Főoldal > 2016/2017. tanév > Nyelvfejlesztés III. szövegalkotási és szövegelemzési gyakorlatok

Tantárgy kódja

ANO1118

Tantárgy neve

Nyelvfejlesztés III. szövegalkotási és szövegelemzési gyakorlatok

Tantárgy angol neve

Language development III.Text production and text interpretation

Kredit

2

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Heti óraszám

0 + 2
Elmélet + Gyakorlat

Előkövetelmény

ANO1015

Ajánlott félév

5

Cél

A kurzus a szövegnyelvészet alapvető fogalmaival, történetével és kutatási módszereivel ismerteti meg a hallgatókat, s a szöveget a kommunikáció alapegységeként értelmezi. A szövegértés és szövegalkotás készségének fejlesztése a diszciplína gyakorlati célja. Rámutatunk a szövegnyelvészet és más határtudományok (szemiotika, grammatika-elméletek, kommunikációelmélet, beszédtett-elmélet, pragmatika) kapcsolatának összefüggéseire. Hangsúlyos szerepet kap a szöveg és az azt meghatározó kontextus viszonya, valamint a stílus, amelyet szövegjelenségként, azaz a mondatnál nagyobb nyelvi egységek viszonyából fakadó információnak tekintjük. Itt érintjük a regiszter és a dialektus fogalmát is. Szövegnyelvészet, stilisztika és fogalmazás kapcsolatát szintén fontos aspektusnak tartja a kurzus, hiszen a gyakorlati életben a szövegnyelvészet haszna éppen szövegalkotás és szövegértés készségének fejlesztése. Fontosabb fogalmak: lexikai és grammatikai kohézió és eszközei, koherencia, deixis, anafora, katafora, exofora, szinonímia, antonímia, meronímia, a kontextus alkotó elemei (field, tenor, mode), szöveg és műfaj viszonya, a szöveg egyedisége és a szövegstílusok. Kompetenciák: a nyelv gördülékeny, helyes és magabiztos használata, a különböző kontextusoknak megfelelő szövegfajták alkotása, írott szövegfajták jellemzőinek ismerete, adekvát szövegek alkotása különböző kommunikációs célok eléréséért, az intertextualitás és az interkulturális kompetencia összefüggéseinek felismertetése.

Cél angol

The course presents the basic notions of text linguistics and the methods of text or discourse analysis in text interpretation and text production. Text is approached as a basic unit of communication. The practical outcome of the course is to develop text production and text interpretation skills of the future teachers of English. The connections of text linguistics with other border-line disciplines is also pointed out The relationships between text linguistics, stylistics and composition is also a relevant aspect that proves fruitful in the production of written texts.

Tartalom

A kurzus számos szövegtípus (újságcikk, beszámoló, esszé, szépirodalmi szöveg, tudományos értekezés) jellemzőivel ismerteti meg a hallgatót párhuzamosan fejlesztve a receptív (szövegértési) és a produktív (szövegalkotási) készséget. A hallgatók a szövegértelmezések és szövegalkotások során a szöveg és kontextus összefüggéseit, a kommunikációs helyzet stílust és szövegalakító szerepét, valamint a kulturális és interperszonális kontextusok összefüggéseit vizsgálják.

Tartalom angol

Lexical and grammatical cohesion. Coherence and type of coherence. Synonymy, antonymy, meronymy, Hyponymy, hyperonymy. Deixis, Types of deixis. The elements of context (field, tenor and mode). Text and text type (genre) relationship. Exercises in text interpretation and text production

Számonkérés

Házi feladatok következetes elkészítése, szemináriumi prezentációk, egy zárthelyi dolgozat minimum átmenő jegyet eredményező megírása.

Számonkérés angol

home assignments one sit-in paper with a passing grade

Irodalom

Enkvist, N. 1990. Coherence and Composition. Oxford: Oxford University Press. 978-3-642 353 0557. Esser, J. 2009. Introduction to English Text-linguistics. Peter Lang. Internationaler Verlag der Wissenchaften. Textbook in English Language and Linguistics (TELL) ISBN 978-3631560037. Halliday, M. A. K. 1882. Cohesion in English. Oxford: Oxford University Press. ISBN 978-0-582-55041-4. Halliday M. A. K. & Hasan, R 1989. Language, Context and Text: Aspects of Language in a Social- Semiotic Perspective. Oxford: Oxford University Press. ISBN 978 083 911 1832. Szikszainé Nagy I. 2001. Szövegértés-szövegelemzés-szövegalkotás. Budapest: Osiris. ISBN 963-379-880-9

Irodalom angol

Enkvist, N. 1990. Coherence and Composition. Oxford: Oxford University Press. 978-3-642 353 0557. Esser, J. 2009. Introduction to English Text-linguistics. Peter Lang. Internationaler Verlag der Wissenchaften. Textbook in English Language and Linguistics (TELL) ISBN 978-3631560037. Halliday, M. A. K. 1882. Cohesion in English. Oxford: Oxford University Press. ISBN 978-0-582-55041-4. Halliday M. A. K. & Hasan, R 1989. Language, Context and Text: Aspects of Language in a Social- Semiotic Perspective. Oxford: Oxford University Press. ISBN 978 083 911 1832. Szikszainé Nagy I. 2001. Szövegértés-szövegelemzés-szövegalkotás. Budapest: Osiris. ISBN 963-379-880-9

Tantárgyfelelős intézet kódja

NYI

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Ajtay-Horváth Magda