Főoldal > 2016/2017. tanév > Szakmódszertan II. A kompetencia alapú nyelvtudás mérése és értékelése

Tantárgy kódja

ANO8002

Tantárgy neve

Szakmódszertan II. A kompetencia alapú nyelvtudás mérése és értékelése

Tantárgy angol neve

Methodology II. The assessment and grading of language competence.

Kredit

2

Félévi követelmény

Vizsga

Heti óraszám

1 + 1
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

6

Cél

Bevezetés az idegennyelvi-tudás mérésének és értékelésének elméletébe és gyakorlati alkalmazásába, különös tekintettel a nyelvi készségek tesztelésére. A nyelvi teljesítmény mérésének helye és szerepe az alkalmazott nyelvészetben, a nyelvi tesztek kialakulása és fejlődése a pszichometriai kutatások tükrében. A teszt, a mérés és az értékelés fogalmának definiálása, a nyelvi teszt specifikációja, a tesztírás fázisai, a teszt megbízhatóságának és hitelességének kritériumai, az objektív és a szubjektív tesztek sajátosságai. Kompetenciák: a tanulói személyiség fejlesztése a tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése a pedagógiai folyamat tervezése a tanulók műveltségének, készségeinek és képességeinek fejlesztése a tudás felhasználásával a pedagógiai értékelés változatos eszközeinek alkalmazása önművelés, elkötelezettség a szakmai fejlődésre az angoltanár rendelkezzék magas szintű célnyelvi kommunikációs kompetenciával (legalább C1-es szinten), legyen képes magabiztosan alkalmazni az adott nyelv szabályait, legyen jártas a stílusok és stílusrétegek (regiszterek) alkalmazásában; az angoltanár ismerje és tudja alkalmazni az olyan, nyelvtanulást segítő munkaformákat, mint például az önszabályozó tanulás, az együttműködő tanulás (pár- és csoportmunka), valamint az ún. frontális osztálymunka.

Cél angol

To introduce students into the theory and practice of foreign language testing and evaluation with special attention to testing language skills. The place and role of measuring language achievement in applied linguistics, the emergence and development of language tests in light of psychometric research. Defining the concepts of testing, measurement, and evaluation, specifications of language tests, phases of test construction, criteria of validity and reliability, features of objective and subjective tests

Tartalom

A mérőeszközök tudatosítása, ismeretek szerzése a tanórai tesztek, az érettségi vizsga (közép és emelt szintű) követelményeivel kapcsolatosan. Az objektív és a szubjektív tesztek sajátosságai. Különböző vizsgafeladatok írása, kipróbálása, ellenőrzése, a tesztbankok. Hazai és nemzetközi nyelvvizsga-rendszerek megismertetésére. A Közös Európai Referenciakeret szintjei és alkalmazásuk. Az empirikus vizsgálatok néhány alapfogalma. A megfigyelési egységek. A populáció. A minta és a mintafelvétel. A változók. Diszkrét és folytonos változók. A változók mintabeli eloszlása.

Tartalom angol

Acquaint students with different measuring instruments, and requirements of O-level and A-level exams. Characteristics of objective and subjective tests. Writing exam tasks, testing them, the role of test banks. Familiarise students with different national and international language exams. Levels of the Common European Framework of Reference for languages and their usage. Some basic concepts of empiric research. Units of investigation: concepts of samples, population, discrete and continuous variables

Számonkérés

Az előadásokon és a szemináriumokon való rendszeres részvételen kívül sikeres írásbeli vizsga az érdemjegy megszerzésének előfeltétele. Sikertelen vizsga esetén a hallgató két alkalommal javíthat

Számonkérés angol

Grading will be based on regular participation in the lectures and seminars throughout the term, and a pass grade at the written exam constitute prerequisites for a successful exam grade. In case of failure, students are given two more opportunities to upgrade their marks

Irodalom

Alderson, J. C., Clapham, C. - Wall, D. 1995. Language Test Construction and Evaluation. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN 0 521 47255 5 Bachman, L. F. - A. D. Cohen (eds.), 1998. Interfaces between Second Language Acquisition and Language Testing Research. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN 0-521-64963-3 Hock, I. 2003. Test Construction and Validation. Budapest: Akadémia. ISBN 963-05-8033-0 Mihai, F. M. 2010. Assessing English Language Learners in the Content Areas. A Research-intoPractice Guide for Educators. University of Michigan Press. ISBN-13: 978-0472034

Irodalom angol

Alderson, J. C., Clapham, C. - Wall, D. 1995. Language Test Construction and Evaluation. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN 0 521 47255 5 Bachman, L. F. - A. D. Cohen (eds.), 1998. Interfaces between Second Language Acquisition and Language Testing Research. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN 0-521-64963-3 Hock, I. 2003. Test Construction and Validation. Budapest: Akadémia. ISBN 963-05-8033-0 Mihai, F. M. 2010. Assessing English Language Learners in the Content Areas. A Research-intoPractice Guide for Educators. University of Michigan Press. ISBN-13: 978-0472034

Tantárgyfelelős intézet kódja

NYI

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Szerencsi Mária Katalin