Tantárgy kódja
MAO1115Tantárgy neve
Az irodalom nyelviségeTantárgy angol neve
The Linguistic Manifestationof LiteratureKredit
3Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Heti óraszám
0 + 3Előkövetelmény
MAO1003, MAO1110
Ajánlott félév
5Cél
A korábban elsajátított irodalmi és nyelvészeti ismeretek szintetizáló alkalmazásával a hallgatók megismertetése az irodalom nyelvi kérdéseinek komplex megközelítési lehetőségeivel.
Cél angol
Developing student personality. Improving students' erudition, skills and abilities by making use of the obtained knowledge. Improving competences establishing life-long learning, such as professional co-operation and communication, self-improvement and commitment to professional development. A teacher of Hungarian language should be in possession of a high level of knowledge pertaining to linguistics, of a high level of communicative competence in his or her mother tongue; of a wide spectrum of techniques of problem solving pertaining to individual research and scholarly output related to teaching Hungarian.
Tartalom
A nyelv és az irodalmi művek történetisége. A befogadás és a nyelv viszonya. Az irodalmi mű befogadói feldolgozásának szemantikai, szintaktikai és stilisztikai jellemzői, a műértelmezés. Stílus és irodalom. A funkcionális stíluselemzés: a hangzás és a zeneiség szintje, a szó- és kifejezéskészlet szintje, a grammatikai szint (alak- és mondattani jelenségek), szövegszint, képi szint, az extralingvális eszközök. A kognitív stilisztikai megközelítés lehetőségei; a stílusrétegződés megvalósulási tartományai: a hangzás, a szó, a mondat, a jelentés tartománya.
Tartalom angol
The historicity of the language and the literay works. Te relations between the interpretation and the language. The host adaptaion of the literary works semantic , syntactic and stylistic features, the art of interpretation. Style and literature. Functional style-analysis: the sound and musicality level, the level of words and expressions, grammatical levels (morphology and syntax phenomena), text and visual level, the extralingvistical devices. Possibilities of cognitive stylistic approach; the range of stylictic layers realization, the sound, the word, the sentence, the report range.
Számonkérés
gyakorlati jegy
Számonkérés angol
term grade
Irodalom
FÓNAGY IVÁN é. n. [1999.] A költői nyelvről. Corvina. Budapest. SZEGEDY-MASZÁK MIHÁLY 1995. „Minta a szőnyegen”. A műértelmezés esélyei. Budapest: Balassi Kiadó. TÁTRAI SZILÁRD 2011. Bevezetés a pragmatikába. Funkcionális kognitív megközelítés. Budapest: Tinta Könyvkiadó. 171–204. TOLCSVAI NAGY GÁBOR 1995. Az újabb irodalom nyelviségének leírhatósága nyelvészeti keretben. In: BOLLA KÁLMÁN (szerk.): Nyelvhasználat és beszédkultúra. (Egyetemi fonetikai füzetek 16.) 17–26. TOLCSVAI NAGY GÁBOR 2003. A metafora alakulástörténete a magyar lírai modernségben. In: BEDNANICS GÁBOR – BENGI LÁSZLÓ – KULCSÁR SZABÓ ERNŐ – SZEGEDY-MASZÁK MIHÁLY (szerk.): Hang és szöveg. Költészettörténeti kérdések a lírai modernségben. Budapest: Osiris Kiadó. 26–61.
Irodalom angol
FÓNAGY IVÁN é. n. [1999.] A költői nyelvről. Corvina. Budapest. SZEGEDY-MASZÁK MIHÁLY 1995. „Minta a szőnyegen”. A műértelmezés esélyei. Budapest: Balassi Kiadó. TÁTRAI SZILÁRD 2011. Bevezetés a pragmatikába. Funkcionális kognitív megközelítés. Budapest: Tinta Könyvkiadó. 171–204. TOLCSVAI NAGY GÁBOR 1995. Az újabb irodalom nyelviségének leírhatósága nyelvészeti keretben. In: BOLLA KÁLMÁN (szerk.): Nyelvhasználat és beszédkultúra. (Egyetemi fonetikai füzetek 16.) 17–26. TOLCSVAI NAGY GÁBOR 2003. A metafora alakulástörténete a magyar lírai modernségben. In: BEDNANICS GÁBOR – BENGI LÁSZLÓ – KULCSÁR SZABÓ ERNŐ – SZEGEDY-MASZÁK MIHÁLY (szerk.): Hang és szöveg. Költészettörténeti kérdések a lírai modernségben. Budapest: Osiris Kiadó. 26–61.