Tantárgy kódja
ANO1201
Tantárgy neve
Nyelv és társadalom II. Lexikológia
Tantárgy angol neve
Lexicology
Kredit
3
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Heti óraszám
0 + 2
Elmélet
+ Gyakorlat
Előkövetelmény
ANO1015
Ajánlott félév
8
Cél
A lexikológia a szókinccsel, a szóképzéssel és a szavakkal mint jelentéssel bíró nyelvtani egységekkel foglalkozik. Ezáltal nagy segítséget nyújt a nyelvtanításhoz mind a nyelvtanárnak, mind pedig a diáknak, mivel szócsoportokat könnyebb megtanulni és tanítani, mint egymással össze nem függő szavak listáját. A kurzus az alábbi témakörökkel foglalkozik: Az angol nyelv szerkezete, a mai angol „nyelvek” (dialektusok, a különböző társadalmi osztályok nyelvhasználata, az angol mint a külföldiek közti kommunikáció nyelve). Lexikai és grammatikai jelentés. A jelentés fajtái. Szabad és kötött morfémák, képzők. Szóképzés: egyszerű, összetett és képzett szavak, rövidítések, mozaikszók, hangutánzó szavak. A jelentés és a jelentésváltozás, a jelentés és a motiváció, átvitt értelmű jelentés. A szavak közti kapcsolatok: szinonimák, antonimák, homonimiák, hyponimák, stilisztikai érték stb. A tantárgy fontos célkitűzése a hallgatók szókincsének bővítése. Ismereteket nyújt az angol nyelv szókészletéről, a lexika és a szemantika kapcsolatáról, majd megismerteti a hallgatókat a lexikológiával szorosan összefüggő diszciplínával, a lexikográfiával. A hallgatók tanulmányozzák a különböző nyomtatott szótárak (alfabetikus, tematikus, képes, értelmező, helyesírási, szaknyelvi szótárak, Idegen szavak szótára, Szinonimaszótár, Valenciaszótár stb.) szócikkeinek felépítését és a szócikkekben megjelenő információt. Megismerkednek az interneten elérhető online szótárakkal, pl. az MTA-SZTAKI és a világszerte népszerű The Longman Dictionary of Contemporary English Online szótárral, majd az online szótárak nyújtotta lehetőségeket (a szavak meghallgatása, audiovizuális megjelenítés, az egyes szócikkeket összekötő utalások) összevetik a hagyományos szótárakban fellelhető információkkal.
Kompetenciák:
a szókincs bővítésének, új információ keresésének képessége,
a világról alkotott ismeretek bővítése.
Tartalom
A jelentés fajtái. Szabad és kötött morfémák, képzők. Szóképzés: egyszerű, összetett és képzett szavak, rövidítések, mozaikszók, hangutánzó szavak. A jelentés és a jelentésváltozás, a jelentés és a motiváció, az átvitt értelmű jelentés. A szavak közti kapcsolatok: szinonimák, antonímák, homonímiák, hyponímák, a stilisztikai érték. A hallgatók szókincsének bővítése a szócsaládok képzésének gyakoroltatásával. A kontextus és jelentés szoros kapcsolata. Az angol nyelv szókészletének rétegei, a lexika és a szemantika kapcsolata. Lexikológia és lexikográfiával szoros kapcsolata. A különböző nyomtatott szótárak (alfabetikus, tematikus, képes, értelmező, helyesírási, szaknyelvi szótárak, Idegen szavak szótára, szinonimaszótár, valenciaszótár stb.) szócikkeinek felépítése és a szócikkekben megjelenő információ. Az interneten elérhető online szótárak.
Tartalom angol
The structure of the English language, ’Englishes’ today (dialects, language use by different social classes, English as the language of communication between non-native speakers). Lexical and grammatical meaning. Different types of meaning. Free and bound morphemes; affixes. Word-formation. Lexemes. Compounding. Meaning relations between words: synonymy, antonymy, homonymy, meronymy. The lexicon of a language. Changes in meanings. Literal and non-literal meaning. Mental phrames. Notions in cognitive semantics. Lexicology and lexicography. Types of dictionaries. On-line dictionaries
Számonkérés
Házi feladatok következetes elkészítése, szemináriumi prezentációk, egy zárthelyi dolgozat minimum átmenő jegyet eredményező megírása
Számonkérés angol
home assignments and two sit-in papers with passing grade
Irodalom
Amvela, E. Z. 2000. "Lexicography and Lexicology." Routledge Encyclopedia of Language Teaching and Learning, ed. by Michaël Byram. Routledge, 2000) ISBN-10: 0415332869. Cruse, David A. 2002. Lexicology. Berlin: Mouton de Gruyter. ISBN 978-1-61451-369-8. Fóris Á. – Rihmer Z. 2007. A szótárak minősítési kritériumairól. Fordítástudomány. 9. évf. 1. szám. 109–113.. Fóris Á. 2010. A skálafüggetlen hálószerkezet a szótárakban. In: Bárdosi V. – Kiss G. (szerk.) Szótárak, szólások, nevek vonzásában. Köszöntő könyv Fábián Zsuzsanna tiszteletére. Budapest: Tinta Könyvkiadó. 81–92. (Segédkönyvek a nyelvészet tanulmányozásához 111.) ISBN 9789639902510. Gaál P. 2011. A hagyományos szótárak vizsgálati szempontjainak alkalmazhatósága az online szótárak esetében (http://www.inf.unideb.hu/~bodai/pub/MANYEXX_masodik_resz-B5.pdf)
Irodalom angol
Amvela, E. Z. 2000. "Lexicography and Lexicology." Routledge Encyclopedia of Language Teaching and Learning, ed. by Michaël Byram. Routledge, 2000) ISBN-10: 0415332869. Cruse, David A. 2002. Lexicology. Berlin: Mouton de Gruyter. ISBN 978-1-61451-369-8. Fóris Á. – Rihmer Z. 2007. A szótárak minősítési kritériumairól. Fordítástudomány. 9. évf. 1. szám. 109–113.. Fóris Á. 2010. A skálafüggetlen hálószerkezet a szótárakban. In: Bárdosi V. – Kiss G. (szerk.) Szótárak, szólások, nevek vonzásában. Köszöntő könyv Fábián Zsuzsanna tiszteletére. Budapest: Tinta Könyvkiadó. 81–92. (Segédkönyvek a nyelvészet tanulmányozásához 111.) ISBN 9789639902510. Gaál P. 2011. A hagyományos szótárak vizsgálati szempontjainak alkalmazhatósága az online szótárak esetében (http://www.inf.unideb.hu/~bodai/pub/MANYEXX_masodik_resz-B5.pdf)
Tantárgyfelelős intézet kódja
NYI
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Ajtay-Horváth Magda