Tantárgy kódja
ENO8001
Tantárgy neve
Zenepedagógiai rendszerek, tudásbázisok és IKT eszközök
Tantárgy angol neve
Systems of Music Pedagogy
Kredit
2
Félévi követelmény
Vizsga
Heti óraszám
2 + 0
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
3
Cél
A magyar zeneoktatási modellen túli rendszerek, változatos tanítási-tanulási formák megismertetése, értékelése. Kreatív gondolkodásra nevelés.
A hallgatót képessé tenni elektronikus, informatizált tanulási környezetekben az infokommunikációs eszközök és az SDT adta lehetőségek felhasználásával digitális tananyagok tervezésére, tanórák megszervezésére. Legyenek ismeretei arra vonatkozóan, hogy az ének- zene tantárgy tanítása során az adott tanulási környezetben mikor, hol és hogyan célszerű alkalmazni az IKT eszközöket. Ismerje fel, hogy az infokommunikációs eszközökkel szerkesztett tanórákban mely módszertani elemek alkalmazásával érhető el jobb eredmény.
Cél angol
Getting to know music pedagogy systems beyond the Hungarian model, getting to know varied means of learning and teaching and their evaluation. Learning to be a critical thinker.
The student is expected to use IT devices in an information-technology-inspired learning environment, and to plan and organize lessons with their help. The student should know when and how IT devices should be used within a music class. They should recognize which methodological means lead to the best results in an IT-enhanced music class.
Tartalom
Az ének-zenei nevelés és oktatás főbb módszeres eljárásainak ismerete: Kodály Zoltán elvei, összehasonlítva a világban használatos, ismertebb zenei nevelési koncepciókkal (Orff, Dalcroze, Willems, Suzuki, stb.)
Tradíció és modernizáció egyensúlya. A művészeti nevelés szerepe a kreativitás fejlesztésében. Kreatív zenei gyakorlatok.
Ismerkedés digitális tudásbázisokkal. Tudásbázisok ének-zene tartalmú oldalainak tanulmányozása, alkalmazása az ének-zene órára történő felkészülésben. Tananyagszerkesztés a Sulinet Tudásbázis segítségével.
Tartalom angol
The main methodological systems of musical education: the principles of Zoltán Kodály, compared to other educational concepts used worldwide (Orff, Dalcroze, Willems, Suzuki, etc).
The balance of tradition and modernization. The role of art education in improving creativity. Creative musical exercises.
Introduction to digital knowledge bases, and studying their music-related pages in getting prepared for the music lesson. Compiling teaching materials with the help of Sulinet Knowledge Base.
Számonkérés
A félév teljesítésének feltétele: prezentációkészítés és előadás, valamint házi dolgozat.
A kollokvium típusa: írásbeli és szóbeli.
Számonkérés angol
The criterion of a successful semester: preparation of a ppt presentation and preparation of a take-home essay.
Type of the end-of-the-semester exam: written and oral.
Irodalom
• Ferencziné Ács Ildikó: Kreatív zenei példatár. http://repetha.nyf.hu/
• Hegyi István: Világunk zeneoktatási öröksége. JPTE Kiadó Iroda, Pécs, 1997.
• http://tudasbazis.sulinet.hu/hu
• Kisné Kenesei Éva: Alternatív lehetőségek a zenepedagógiában. Tárogató, Budapest, 1994.
• Szőnyi Erzsébet: Zenei nevelési irányzatok a XX. században. Tankönyvkiadó, Budapest, 1988.
Irodalom angol
• Ferencziné Ács Ildikó: Kreatív zenei példatár. http://repetha.nyf.hu/
• Hegyi István: Világunk zeneoktatási öröksége. JPTE Kiadó Iroda, Pécs, 1997.
• http://tudasbazis.sulinet.hu/hu
• Kisné Kenesei Éva: Alternatív lehetőségek a zenepedagógiában. Tárogató, Budapest, 1994.
• Szőnyi Erzsébet: Zenei nevelési irányzatok a XX. században. Tankönyvkiadó, Budapest, 1988.
Tantárgyfelelős intézet kódja
ZEI
Tantárgyfelelős oktató
Ferencziné dr. Ács Ildikó
Ekvivalencia
ENM1105, ENM2007