Tantárgy kódja
ANO1001
Tantárgy neve
Receptív nyelvi készségek Szövegértés I.
Tantárgy angol neve
Language Skills - Reading and Listening Comprehension I.
Kredit
2
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Heti óraszám
0 + 1
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
1
Cél
A kurzus célja, hogy megismertesse a hallgatókat olyan autentikus szövegekkel és hanganyagokkal, amilyenekkel a hétköznapi élethelyzetekben is találkozni fognak. További feladat a szókincsbővítés, a hallott és írott szövegek szerkezeti sajátosságainak érzékeltetése és a szövegértési kompetenciáinak fejlesztése, amely a különböző tematikájú és nyelvi regiszterekben megfogalmazott szövegek egyéni, páros és közös feldolgozásán keresztül valósul meg.
Kompetenciák:
a hallgató rendelkezzék magas szintű célnyelvi kommunikációs kompetenciával (legalább C1-es szinten),
legyen képes magabiztosan alkalmazni az adott nyelv szabályait,
receptív nyelvi készségek fejlesztése,
a meghallgatott szöveg kontextusnak megfelelő értelmezése, a fontos információ kiválasztása.
Cél angol
The objective of the course is to familiarise students with authentic texts and voiced recordings that they might meet in everyday life. A further goal is expanding vocabulary; getting to know the structural characteristics of written and audio texts, and developing text comprehension competences, realised through the individual, pair-work and class-level analysis of texts of different topics and registers. Competences to be developed: enabling students to reach a level of competence C1 in CEFR system in the target language; they should be able to use the rules of target language with confidence; the improvement of receptive skills; the interpretation of written/audio in context and selecting the essential information.
Tartalom
Autentikus szövegek elemzése: magánlevelek, szabványlevelek /faxok /e-mailek (tudakozódás megrendelés, visszaigazolás); egyszerű, mindennapi szövegek (prospektus, programfüzet, hirdetés, étlap, használati utasítás); egyszerűbb írásos anyagok (pl. brosúrák, újságcikkek); egyszerű, rövid történetek, mesék, versek. Otthoni feladatként beszédek, beszámolók, prezentációk hallgatása, játékfilmek, dokumentumfilmek nézése, a hallott szövegekben levő információk értelmezése. A kurzus keretében a következő főbb feladattípusokkal találkoznak a hallgatók: globális megértés, egyes információk kiszűrése, a várható információkra vonatkozó jóslás (predicting), következtetések levonása, a hallott és írott szöveg összefoglalása.
Tartalom angol
Analysis of authentic texts: private letters, official letters, faxes, emails (asking for information, confirmation of order etc), simple everyday texts (prospects, brochures, leaflets, advertisements, manuals); simple written materials (brochures, articles); short texts. Home assignments include listening to presentations, watching feature films and documentary films and interpreting information. Within the framework of the course, students meet the following exercise types: global comprehension, scanning, skimming, prediction, drawing inferences, summarizing.
Számonkérés
Folyamatos készülés, házi feladatok elkészítse, 2 zárthelyi dolgozat.
Számonkérés angol
Continuous work, preparing home assignments, two in-class tests.
Irodalom
Briggs, D. – Dummett, P. 1995. Skills Plus – Listening and Speaking: Advanced. London: Macmillan. Heinemann ELT. ISBN: 0435257587. Greenall, S. – Swann, M. 2004. Effective Reading – Reading Skills for Advanced Students. (16th printing) Cambridge: Cambridge UP. ISBN: 0521317592. Lebauer, R. S. 1999. Learn to Listen, Listen to Learn. London: Pearson ESL. ISBN: 0139194320. Montgomery, M. et al. 2007. Ways of Reading: Advanced Reading Skills for Students of English Literature. (Third Edition). London: Routledge. ISBN: 0–415–34633–9. Authentic English written and audio/video texts (magazines, journals, online recordings and films)
Irodalom angol
Briggs, D. – Dummett, P. 1995. Skills Plus – Listening and Speaking: Advanced. London: Macmillan. Heinemann ELT. ISBN: 0435257587. Greenall, S. – Swann, M. 2004. Effective Reading – Reading Skills for Advanced Students. (16th printing) Cambridge: Cambridge UP. ISBN: 0521317592. Lebauer, R. S. 1999. Learn to Listen, Listen to Learn. London: Pearson ESL. ISBN: 0139194320. Montgomery, M. et al. 2007. Ways of Reading: Advanced Reading Skills for Students of English Literature. (Third Edition). London: Routledge. ISBN: 0–415–34633–9. Authentic English written and audio/video texts (magazines, journals, online recordings and films)
Tantárgyfelelős intézet kódja
NYI
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Tukacs Tamás