Főoldal > 2016/2017. tanév > Integrált- és a sajátos nevelési igényűek testnevelése

Tantárgy kódja

TNO1041

Tantárgy neve

Integrált- és a sajátos nevelési igényűek testnevelése

Tantárgy angol neve

Special Physical Education

Kredit

2

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Heti óraszám

1 + 0
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

8

Cél

Az Európai Uniós tagsággal hazánkban is egyre több szó esik az integrált oktatásról, befogadó iskolákról. A tantárgy elsajátításának célja, hogy a hallgatók legyenek tisztában a sajátos nevelési igényű tanulók iskolai nevelésének-oktatásának irányelvével. Ismerjék a NAT –ban meghatározott egységes fejlesztési feladatokat a tanulók lehetőségeihez, korlátaihoz és speciális igényeihez igazodva. Legyenek képesek összeállítani olyan gyakorlat sorokat, amelyek alkalmasak a sajátos fejlesztést igénylő tanulók társadalmi felzárkóztatására. Rendelkezzenek a sajátos fejlesztést igénylő tanulók pszichoszomatikus problémáinak kezelési ismereteivel és az integrált testnevelés és sportfoglalkozás módszereinek alkalmazási képességével. Legyenek alkalmasak a mozgás által kiváltott öröm átélésének megteremtésére, a testi és mentális elmaradottság felszámolására a mozgásos fejlesztés során. Legyen képes ismereteivel és motivációjával biztosítani az esélyegyenlőséget.

Cél angol

After course the students have the skills help them take prevention exercises and games which secure the basic of the healthy lifestyle.Take the alternative option the treatment and solution of the prolems. Take the excercises and special program for the special needs school children to the social cought up. Get the information about history of Paralympic Games, special sports and their rules.

Tartalom

Az integráció elveinek a közoktatásban történő alkalmazása, esélyegyenlőség. A fogyatékossággal kapcsolatos alapvető fogalmak ismerete. Integráció és alternativitás a testnevelésben, a sajátos nevelési igényűek pedagógiája, jellegzetességei és egyéni fejlesztési lehetőségei a testnevelés órán. Az együttnevelés során alkalmazható didaktikai-módszertani eljárások alkalmazásának lehetőségei. Fogyatékkal élők sportja, rekreációs sporttevékenységek. Esélyegyenlőség, fair play. A testnevelés és sport szerepe a tanulási nehézségek kezelésében,- az SNI, a hátrányos helyzetű és veszélyeztetett gyermekek fejlesztésében.

Tartalom angol

Basic terms. Groups of the disabilities. Importance of the prevention in the Physical Education lesson. Lifestyle, health, sport. Alternative option the treatment and solution of the prolems. Excercises and special program for the special needs school children to the social cought up.Paralympic Games, special sports and their rules. Adapted and special excercises

Számonkérés

gyakorlati jegy

Számonkérés angol

term grade

Irodalom

DOROGI L.-BOGNÁR J. (2007): Bevezetés a fogyatékos emberek sportjába. MTE Támogató Köre Alapítvány, Budapest, 119. DOROGI L. (2009): Integráció értelmezése a fogyatékos emberek sportjának területén. In Szatmári Zoltán (szerk.): Sport, életmód, egészség. Akadémiai Kiadó, Budapest, 785- 802. GITA SZ.- BOGNÁR J.- DOROGI L.- KALIBLI K.- RIGLER E. (2005): Az integráció helye és szerepe a hazai pedagógiai gyakorlatban. Magyar Sporttudományi Szemle, 6: 2. 15-20. RÓZSÁNÉ C. E. (2006): Sajátos nevelési igényű tanulók. Egyéni fejlesztési terv, készítés, fejlesztés. Fejlesztő pedagógia, 7: 6. 17-19. SCHUCAN-KAISER, R. (szerk.) (2003): 1010 játék és gyakorlat fogyatékkal élőknek. Dialóg Campus Kiadó, Budapest – Pécs, 211.

Irodalom angol

DOROGI L.-BOGNÁR J. (2007): Bevezetés a fogyatékos emberek sportjába. MTE Támogató Köre Alapítvány, Budapest, 119. DOROGI L. (2009): Integráció értelmezése a fogyatékos emberek sportjának területén. In Szatmári Zoltán (szerk.): Sport, életmód, egészség. Akadémiai Kiadó, Budapest, 785- 802. GITA SZ.- BOGNÁR J.- DOROGI L.- KALIBLI K.- RIGLER E. (2005): Az integráció helye és szerepe a hazai pedagógiai gyakorlatban. Magyar Sporttudományi Szemle, 6: 2. 15-20. RÓZSÁNÉ C. E. (2006): Sajátos nevelési igényű tanulók. Egyéni fejlesztési terv, készítés, fejlesztés. Fejlesztő pedagógia, 7: 6. 17-19. SCHUCAN-KAISER, R. (szerk.) (2003): 1010 játék és gyakorlat fogyatékkal élőknek. Dialóg Campus Kiadó, Budapest – Pécs, 211.

Tantárgyfelelős intézet kódja

TSI

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Vajda Ildikó