Főoldal > 2016/2017. tanév > Szakmódszertan IV. Egyéni különbségek a nyelvtanulásban

Tantárgy kódja

ANO8004

Tantárgy neve

Szakmódszertan IV. Egyéni különbségek a nyelvtanulásban

Tantárgy angol neve

Methodology IV. Individual differences in foreign language teaching

Kredit

2

Félévi követelmény

Vizsga

Heti óraszám

1 + 1
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

8

Cél

A tantárgy célja, hogy a hallgatók megismerjék azokat a sajátosságokat, egyéni különbségeket, melyek szerepet játszanak egy idegen nyelv elsajátítása során: a nyelvtanuló kora, nyelvérzéke (aptitude), tanulási stílusa, motivációja, egyes személyiségjegyei, valamint a nyelvi szorongás és a (kognitív, metakognitív, illetve társas-érzelmi) tanulási stratégiák. Az előadások foglalkoznak az iskolai nyelvtanulást hátráltató demotivációval és kezelésével, feltárják az idegennyelvi szorongás lehetséges okait. Megismertetik a hallgatókat a diszlexiás és a siket tanulók speciális tanulási nehézségeivel és olyan tanulási módszerekkel, amelyekkel ezek a nehézségek leküzdhetők. A tanárjelöltek megismerkednek annak okaival, mitől lesz a nyelvtanuló sikeres, és mi a nyelvtanulási sikertelenség oka, valamint megismerkednek a különböző nyelvtanulók, illetve tanulói csoportok tanulási stratégiáit, valamint a csoportdinamikát leíró esettanulmány műfajával, ami lehetővé teszi, hogy tanárként maguk is képesek legyenek ilyen vizsgálatok segítségével előmozdítani a sikeres nyelvtanulást. A szeminárium az előadás tematikáját szorosan követi, elmélyíti az ott szerzett tudást, önállóan olvasott szakirodalom bemutatására ad lehetőséget. Kompetenciák fejleszti a hallgatók személyiségét, képességét a szókincs és a nyelvtan életkori sajátságoknak megfelelő tanítására, segíti a tanulói csoportok kialakítását és hatékonyabb működését, diszlexiások, hallók és nagyothallók integrált nyelvtanulását, valamint a személyre szabott feladatok megtervezésének képességét.

Cél angol

The objective of the course is to familiarise the students with specific features and individual differences which do play a role in the acquisition of a foreign language. Such features are the learner's age, aptitude, learning style, motivation, certain personality traits, language anxiety and the learning (cognitive, metacognitive and social emotional) strategies. The lectures present demotivation hindering language learning at schools and deal with how to handle the problem and uncover the possible reasons for foreign language anxiety. Furthermore, after raising the problem of dyslexia and the special learning difficulties of the deaf or the hearing impaired, the lectures suggest learning methods suitable for overcoming such difficulties. The teacher trainees get information about the reasons why certain language learners are successful while others are unsuccessful. They get acquainted with the genre of the case study describing group dynamics, which is necessary for enhancing successful language teaching.

Tartalom

A előadások és a kapcsolódó gyakorlati foglalkozások a kijelölt kötelező és ajánlott irodalom alapján az alábbi témaköröket érintik: 1. Az első és a második nyelv elsajátítása közötti különbségek. 2. A nyelvérzék szerepe a nyelvtanulásban. 3. A külső és belső motiváció fogalma és szerepe a nyelvtanulásban. 4. A nyelvtanuló személyiségjegyei. 5. Egyéni különbségek a nyelvtanulásban. A motivált és a demotivált nyelvtanuló. 6. Szorongás és nyelvtanulás. 7. Sikerek és sikertelenségek a nyelvtanulásban. 8. Csoportos tanulási stratégiák. 9. Esettanulmányok szerepe a sikeres nyelvtanulásban. 10. A diszlexiás tanulók idegennyelv oktatása. 11. Nyelvoktatás siket tanulók számára. 12. A nyelvtanár személyisége. 13. Hibajavítás és hibaelemzés. 14. Osztálytermi megfigyelések, kutatások.

Tartalom angol

The lectures and the related seminary sessions based on the compulsory and optional literature include the following: 1. Differences between first and second language acquisition. 2. The role of aptitude in language learning. 3. The principle of internal and external motivation and its role in language learning. 4. Personal traits of the language learner. 5. Personal differences in language learning. Motivated and demotivated language learners. 6. Anxiety and language learning. 7. Successes and failures in language learning. 8. Learning strategies in groups. 9. The role of case studies in successful language learning. 10. Teaching learners with dyslexia a foreign language.11. Teaching deaf learners a foreign language. 12. The language teacher's personality. 13. Mistakes and errors and their correction. Error analysis. 14. Classroom observations, classroom research.

Számonkérés

kollokvium

Számonkérés angol

: 1. One mid-term paper with a passing grade and oral examination in the exam period. 2. In the seminary sessions: a presentation, a test paper, and an essay containing classroom research.

Irodalom

Csizér K. – Dörnyei Z. 2002. Az általános iskolások idegennyelv-tanulási attitűdjei és motivációja. Magyar Pedagógia, 102. évf. 3. sz. 333-353. ISSN 0025-0260)Kontráné Hegybíró E. – Kormos J. (szerk.) 2004. A nyelvtanuló. Sikerek – módszerek – stratégiák. Budapest: OKKER Kiadó. ISBN 963 9228 88 5 Kontráné Hegybíró E. 2010. Nyelvtanulás két kézzel - A jelnyelv szerepe a siketek idegennyelv-tanulásában. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó. ISBN 978 963 284 131 1Kormos J. – Kontráné H. E. (eds) 2008. Language Learners with Special Needs: An International Perspective. Bristol – Buffalo – Toronto: Multilingual Matters. 234 p. ISBN 13 978-1847690890 Wenden, A. L. 2002. Learner Development in Language Learning. Applied Linguistics (Oxford UP), 23. évf. 1. sz. 32-55. ISSN 0142-60

Irodalom angol

Csizér K. – Dörnyei Z. 2002. Az általános iskolások idegennyelv-tanulási attitűdjei és motivációja. Magyar Pedagógia, 102. évf. 3. sz. 333-353. ISSN 0025-0260)Kontráné Hegybíró E. – Kormos J. (szerk.) 2004. A nyelvtanuló. Sikerek – módszerek – stratégiák. Budapest: OKKER Kiadó. ISBN 963 9228 88 5 Kontráné Hegybíró E. 2010. Nyelvtanulás két kézzel - A jelnyelv szerepe a siketek idegennyelv-tanulásában. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó. ISBN 978 963 284 131 1Kormos J. – Kontráné H. E. (eds) 2008. Language Learners with Special Needs: An International Perspective. Bristol – Buffalo – Toronto: Multilingual Matters. 234 p. ISBN 13 978-1847690890 Wenden, A. L. 2002. Learner Development in Language Learning. Applied Linguistics (Oxford UP), 23. évf. 1. sz. 32-55. ISSN 0142-60

Tantárgyfelelős intézet kódja

NYI

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Simigné dr. Fenyő Sarolta