Tantárgy kódja
ANO1002
Tantárgy neve
Receptív nyelvi készségek Szövegértés II.
Tantárgy angol neve
Language Skills - Reading and Listening Comprehension II.
Kredit
2
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Heti óraszám
0 + 1
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
2
Cél
Az első félévi, hasonló című kurzus folytatásaként ütemezett kurzus célja, hogy megismertesse a hallgatókat olyan autentikus szövegekkel és hanganyagokkal, amilyenekkel a hétköznapi élethelyzetekben is találkozni fognak, valamint olyan tudományos igényű szövegekkel, amilyenekkel tanulmányaik során, főképpen előadásaikon hallani fognak. További feladat a szókincsbővítés, a hallott szövegek szerkezeti (és a kurzus ezen részében a stiláris) sajátosságainak érzékeltetése. A hallgatók szövegértési kompetenciájának fejlesztése a különböző nyelvi regiszterekben megfogalmazott és különböző kontextusokban funkcionáló szövegek egyéni, páros és közös feldolgozásán keresztül valósul meg.
Kompetenciák:
a hallgató rendelkezzék magas szintű célnyelvi kommunikációs kompetenciával (legalább C1-es szinten),
legyen képes magabiztosan alkalmazni az adott nyelv szabályait,
legyen jártas a stílusok és stílusrétegek (regiszterek) alkalmazásában.
A szöveg puszta megértésén túl a metatextuális utalások megértése, elvontabb szövegértési képességek fejlesztése.
Cél angol
As a follow-up to the similar course in the first semester, the objective of this course is to familiarise students with authentic texts and voiced recordings that they might meet in everyday life. A further goal is expanding vocabulary; getting to know the structural – and in this phase of the course, stylistic – characteristics of written and audio texts, and developing text comprehension competences, realised through the individual, pair-work and class-level analysis of texts of different topics and registers. Competences to be developed: enabling students to reach a level of competence C1 in CEFR system in the target language; confidence in understanding and using different styles and registers, and comprehending the metatextual references in the text (humour, irony, etc); the improvement of receptive skills; the interpretation of written/audio in context and selecting the essential information.
Tartalom
Autentikus szövegek, hanganyagok elemzése, megértése, a brit és amerikai angol közötti alapvető különbségek megismertetése, a különböző műfajú és stílusú szövegek megértésének stratégiái. On-line hirdetési újságban információ keresése, on-line menetrend alapján virtuális kirándulás tervezése. A hallott szövegértés fejlesztéséhez angol nyelvű videóanyag áll rendelkezésre, amely segítségével nemcsak a szövegértés fejleszthető,
hanem a hallgatók szókincse is jelentősen gazdagodik. Otthoni feladatként talk show-k, interjúk, színdarabok nézése, dialektusok összehasonlítása, zeneszámok szövegének elemzése. A kurzus keretében a következő főbb feladattípusokkal találkoznak a hallgatók: a skimming (a fő információ megragadása), scanning (egy-egy információdarab kiszűrése), parafrazeálás, nem explicit utalások megértése, elhallgatott információk kikövetkeztetése a szövegösszefüggésből, egyes stíluselemek (humor, irónia) érzékelése, valamint stílusrétegek megkülönböztetése.
Tartalom angol
Analysis of authentic texts and recorded materials; getting to know the basic differences between UK and USA English; strategies of understanding texts of different genres and styles. Searching for information in online advertising, organizing a virtual tour in the basis of an online schedule. To enhance developing listening skills, video materials are available that also enrich students’ vocabulary. Home assignments include watching talkshows, interviews, plays and analysing lyrics. Within the framework of the course, students meet the following exercise types: paraphrasing, global comprehension, scanning, skimming, prediction, drawing inferences, summarizing; understanding non-explicit references, differentiating registers.
Számonkérés
Folyamatos készülés, házi feladatok elkészítse, 2 zárthelyi dolgozat.
Számonkérés angol
Continuous work, preparing home assignments, two in-class tests.
Irodalom
Briggs, D. – Dummett, P. 1995. Skills Plus – Listening and Speaking: Advanced. London: Macmillan Heinemann ELT. ISBN: 0435257587. Greenall, S. – Swann, M. 2004. Effective Reading – Reading Skills for Advanced Students. (16th printing) Cambridge: Cambridge UP. ISBN: 0521317592. Lebauer, R. S. 1999. Learn to Listen, Listen to Learn. London: Pearson ESL. ISBN: 0139194320. Montgomery, M. et al. 2007. Ways of Reading: Advanced Reading Skills for Students of English Literature. (Third Edition). London: Routledge. ISBN: 0–415–34633–9. Authentic English written and audio/video texts (magazines, journals, online recordings and films)
Irodalom angol
Briggs, D. – Dummett, P. 1995. Skills Plus – Listening and Speaking: Advanced. London: Macmillan Heinemann ELT. ISBN: 0435257587. Greenall, S. – Swann, M. 2004. Effective Reading – Reading Skills for Advanced Students. (16th printing) Cambridge: Cambridge UP. ISBN: 0521317592. Lebauer, R. S. 1999. Learn to Listen, Listen to Learn. London: Pearson ESL. ISBN: 0139194320. Montgomery, M. et al. 2007. Ways of Reading: Advanced Reading Skills for Students of English Literature. (Third Edition). London: Routledge. ISBN: 0–415–34633–9. Authentic English written and audio/video texts (magazines, journals, online recordings and films)
Tantárgyfelelős intézet kódja
NYI
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Tukacs Tamás