Főoldal > 2016/2017. tanév > Gyermekirodalom

Tantárgy kódja

ANO1202

Tantárgy neve

Gyermekirodalom

Tantárgy angol neve

Literature for children

Kredit

3

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Heti óraszám

0 + 2
Elmélet + Gyakorlat

Előkövetelmény

ANO1015

Ajánlott félév

7

Cél

A gyermeknek, mint életkorából fakadóan sajátos természetű, nem egyszerűen kis felnőttnek a felfogása az angol irodalomban is leginkább a romantika korától válik jelentőssé. Természetesen korábbi művekben is felbukkannak gyermekek, mégis, a 18. század „fedezi fel” a gyermeket. A romantikus költészet és próza emeli a gyermek-témát önálló irodalmi rangra, hogy majd a tizenkilencedik század második felére kialakuljon egy külön ágazat az irodalmon belül, az ún. gyermekirodalom. A kurzus egyrészt áttekinti a gyermektéma jelentősebb angol irodalmi és egyéb művészeti felbukkanásait, Shakespeare néhány drámájától Frank O’Connor egy ide vágó novellájáig, másrészt megvizsgál néhány reprezentatív gyermekirodalmi művet (mint például Lewis Carroll Alice in Wonderland, Frances Hodgson Burnett. The Secret Garden, Oscar Wilde: The Happy Prince, Kenneth Grahame: Winds in the Willow, stb). Vizsgálat tárgya lesz a klasszikus Peter Pan, ill. Mary Poppins alakjai könyvben és filmen. Ugyanakkor áttekinti a gyermekkor felfedezését, felépítését és válságát-bukását tételező elméleteket. Keresi a felnőtt-, a gyermek-, illetve az ifjúsági irodalom, illetve a gyermekirodalom és a gyermekről szóló irodalom közötti összefüggéseket és „átjárásokat”. Kompetenciák: a tanulók életkori sajátosságainak megfelelő művek kiválasztásának képessége, a gyermekirodalommal kapcsolatos szókincs bővítése, motiváló képesség, interpretációs képesség fejlesztése.

Cél angol

The objective of the course is to present pieces of literature which, through their content are able to arouse the young learners interest and maintain their motivation in foreign language learning

Tartalom

A gyermektéma jelentősebb angol irodalmi és egyéb művészeti felbukkanásai. Néhány reprezentatív gyermekirodalmi mű: (Lewis Carroll Alice in Wonderland, Frances Hodgson Burnett. The Secret Garden, Oscar Wilde: The Happy Prince, Kenneth Grahame: Winds in the Willow, stb). A klasszikus Peter Pan, ill. Mary Poppins alakjai könyvben. A gyermekkor felfedezése, felépítése és válságát-bukását tételező elméletek. A felnőtt-, a gyermek-, illetve az ifjúsági irodalom, illetve a gyermekirodalom és a gyermekről szóló irodalom közötti összefüggéseket és „átjárások”.

Tartalom angol

Literary pieces written for children and/or written about children (Lewis Carroll Alice in Wonderland, Frances Hodgson Burnett. The Secret Garden, Oscar Wilde: The Happy Prince, Kenneth Grahame: Winds in the Willow, the Harry Potter books and other relevant stories). The figure of Peter Pan and Mary Poppins in books. The discovery of childhood problems in literature. Diffierences and similarities between literature written about children and written for children.

Számonkérés

Házi feladatok következetes elkészítése, szemináriumi prezentációk, egy zárthelyi dolgozat minimum átmenő jegyet eredményező megírása

Számonkérés angol

home assignments one sit-in paper and one oral presentation with a passing grade

Irodalom

Aries, P. 1973. Centuries of Childhood. Trans. Robert Baldick. Harmonsdworth. ISBN 0-394-70286-7. Cunningham, 2006. The Invention of Childhood. London: BBC Books. ISBN 0-563-49390-9. Hanawalt, B. 1986. The Ties that Bound: Peasant Families in Medieval England. Cambridge: University Press. ISBN 0-19504564-5. Rousseau, J. J. Emile, or on Education. Trans. Alan Bloom. ISBN 13-978-0465019311. Winn, M. 1983. Children Without Childhood. Pantheon: New York ISBN 13: 978-0394511368

Irodalom angol

Aries, P. 1973. Centuries of Childhood. Trans. Robert Baldick. Harmonsdworth. ISBN 0-394-70286-7. Cunningham, 2006. The Invention of Childhood. London: BBC Books. ISBN 0-563-49390-9. Hanawalt, B. 1986. The Ties that Bound: Peasant Families in Medieval England. Cambridge: University Press. ISBN 0-19504564-5. Rousseau, J. J. Emile, or on Education. Trans. Alan Bloom. ISBN 13-978-0465019311. Winn, M. 1983. Children Without Childhood. Pantheon: New York ISBN 13: 978-0394511368

Tantárgyfelelős intézet kódja

NYI

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Ajtay-Horváth Magda