Tantárgy kódja
TNO1021
Tantárgy neve
Sportjátékok IV. Labdarúgás I.
Tantárgy angol neve
Sports Games IV. Soccer I.
Kredit
2
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Heti óraszám
0 + 2
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
7
Cél
A tantárgy célja a labdarúgás életkori sajátosságokhoz igazodó alap-technikai és taktikai készletének, valamint elméleti ismereteinek elsajátítása. Aktív részvétel a labdarúgás előkészítő játékaiban és az egyszerűsített, valamint kiteljesedő változataiban.
A hallgató képes legyen mérkőzésszituációban az elsajátított tananyagot a sportág jellegének megfelelően alkalmazni. Szerezzen ismereteket a sportjátékok sajátos nevelő hatásairól, különös tekintettel a labdarúgás küzdő jellegével kapcsolatosan. Legyen tisztában a csapatjáték közösség formáló erejével és fejlesztési lehetőségeivel.
Cél angol
This course is a coed team activity, which covers the basic fundamentals of basketball: rebounding, dribbling, pivoting, passing, shooting, faking, footwork, and defensive skills. Some strategy and team play are introduced.
Tartalom
A labdarúgás nemzetközi és hazai története, eredete és fejlődésének szakaszai. A sportág játék- és verseny-szabályai. A labdarúgás oktatásmódszertana, valamint az előkészítő, rávezető, gyakorlatok jelentősége az oktatásban. A játékos képzés négy területének megismerése. Az elsajátításra kerülő játékelemek, játék közbeni alkalmazásának (taktika) vonatkozásai, az életkori sajátosságok, az egyes posztok, és a csapatjáték fejlődési követelményeivel összhangban.
A szükséges kondicionális és koordinációs képességek megszerzése, fejlesztése a labdanélküli és labdás technikák végrehajtásához. A tipikus játékmenet (védekezés-támadás) lefolytatásához szükséges alap technikák, taktikai megoldások elsajátítása. A párharc oktatásának gyakorlatai a játékos képzés folyamatában. Játékos feladatok 2-3-4 játékos együttműködésével, háromszög, négyszög, vagy rombusz alakzatban. A labdás koordináció fejlesztése az idő, a pontosság, a feladatbonyolultság és a mozgás összehangolásának kényszere okozta feltételek között.
Labdarúgás könnyített szabályokkal. Az emberfogásos védekezés oktatása a játék-alapelemek megismerésén keresztül.
Tartalom angol
The course aims will enable students to: develop a greater appreciation of the different structures, systems, development programmes and coaching frameworks employed in different European nations; engage as reflective practitioners through relation of their own professional practice to acknowledged models of learning and professional competency; extend their scientific knowledge of basketball from application of the most current research evidence; develop originality in the application of knowledge together with a practical understanding/application of theoretical and research skills necessary to create and interpret knowledge in the discipline.
Számonkérés
gyakorlati jegy
Számonkérés angol
term grade
Irodalom
BÁCSALMÁSI G.-BÁCSALMÁSI L.(2005): Tanulj meg kosárlabdát tanítani. I. kötet. Budapest, 208. PÁDER J. (1986): Kosárlabdázás. Sport Kiadó, Budapest, 506. PETER, V.:(szerk.) (2001): 1006 játék és gyakorlatforma a kosárlabdában. Dialóg Campus Kiadó, Budapest-Pécs, 317, . RÁNKY M.(1999): Játék a kosárlabda - a kosárlabda játék. Pauz - Westermann Könyvkiadó KFT, Celldömölk, 767. Nemzetközi kosárlabda játékszabályok és hivatalos szabálymagyarázatok 2010. MKOSZ, Budapest, 178.
Irodalom angol
BÁCSALMÁSI G.-BÁCSALMÁSI L.(2005): Tanulj meg kosárlabdát tanítani. I. kötet. Budapest, 208. PÁDER J. (1986): Kosárlabdázás. Sport Kiadó, Budapest, 506. PETER, V.:(szerk.) (2001): 1006 játék és gyakorlatforma a kosárlabdában. Dialóg Campus Kiadó, Budapest-Pécs, 317, . RÁNKY M.(1999): Játék a kosárlabda - a kosárlabda játék. Pauz - Westermann Könyvkiadó KFT, Celldömölk, 767. Nemzetközi kosárlabda játékszabályok és hivatalos szabálymagyarázatok 2010. MKOSZ, Budapest, 178.
Tantárgyfelelős intézet kódja
TSI
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Szatmári Zoltán
Ekvivalencia
TNB1714