Tantárgy kódja
MAO1107
Tantárgy neve
Leíró magyar nyelvtan II.
Szószerkezettan
Tantárgy angol neve
Descriptive Hungarian Grammar II.
Kredit
2
Félévi követelmény
Vizsga
Heti óraszám
2 + 0
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
5
Cél
A Leíró magyar nyelvtan c. tantárgycsoport célja a szinkrón nyelvi rendszer összetevőinek vizsgálata a rendszerben betöltött helyük, funkciójuk, kapcsolódási szabályaik szerint, ezáltal a nyelvi rendszer „működésébe” való „betekintés”, az egyes szintek, jelenségek, egymásra épülésének, összefüggésének felismertetése; anyanyelvünknek mint a gondolatközvetítést szolgáló jelrendszernek és e rendszer törvényszerűségeinek bemutatása.
Cél angol
Developing student personality. Improving students' erudition, skills and abilities by making use of the obtained knowledge. Improving competences establishing life-long learning, such as professional co-operation and communication, self-improvement and commitment to professional development. A teacher of Hungarian language should be in possession of a high level of knowledge pertaining to linguistics, of a high level of communicative competence in his or her mother tongue; of a wide spectrum of techniques of problem solving pertaining to individual research and scholarly output related to teaching Hungarian.
Tartalom
A szókapcsolatok rendszere, típusai. A szintagmák; elhatárolásuk a morfológiai típusú szerkezetektől és más nyelvi egységektől. A szintagmák típusai, jellemzői. Az alany és állítmány viszonyának kérdésköre; a hozzárendelő szintagma problematikája, elemzési kérdések, nehézségek. Az alárendelő szintagmák általános jellemzése, kategorizációjuk: a bővítmények felől (vonzat és szabad bővítmények) és az alaptag szófaja szerint (igei, igenévi, főnévi, melléknévi, névmási szerkezetek). A tárgyas, a határozós és a jelzős szintagmák jellemzése és gyakoroltatása. A mellérendelő szintagmák általános jellemzése, különböző szempontú osztályozása. A mondat szintagmatikus szerkezete. A szintagmacsoportok. Szinteződés a mondatban.
Tartalom angol
Synopsis of course content: Level of syntagms. Syntagms and their differences from morphological structures, borderline cases. Types and characteristics of syntagms. The relation of subject and predicate. Characterization and practise of the transitive, phrasal and the attributive syntagmas. Classification and description of coordinating and subordinating syntagms. Syntagm groups. Syntagmatic structures of the sentences. Various cases of concord. Methods of description.
Számonkérés
kollokvium
Számonkérés angol
examination
Irodalom
Elekfi László 2002. Magyar grammatika és ami utána következhet. Magyar Nyelv. XCVIII. 11–33, 155–164. Keszler Borbála (szerk.) 2000. Magyar grammatika. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó. Kiefer Ferenc (főszerk.) 2006. Magyar nyelv. Akadémiai Kézikönyvek. Budapest: Akadémiai Kiadó. 80–109. Laczkó Krisztina 2001. Az alany és az állítmány viszonyáról: hozzárendelés vagy alárendelés. Magyar Nyelvőr 125. évf. 407–18
Irodalom angol
Elekfi László 2002. Magyar grammatika és ami utána következhet. Magyar Nyelv. XCVIII. 11–33, 155–164. Keszler Borbála (szerk.) 2000. Magyar grammatika. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó. Kiefer Ferenc (főszerk.) 2006. Magyar nyelv. Akadémiai Kézikönyvek. Budapest: Akadémiai Kiadó. 80–109. Laczkó Krisztina 2001. Az alany és az állítmány viszonyáról: hozzárendelés vagy alárendelés. Magyar Nyelvőr 125. évf. 407–18
Tantárgyfelelős intézet kódja
NYI
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Minya Károly