Főoldal > 2016/2017. tanév > Gyógytestnevelés elmélete és gyakorlata

Tantárgy kódja

TNO1042

Tantárgy neve

Gyógytestnevelés elmélete és gyakorlata

Tantárgy angol neve

Adapted Physical Education

Kredit

2

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Heti óraszám

0 + 2
Elmélet + Gyakorlat

Előkövetelmény

TNO1001, TNO1011

Ajánlott félév

4

Cél

A hallgató a tantárgy teljesítése után képes lesz olyan prevenciós feladatok és játékok összeállítására, melyek segítségével megteremthető az egészséges életmód alapja. Tudja felismerni a kezdődő és már kialakult mozgásszervi elváltozásokat. Alternatívákat tudjon javasolni a problémák kezelésére, illetve megoldására. Ismerje az együttműködés lehetőségeit a szakorvosokkal, gyógytestnevelőkkel, szülőkkel. Tudja végrehajtani az egészségi állapotukban eltérő egészségi állapotú diákok sport iránti igényének és szeretetének kialakítását. Legyen képes ismereteivel és motivációjával biztosítani az esélyegyenlőséget. Foglalkozásaival nyújtson sikerélményt, biztosítson örömforrást a gyengébb testi adottságú diákok számára a képességeiknek megfelelő sporttevékenységben. Segítse a pszichomotoros tartalmakhoz tartozó információk átadását, az önálló és tudatos tanulást, gyakorlást. Legyen képes a tudatos izom kontrollt, az autogén tréninget és a relaxációt beépíteni a testnevelés órák anyagába. Ismerje és alkalmazza az új európai irányelveknek a testi fejlettség státuszának megállapítására, és az egyéni fejlettség adekvát programjának elkészítésére vonatkozó útmutatásait.

Cél angol

The course is about develop of biomechanical body posture. Give knowledges about some orthopedic and internal diseases. Students get information about aims and methods of Adapted physical education.After course the students have the skills help them take prevention exercises and games which secure the basic of the healthy lifestyle.Recognize the ortopedic deseases.Take the alternative option the treatment and solution of the prolems. Cooperate with the specialist, adapted physical education teacher and the parents.

Tartalom

A prevenció fogalmának tágabb és szűkebb értelemben vett értelmezése. Mozgásszervi elváltozások prevenciójának longitudinális programja Magyarországon (Gerincgyógyászati Társaság programja). A biomechanikailag helyes testtartás kialakítása, az ízület- és gerincvédelem elmélete és gyakorlata. Az esélyegyenlőség elvének ismerete. Preventív és az egészségtudatos szokások fejlesztése. Gyógytestnevelés helye, szerepe az iskolában. Mozgásszervi elváltozások fajtái és fokozatai. Ellenjavallt gyakorlatformák ismerete. Belgyógyászati kategóriák, különös tekintettel a népbetegségnek tekinthető obesitasra és asztma bronchialéra. Terhelés a gyógytestnevelésben. A relaxáció alkalmazásának jelentősége.

Tartalom angol

The task is of course that it contains importance of prevention exercises, the correction exercises and the Adapted physical education games of the diseases. Give information about contraindicate exercises.Theory of the prevention. Longitudanal program of the prevention at ortopedic deseases in Hungary ( Hungarian Spine Medicine Assosiation). Task of the Adapted Physical Education in school. Species of the ortopedic deseases. Knoledges of the containdicate excercises. Internal deseases, mainly obesity and bronchial asthma. Physical trainig in the Adapted Physical Education. Effect on relaxation excercises. Special knoledges about psychosomatic developement of special developement requiring schoolchildren, students and adults

Számonkérés

gyakorlati jegy

Számonkérés angol

term grade

Irodalom

CSIDER T. (2002): Az iskolai gyógytestnevelés gyakorlati és mozgás elemzése. SE Testnevelési és Sporttudományi Kar, Budapest, 156. GYÓGYTESTNEVELÉS A GYERMEKEKÉRT ORSZÁGOS EGYESÜLET (2004): Általános testtartásjavító gyakorlatok gyűjteménye. Flaccus Kiadó, Budapest, 157. JÜRGEN, F (2002): 100 jó ötlet Gerincpanaszokkal küszködőknek. Golden Book Kiadó, Budapest, 212. PAPNÉ G. ZS. (2005): A szék. Tartásjavító gyakorlatok. Flaccus Kiadó, Budapest, 102. SZENDRŐI M. (szerk.) (2006): Ortopédia. Semmelweis Kiadó, Budapest, 416.

Irodalom angol

CSIDER T. (2002): Az iskolai gyógytestnevelés gyakorlati és mozgás elemzése. SE Testnevelési és Sporttudományi Kar, Budapest, 156. GYÓGYTESTNEVELÉS A GYERMEKEKÉRT ORSZÁGOS EGYESÜLET (2004): Általános testtartásjavító gyakorlatok gyűjteménye. Flaccus Kiadó, Budapest, 157. JÜRGEN, F (2002): 100 jó ötlet Gerincpanaszokkal küszködőknek. Golden Book Kiadó, Budapest, 212. PAPNÉ G. ZS. (2005): A szék. Tartásjavító gyakorlatok. Flaccus Kiadó, Budapest, 102. SZENDRŐI M. (szerk.) (2006): Ortopédia. Semmelweis Kiadó, Budapest, 416.

Tantárgyfelelős intézet kódja

TSI

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Vajda Ildikó

Ekvivalencia

TNB2112