Tantárgy kódja
ANO1206
Tantárgy neve
Pedagógiai nyelvészet
Tantárgy angol neve
Pedagogical grammar
Kredit
2
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Heti óraszám
0 + 2
Elmélet
+ Gyakorlat
Előkövetelmény
ANO1015
Ajánlott félév
8
Cél
A kurzus célja, hogy megismertesse a hallgatókat a nyelvpedagógia fogalmával, tartalomszerkezetével, majd elhelyezze azt az alap- és rokon tudományok halmazában, továbbá felhívja a figyelmet a pedagógiai nyelvészet nyelvpedagógiától eltérő voltára, egy szűkebb területet lefedő jellegére. Ezekkel összhangban a szemináriumokon a következő kérdésköröket tárgyaljuk: a nyelvpolitika és a nevelés, a nyelvtanulók helyzete, készségei és képességei, majd az iskolai kontextus bemutatását követően a nyelvtanítás és tanulás körülményei. További cél, hogy a hallgatók gyakorolják az új nyelvtani egységek tanítási lehetőségeit, a szókincsfejlesztés technikáit, a helyes kiejtés és intonáció tanítását, valamint a kiejtési hibák korrigálásának módjait. A kurzuson a grammatikai szerkezetek leírásán túl azok magyarázata és különböző gyakorlatok alapján történő alkalmazása áll a középpontban. A tematika további részei: a nyelvtani jelenségek korrekt használatát szolgáló számítógépes programok, a prezentáció és a különböző prezentációs technikák, a hatékony magyarázat, a megfelelő instrukciók. A kurzus másik fő célkitűzése, hogy a hallgatók elsajátítsák az idegen nyelv oktatásához szükséges készségfejlesztő feladatok megtervezését és alkalmazását: a receptív és a produktív készségek fejlesztésének lépéseit, illetve a nyelvi készségek integrált tanításának gyakorlatát. Megismerkednek a tartalomalapú nyelvtanítás elveivel, a mérés és az értékelés módszereivel is. Mindezek a nyelvhasználói tudatosság megerősítését, fejlesztését, a kulturális különbségek nyelvi megjelenésének (szókincs, regiszter, nyelvtan) felismertetését is szolgálják. A hallgatók a foglalkozásokra prezentációkkal és szerepjátékokkal készülnek, a tanítási módszereket pármunka és csoportmunka során tesztelik.
Kompetenciák:
nyitottság az új tanítási és gyakorlási lehetőségek, szókincsfejlesztő technikák elsajátítására, számítógépes programok használatára,
a tartalomalapú nyelvoktatáshoz szükséges készségek elsajátítása,
prezentációs készség fejlesztése,
az önszabályozó tanulás, az együttműködő tanulás és a frontális osztálymunka alkalmazásának képessége.
Cél angol
The course provides an introduction to the notion and contents of language pedagogy and places it in the system of the related disciplines. Another objective is to draw attention to the difference between educational linguistics and language pedagogy. The students can practise how to teach new units of grammar, techniques of developing vocabulary, teaching correct pronunciation and intonation as well as the ways of error correction. Special emphasis is put on introducing new grammatical structures and their explanations.
Tartalom
Témakörök: 1. A nyelvpedagógia fogalma. Hazai és külföldi modellek. 2. A nyelvpedagógia szintjei 3. A nyelvi tartalom közvetítése. 4. A kiejtés, a nyelvtan és a szókincs tanítása. 5. A pragmatikai elemek oktatása. 6. Készségek fejlesztése I. A halláskészség. 7. Készségek fejlesztése II. Az Íráskészség. 7. Készségek fejlesztése III. Az olvasáskészség. 8. Készségek fejlesztése IV. A beszédkészség. 9. A tartalomalapú nyelvtanítás elvei. 10. Kulturális különbségek megjelenése a nyelvhasználatban. 11. Interkulturális tudatosság, interkulturális kompetenciák kialakítása. 12. A nyelvtudás értékelésének és mérésének módszerei. 13. Pármunka és csoportmunka szerepe a nyelvoktatásban. 14. Prezentációk, szerepjátékok.
Tartalom angol
Topics: 1. The concept of language pedagogy. Domestic and foreign models. 2. Levels of language pedagogy. 3. Transferring language content. 4. Teaching pronunciation, grammar and vocabulary. 5. Teaching pragmatics. 6. Developing skills I. Listening. 7. Developing skills II. Writing. 8. Developing skills III. Reading. 9. Developing skills IV. Speaking. 10. Principles of content-based language teaching. 11. The appearance of cultural differences in language teaching. Intercultural consciousness. Developing intercultural competences. 12. Methods of evaluation and measurement in TEFL. 13. The role of pair-work and group-work in TEFL. 14. Presentations, role plays.
Számonkérés
gyakorlati jegy
Számonkérés angol
a presentation about developing the four basic skills, a test paper about language pedagogy, an essay on intercultural competence or evaluation and measurement
Irodalom
Arndt, V., Harvey, P. & Nuttall, J. 2000. Alive to Language. Perspectives on Language Awareness for English Language Teachers. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN 0-521- 32560-1. Bárdos, J. 2000. Az idegen nyelvek tanításának elméleti alapjai és gyakorlata. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó. ISBN 963 19 0555 1. Dr. Budai, L. 2007. Élő angol nyelvtan. Budapest: Osiris Kiadó. ISBN 978 963 389 967 0. Harmer, J. 2001. (3rd ed.) The Practice of English Language Teaching. Harlow: Longman. ISBN-10:0582403855. Odlin, T. 1994. Perspectives on Pedagogical Grammar. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN 0-521-44990-1.
Irodalom angol
Arndt, V., Harvey, P. & Nuttall, J. 2000. Alive to Language. Perspectives on Language Awareness for English Language Teachers. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN 0-521- 32560-1. Bárdos, J. 2000. Az idegen nyelvek tanításának elméleti alapjai és gyakorlata. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó. ISBN 963 19 0555 1. Dr. Budai, L. 2007. Élő angol nyelvtan. Budapest: Osiris Kiadó. ISBN 978 963 389 967 0. Harmer, J. 2001. (3rd ed.) The Practice of English Language Teaching. Harlow: Longman. ISBN-10:0582403855. Odlin, T. 1994. Perspectives on Pedagogical Grammar. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN 0-521-44990-1.
Tantárgyfelelős intézet kódja
NYI
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Simigné dr. Fenyő Sarolta