Tantárgy kódja
NZO2006
Tantárgy neve
Nyelvművelés
Tantárgy angol neve
Language Cultivation
Kredit
2
Félévi követelmény
Vizsga
Heti óraszám
2 + 0
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
7
Cél
A tantárgy célja az igényes, árnyalt, sikeres nyelvi kommunikációhoz, ezen belül is elsősorban a hatékony tanári kommunikációhoz szükséges anyanyelvi kompetenciák, képességek fejlesztése.
A tantárgy célja továbbá a hatékony és a tanulók számára is példát adó tanári kommunikatív kompetencia kialakítása. Ennek alkotóelemei: a nyelvi kompetencia, a nyelv mint rendszer használatát biztosító kompetencia értelemben; a pragmatikai; a szövegalkotói és -befogadói; a szociolingvisztikai és a stratégiai kompetencia, ez utóbbi teszi lehetővé, hogy a kommunikáció sikere érdekében a legmegfelelőbb kommunikációs formákat válasszuk, és a kommunikációs zavart okozó nyelvi problémákat kikerüljük.
Cél angol
The main goals of the course: Fit the students of the teacher’s role with development of the competence in mother tongue communication, that is the ability to express and interpret concepts, thoughts, facts and opinions in both oral and written form. The components of communicative competence are grammatical competence: words and rules; sociolinguistic competence; strategic competence: appropriate use of communication strategies.
Tartalom
A feldolgozandó ismeretanyag és az ehhez kapcsolódó tevékenységek: A nyelvi norma; a nyelvművelés mai elvei, feladatai és főbb fórumai; a nyelvi babonák. Az idegen szavak; a divatszók; a közhelyek; a terpeszkedő kifejezések; a pleonazmus, a tautológia; a képzavar; az igenevek használata; a névelők, névutók, kötőszók és az igekötők használatának kérdései. – Nyelvi elemzések, produktív gyakorlatok (kiegészítés, helyettesítés, átalakítás, konstrukció, szelektálás stb.)
Tartalom angol
The linguistic norm; principles, responsibilities and major forums for language cultivation; linguistic superstitions; the foreign words; common places; sprawling expressions; the pleonasm and tautology; the image disturbance; the use of participles, articles, postpositions; questions the use of conjunctions and prefixes. Language analysis, productive practices (additions, substitutions, modifications, construction, selection, etc.).
Számonkérés
Referátum, beadandó feladat, félév végi zárthelyi dolgozat
Számonkérés angol
Presentation, home assignment, end-term test
Irodalom
• Grétsy László – Kemény Gábor (szerk.): Nyelvművelő kéziszótár. Tinta Könyvkiadó, Budapest, 2005. ISBN 963 709 42 96
• Kemény Gábor – Szántó Jenő (szerk.): Mondd és írd! Válogatott nyelvművelő cikkek. Auktor Könyvkiadó, Budapest, 2002. ISBN 963 778 01 49
• Kiss Jenő: A nyelvi attitűd. In: K. J.:Társadalom és nyelvhasználat. Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó, Budapest, 2002. 134–149. ISBN: 978 963 192 78 94
• Pléh Csaba: Stigmatizáció és nyelvi tudat. In: Kontra Miklós (szerk.): Nyelv és társadalom a rendszerváltáskori Magyarországon. Osiris, Budapest, 2003. 256–265. ISBN: 963 389 41 90
Irodalom angol
• Grétsy László – Kemény Gábor (szerk.): Nyelvművelő kéziszótár. Tinta Könyvkiadó, Budapest, 2005. ISBN 963 709 42 96
• Kemény Gábor – Szántó Jenő (szerk.): Mondd és írd! Válogatott nyelvművelő cikkek. Auktor Könyvkiadó, Budapest, 2002. ISBN 963 778 01 49
• Kiss Jenő: A nyelvi attitűd. In: K. J.:Társadalom és nyelvhasználat. Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó, Budapest, 2002. 134–149. ISBN: 978 963 192 78 94
• Pléh Csaba: Stigmatizáció és nyelvi tudat. In: Kontra Miklós (szerk.): Nyelv és társadalom a rendszerváltáskori Magyarországon. Osiris, Budapest, 2003. 256–265. ISBN: 963 389 41 90
Tantárgyfelelős intézet kódja
NYI
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Pethő József