Tantárgy kódja
ENO1031
Tantárgy neve
Népzene-néphagyomány elmélet
Tantárgy angol neve
Folkmusic Theory
Kredit
2
Félévi követelmény
Vizsga
Heti óraszám
2 + 0
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
1
Cél
A tantárgy célja a néphagyomány értékeinek feltárása, majd az erre épülő népzene iránti általános érdeklődés felkeltése. Ezáltal a hallgató képessé válik a magyar nemzeti hagyományt őrző, és interpretáló, nyitott, kreatív ember nevelésére. Szakmai tudása révén képes felhívni a tanulók figyelmét a népzene és a klasszikus zene kapcsolatára, az így szerzett ismeretek integrálására. Tudatában van a népzene nemzetnevelő hatásának, és a nemzeti identitás erősítésére törekszik.
Cél angol
The objective of the course is to reveal the values of folk tradition, and raise interest in related folk music. Thus, the student is expected to educate pupils who are committed to foster and interpret the Hungarian national tradition and become open and creative minds. Through their professional knowledge, the student is able to draw pupils’ attention to the relationship of folk music and classical music, and integrate the knowledge gained through this. The student is aware of the educating function of folk music and strives to strengthen national identity.
Tartalom
A tárgy lehetőséget ad különböző archív felvételek hallgatására, az öt népzenei dialektusterület feltárására. A hallgató a dallamok elsajátítása után, a népdaltípusokba sorolása által átfogó képet kap a magyar nyelvterület autentikus vokális és instrumentális zenei anyagáról. Az alap- és középfokú zeneoktatásban szereplő népdalok zenei és szöveges (szimbólumokra épülő) elemzését a magyar népzene-történeti korok egymásra épülése követi.
Tartalom angol
The course offers a chance to listen to authentic recordings, examining the five main dialect areas. The student, after getting familiar with folk songs, and classifying them into distinct types, gets an overview of the authentic vocal and instrumental material of Hungarian folk music. The musical, formal and textual (symbol-based) analysis of folk songs included in the elementary and secondary school curriculum is followed by a historical summary of Hungarian folk music.
Számonkérés
Egy kiselőadás megtartása, valamint 2 zárthelyi dolgozat megírása.
A kollokvium típusa: írásbeli és szóbeli.
Számonkérés angol
One presentation and two in-class tests.
Type of the end-of-the-semester exam: written and oral.
Irodalom
• Borsi Ferenc: Mi vagyunk a rózsák. Dunaszerdahely, 2003.
• Magyar Néprajz VI. Népzene, néptánc, népi játék. Akadémiai kiadó, Budapest, 1990.
• Magyar Népzene Tára VI-XII. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1973-2011.
• Magyar Népzenei Antológia – CD-ROM Akadémiai Kiadó. Budapest, 2012.
• Paksa Katalin: Magyar népzenetörténet. Balassi Kiadó, Budapest, 2008
Irodalom angol
• Borsi Ferenc: Mi vagyunk a rózsák. Dunaszerdahely, 2003.
• Magyar Néprajz VI. Népzene, néptánc, népi játék. Akadémiai kiadó, Budapest, 1990.
• Magyar Népzene Tára VI-XII. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1973-2011.
• Magyar Népzenei Antológia – CD-ROM Akadémiai Kiadó. Budapest, 2012.
• Paksa Katalin: Magyar népzenetörténet. Balassi Kiadó, Budapest, 2008
Tantárgyfelelős intézet kódja
ZEI
Tantárgyfelelős oktató
Dragony Gábor
Ekvivalencia
ENB1213