Tantárgy kódja
KVO8001
Tantárgy neve
Szakmódszertan, Környezeti- és fenntarthatóságra nevelés I.
Tantárgy angol neve
Envrionmental education and educaction for sustainability
Kredit
2
Félévi követelmény
Vizsga
Heti óraszám
0 + 2
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
5
Cél
A tárgy célja a szaktudományi ismeretanyagok ötvözése olyan didaktikai, pedagógiai és pszichológiai elemekkel, melyek szükségesek az iskolai (és iskolán kívüli, pl. nyári tábor) programok szervezéséhez és megvalósításához. A tantárgy célja továbbá a fenntarthatóság pedagógiájának és a környezeti nevelés kapcsolatának bemutatása, a fenntarthatóságra nevelés pedagógiai tartalmának megismertetése. A gyakorlati foglalkozások kiemelt célja a tanításhoz szükséges korszerű módszerek megismertetése és elsajátíttatása.
Cél angol
To give an opportunity to our students to understand the strong relation between the three basics of our world nowadays: the connection between social, economical and environmental problems. We also give them concrete duties that they can realise in their own teaching practice.
Tartalom
A környezeti nevelés a klasszikustól a modernig. A környezeti nevelés a mai iskolában. A környezeti elemek (víz, levegő, talaj) és szennyezők, a hulladék-és energiagazdálkodás kérdései tanításának módszertana. Alapvető ismeretek fenntarthatóságra nevelés pedagógiájának az iskolai életben való elfogadtatásához. A környezeti neveléssel kapcsolatos tanórán- és iskolán kívüli programok (pl. erdei iskola, jeles napok, nyári táborok, szakkörök stb.), kísérletek és terepi feladatok szervezéséhez és vezetéséhez szükséges ismeretek. Ezen belül: – Környezeti nevelés jelentősége. A természetismeret-környezettan tanítás általános alapkérdései, hagyományai és jelene, törvényi szabályozása. Környezeti nevelés a különböző életkorokban. Környezeti nevelés a tantervekben. A Nemzeti alaptanterv követelményei. – Iskola szabályozás: az iskola környezeti nevelési programja, a természetismeret-környezettan tárgy tananyagának beillesztése az iskolák tantervébe, az ökoiskola cím. – A természetismeret-környezettan oktatás tanórai keretei, a környezettan tantárgy tartalma, felépítése, létező tantervi programok megismerése, a tanórai munka tervezése, környezeti tartalmak a szaktárgyi órákon, az oktatás módszerei a Nemzeti alaptanterv, a kerettanterv és az érettségi követelmények alapján. – A természetismeret-környezettan tanítás iskolán kívüli lehetőségei, formái, tartalma, szerepe. - Az írott és digitális média, az oktatócsomagok használata. Pályázatok írása. – Készségfejlesztések: problémamegoldó, konfliktuskezelési, együttműködési, önálló ismeretszerzési, elemző, megfigyelő, kommunikációs, vita, előadói készségfejlesztés.
A 2. félév gyakorlati foglalkozásain a hallgatók mikrotanításokat mutatnak be. Ezek folyamán kerül sor a környezeti nevelésben alkalmazható kísérletek bemutatásra is. A demonstrációs és tanulói kísérletek gyakorlati kérdései. Csoportos és egyéni kísérletezés. A leggyakrabban elkövetet hibák. Kísérletek a vízvédelem területéről. Légszennyezéssel, talajvédelemmel kapcsolatos kísérletek. Kísérletek a hulladékok és az egészségvédelem tárgyalásához. A 4. félévi gyakorlat során a fenntarthatóságra nevelés lényegét és megvalósítási lehetőségeit tárgyaljuk. Ezen belül: - Az egész életen át tartó tanulás. - A fenntarthatóság, mint interdiszciplináris megközelítés. - A rendszerszemlélet és a kritikai gondolkodás fejlesztése. - Az együttműködés és a társas készségek fejlesztése. - Multikulturális perspektívák és az eltérő esélyek. - Az egyes ember szerepe. - Települések és a helyi közösség a fenntarthatóság pedagógiája érdekében. - Komplex látásmód, amely magában foglalja a természeti, az épített és a társadalmi környezetet, valamint a lokális, a regionális és globális szemléletű környezeti gondolkodást. - A jövő iránt való elkötelezett magatartás. – Az oktató-nevelő munkában a fenntarthatóságra nevelés interaktív, képességfejlesztő módszerei.
Tartalom angol
Introduce what educational means are implemented in the sustainable development module in order to prepare our students for the task of solving complex real-world problems not only as an environmental educator in practice but as an active citizen in diverse societies.
Számonkérés
Gyakorlati jegy
Számonkérés angol
Term grade
Irodalom
Kiss Ferenc- Ken Webster: A környezet védelmétől a fenntarthatóság felé, (Tanári kézikönyv), 2001 Lükő István: Bevezetés a környezeti nevelés pedagógiai és társadalmi kérdéseibe. 1996. Kiss Ferenc – Zsiros Anita: A környezeti neveléstől a globális nevelésig. A környezeti nevelés című könyvben (Szerk: Kuknyó János), 2006 Kiss Ferenc - Vallner Judit: Környezetvédelmi kísérletek a Környezetvédelem Tanítása című tantárgyhoz (Környezettudományi Segédkönyvek sorozat), 2000. Nemzeti Környezeti Nevelési Stratégia 2003.
Irodalom angol
Kiss Ferenc- Ken Webster: A környezet védelmétől a fenntarthatóság felé, (Tanári kézikönyv), 2001 Lükő István: Bevezetés a környezeti nevelés pedagógiai és társadalmi kérdéseibe. 1996. Kiss Ferenc – Zsiros Anita: A környezeti neveléstől a globális nevelésig. A környezeti nevelés című könyvben (Szerk: Kuknyó János), 2006 Kiss Ferenc - Vallner Judit: Környezetvédelmi kísérletek a Környezetvédelem Tanítása című tantárgyhoz (Környezettudományi Segédkönyvek sorozat), 2000. Nemzeti Környezeti Nevelési Stratégia 2003.
Tantárgyfelelős intézet kódja
KOI
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Kiss Ferenc