. Hegyi Zs. (2006): Magyarország kulturális turizmusa. In.: Aubert A. szerk. Magyarország idegenforgalma Cartographia Tankönyvkiadó. Bp.
Michalkó G.-Rátz T. (2005):A kulturális turizmus élmény-gazdaságtani szempontjai. In.: Enyedi Gy.-Keresztény K. (szerk.) A magyar városok kulturális gazdagsága. MTA Társadalomkutató Központ. Bp.
Rátz T.: (2006): Kulturális turizmus és városfejlesztés-Európa Kulturális Fővárosa. Turizmus bulletin, 2006.
Tantárgyfelelős intézet kódja
TKI
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Riczu Zoltán