Tantárgy kódja
MAO1201
Tantárgy neve
A tanári beszéd retorikája
Tantárgy angol neve
The Rhetoric of the Teaching Speech
Kredit
2
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Heti óraszám
0 + 2
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
7
Cél
A tantárgy célja, hogy a hallgatók a Nyelv és kommunikáció stúdiumra építve, az ott szerzett ismereteket és készségeket tovább mélyítve ismerjék meg a szóbeli kommunikáció legfontosabb területeit, jellemzőit, ezen ismeretek birtokában képesek legyenek szóban árnyaltan, választékosan, a kommunikációs helyzeteknek megfelelően megnyilatkozni. Legyenek képesek szakszerű, közérthető, nyílt és hiteles kommunikációra diákokkal, szülőkkel, a szaktárgyainak megfelelő szakterületek képviselőivel, az iskolai és iskolán kívüli munkatársakkal a partnerek életkorának, kultúrájának megfelelően. legyenek képesek felismerni, értelmezni kommunikációs nehézségeiket és ezen a téren önmagukat fejleszteni.
Cél angol
On the basis of “Language and Communication” course introduces the main fields and factors of verbal communication and enables students to express themselves verbally in a highly selective and proper way adjusted to the current situation. Teachers shall be able to communicate in a comprehensive, clear an effective way no matter they communicate with their sutdents, students’ parents, colleagues or other representatives of their profession. Teachers shall recognize and understand the difficulties or disturbances of their own communication and be able to improve themselves on this field.
Tartalom
Építve a Nyelv és kommunikáció tantárgyra a verbális és nem verbális kommunikáció technikai alapjai; a nem verbális jelek: paralingvisztikai jelzések, vokális jelek, tekintet, mimika, mozgásos kommunikáció – gesztus, testtartás, térközszabályozás kinezika, emblémák, kronémika. A verbális kommunikáció technikai alapjai: a helyesejtés; a légzés, a beszédlégzés, a hangindítás, a beszédhangok; a beszélőszervek és működésük; a beszédhangok észlelése, beszédpercepció; a magánhangzók és mássalhangzók helyes ejtése a hangkapcsolatok kiejtése, a nyelvjárási kiejtés; a beszédhibák. A szupraszegmentális tényezők: hangsúly, hanglejtés (hangfekvés, hangköz, hangmenet), beszédszünet, hezitáció, junktúra, beszédiram; egyéb paralingvisztikai jelzések.
A beszédstílus a szónoki és a tanári beszéd. Beszédgyakorlatok; kiselőadás, egyéb, különösen iskolai beszédművek interpretálása, előadása.
Tartalom angol
Technical bases of verbal and non-verbal communication (on the basis of “ Language and Communication”); non-verbal signals; para-linguistic signals, vocal signals, look and other facial expressions, communication involving movement - gesture, posture, kinezics, chronemics. Technical bases of verbal communication: pronunciation, breathing, proper breathing while speaking, vocalization, speech apparatus, perception of vocals and speech, proper pronunciation of vowels and consonants, pronunciation in dialects, speech disorders. Suprasegmental factors: intonation, stress, pauses, hesitation, juncture pauses, rythym of speech, other paralinguistic signals. Speech styles: retorics and lectures. Practice: presentation, performance of other retorical works.
Számonkérés
Gyakorlati jegy, kisbeszámolók, zárthelyik (3)
Számonkérés angol
Term grade: presentation of scientific literature, 3 mid-term tests
Irodalom
Antalné Szabó Ágnes 2006. A tanári beszéd empirikus kutatások tükrében. Budapest: Magyar Nyelvtudományi Társaság. 226. kötet.Hernádi Sándor 2002. Beszédművelés. Budapest: Osiris Kiadó. 278 o. vagy 1988. Tankönyvkiadó. Budapest. Montágh Imre 1989. Nyelvművesség. A beszéd művészete. Budapest. 220 o.Pléh Csaba–Síklaki István−Terestyéni Tamás 2001. Nyelv–kommunikáció–cselekvés. Budapest: Osiris Kiadó.Szabó Katalin 2001. Kommunikáció felsőfokon. Budapest: Kossuth Kiadó.
Irodalom angol
Antalné Szabó Ágnes 2006. A tanári beszéd empirikus kutatások tükrében. Budapest: Magyar Nyelvtudományi Társaság. 226. kötet.Hernádi Sándor 2002. Beszédművelés. Budapest: Osiris Kiadó. 278 o. vagy 1988. Tankönyvkiadó. Budapest. Montágh Imre 1989. Nyelvművesség. A beszéd művészete. Budapest. 220 o.Pléh Csaba–Síklaki István−Terestyéni Tamás 2001. Nyelv–kommunikáció–cselekvés. Budapest: Osiris Kiadó.Szabó Katalin 2001. Kommunikáció felsőfokon. Budapest: Kossuth Kiadó.
Tantárgyfelelős intézet kódja
NYI
Tantárgyfelelős oktató
Tukacsné dr. Károlyi Margit