Tantárgy kódja
MAO1207Tantárgy neve
Napjaink magyar irodalmaTantárgy angol neve
Contemporary Hungarian LiteratureKredit
3Félévi követelmény
Vizsga
Heti óraszám
2 + 0Előkövetelmény
MAO1004, MAO1126
Ajánlott félév
7Cél
A tantárgy átfogó képet ad az 1989-től napjainkig tartó irodalomtörténeti periódus főbb történeti körülményeiről, szakaszairól, irányzatairól, jelenségeiről és fontosabb alkotóiról, azzal a céllal, hogy a tanárjelöltek képesek legyenek önállóan tájékozódni napjaink magyar irodalmának értékvilágában, olyan módon, hogy a jelen irodalmának értelmezésére kialakult új elemző kategóriákkal önállóan és mély szövegismeretek alapján átfogó képet tudjanak adni – megfelelő módszertani felkészültséggel és kreativitással – az adott korszak irodalmi mozgásairól és fontosabb műveiről az oktatott korosztályok számára.
Cél angol
The course covers major historical circumstances, phases, tendencies, phenomena and authors of the literature time period from 1989 to our days in a comprehensive way. Thus, students should be able to find their own way in the value system of the Hungarian contemporary literature by—with due methodical skills and creativity—being capable of giving an extensive overview of the literature trends and major works for the certain age groups they teach, based on a profound text knowledge and in an independent way with new examining categories for interpreting contemporary literature.
Tartalom
A „nagy elbeszélések” felbomlása, az alkotói én újraszituálódása, a tragikus akcentus visszavonása, a profanizálás, az antipoétikus nyelv, az alulretorizáltság, a dekonstrukció, az új érzékenység, a posztmodern horizont és ennek kritikája, a metafizikai világkép válsága és helyreállításának kísérletei, az új egyetemesség. Alkotók és művek a posztmodern esztétika szemléleti irányaiban. A társadalomelemző poétika főbb alkotói és művei a korban. A posztmodern és a „népiség” főbb gondolati és poétikai ütközőpontjai, és ezek egymásra hatása. A fontosabb folyóiratok és irodalomértelmező munkák. A posztmodern válsága. A tantárgy kitekint a műnemek és műfajok alakulástörténetére, a világirodalmi koherenciákra és határon túli magyar irodalom értékeire is.
Tartalom angol
Desitegration of ”long short stories”, re-placing of the creative self, revoking of tragic accent, profanisation, anti-poetic language, reduced poetic imagery, deconstruction, new sesibility, postmodern horizon and its criticism, crisis of metaphysical worldview and attempts for its restoration, new universality. Authors and works in the approach tendencies of postmodern aesthetics. Major authors and works of sociologically-orinted poetics in the given period. Major conceptual and poetical interfaces of postmodernism and rurality and their interactions. Major journals and literature interpreting works. Crisis of postmodernism. The course includes an excursus for the evolutionary history of kinds of literature and genres, world literature coherences and values of Hungarian literature outside of Hungary.
Számonkérés
Kollokvium
Számonkérés angol
End-of-the-semester exam
Irodalom
Görömbei András (szerk.) 2000. Nemzetiségi magyar irodalmak az ezredvégen. Debrecen: Kossuth Egyetemi Kiadó. Kulcsár Szabó Ernő 1994. A magyar irodalom története 1945−1991. Budapest: Argumentum Kiadó. Kulcsár Szabó Ernő 1996. Beszédmód és horizont. Budapest: Argumentum Kiadó. 233−310. Szegedy-Maszák Mihály (szerk.) 2007. A magyar irodalom történetei III. Budapest: Gondolat Kiadó. Szirák Péter (szerk.) 2001. A magyar irodalmi posztmodernség. Debrecen: Kossuth Egyetemi Kiadó.
Irodalom angol
Görömbei András (szerk.) 2000. Nemzetiségi magyar irodalmak az ezredvégen. Debrecen: Kossuth Egyetemi Kiadó. Kulcsár Szabó Ernő 1994. A magyar irodalom története 1945−1991. Budapest: Argumentum Kiadó. Kulcsár Szabó Ernő 1996. Beszédmód és horizont. Budapest: Argumentum Kiadó. 233−310. Szegedy-Maszák Mihály (szerk.) 2007. A magyar irodalom történetei III. Budapest: Gondolat Kiadó. Szirák Péter (szerk.) 2001. A magyar irodalmi posztmodernség. Debrecen: Kossuth Egyetemi Kiadó.