Tantárgy kódja
ANO1203
Tantárgy neve
Újabb nyelvészeti irányzatok Kognitív nyelvészet
Tantárgy angol neve
Modern trends in Lingiustics. Cognitive linguistics.
Kredit
2
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Heti óraszám
1 + 0
Elmélet
+ Gyakorlat
Előkövetelmény
ANO1015
Ajánlott félév
8
Cél
A tantárgy fő célja az, hogy felkészítse a hallgatókat az újabb nyelvészeti irányzatok, ezen belül is a kognitív nyelvészet eredményeinek oktatásában való alkalmazására. A kognitív nyelvészet olyan funkcionális nyelvmagyarázattal ismerteti meg a hallgatókat, amely az ember megismerő képességeiből és a kommunikációból indul ki. A nyelvet a megismerés közegének tekinti nem eszköznek vagy a világ tükrének, mint a hagyományos nyelvészetek. A jelentést tapasztalati alapúnak és fogalmi természetűnek definiálja, melynek fogalmi kidolgozása az emberi megismerés elmebeli lehetőségeitől függ. A nyelvi rendszer megismerő és cselekvő ember tevékenységében és kultúrájában tölt be funkcionális szerepet, melyben a jelentések kontextusokhoz igazodó jelentésszerkezeteket alkotó struktúrák. A kurzus során tárgyalt összefüggések és fogalmak: kommunikációs alaphelyzet, a kognitív nyelvészet tudományelméleti alapjai, prototípuselvű kategorizáció, a konstruálás tényezői (a figyelem, a perspektiváltság, a séma, a lehorgonyzás és a szubjektivizáció) a jelentés (metafora, a poliszémia, a referenciapont-szerkezet).
Kompetenciák:
ismeri a szinkron nyelvállapotot,
ismeri a hagyományos grammatikák és a kognitív grammatika közötti szemléletbéli különbségeket,
a kognitív szemléletet képes alkalmazni az idegen nyelv tanítása során
Cél angol
The course will prepare the students for applying the results of cognitive linguistics in the practice of teaching. Cognitive linguistics familiarises the students with functional explanations of linguistic phenomena which start from the cognitive abilities of humans. In contrast to traditional linguistics, regarding language as a means or a mirror of the world, cognitive linguistics looks upon language as the medium of cognition, defines meaning as experiential and conceptual in nature, the elaboration of which depends on the mental facilities of cognition. The system of language plays a functional role in humans' cognitive activity and culture. The course will discuss the following notions and relationships: the communicative situation, theoretical foundations of cognitive linguistics, prototype-based categorization, construal (attention, perspectives, schema, anchoring and subjectivisation) and meaning (metaphors, polysemy, reference point).
Tartalom
A nyelvi jelentés. A funkcionális nyelvészet. Nyelvészeti jelentéselméletek. A jelentés általános kérdései: a kategorizáció, a konstruálás, a figyelem irányítása. Művelet és szerkezet. A típus és a megvalósulás. Egyszerű jelentésszerkezetek. A dolog kifejezése (a főnév), a folyamat kifejezése (az ige), a nyelvtani viszonyok kifejezése. Az összetett jelentésszerkezetek. A jelentéskiterjesztés: a metafora, a metonímia. Az általánosítás és a specifikáció. A fogalmi integráció (a blend). A jelentésváltozás és a poliszémia.
Tartalom angol
Topics: 1. What is meaning. 2. Functional grammar. 3. Linguistic theories of meaning. 4. General questions of meaning: categorization, construal, directing attention. 5. Operations and structures. 6. Types and their realizations. 7. Simple structures of meaning. 8. Expression of things (nouns), expression of processes (verbs). 9. Expressing grammatical relations. 10. Complex structures of meaning. 11. The extension of meaning: metaphors and metonymy.12. Generalisation and specification. 13. Notional integration (the blend).14. Changes in meaning and plolysemy.
Számonkérés angol
. One mid-term paper with a passing grade and an oral examination in the exam period.
Irodalom
Croft, W. – D Cruse, DA. 2004 Cognitive Linguistics. Cambridge: Cambridge University Press ISBN 0521667704. Langacker, R.W. 2008. Cognitive Grammar: A Basic Introduction. New York: New York University Press. ISBN 978-0-19-533196-7 . Lakoff, G. Johnson, M. 2003. Metaphors We Live By. Chicago: University of Chicago Press. ISBN: 13: 9780226468013. Tolcsvai Nagy, G. 2011. Kongitív szemantika. Nyitra: Konstantin Filozófus Egyetem. ISBN978-80-8094-965-5 Tolcsvai Nagy, G. 2013. Bevezetés a kognitív nyelvészetbe. Budapest: Osiris. ISBN 9789632762395
Irodalom angol
Croft, W. – D Cruse, DA. 2004 Cognitive Linguistics. Cambridge: Cambridge University Press ISBN 0521667704. Langacker, R.W. 2008. Cognitive Grammar: A Basic Introduction. New York: New York University Press. ISBN 978-0-19-533196-7 . Lakoff, G. Johnson, M. 2003. Metaphors We Live By. Chicago: University of Chicago Press. ISBN: 13: 9780226468013. Tolcsvai Nagy, G. 2011. Kongitív szemantika. Nyitra: Konstantin Filozófus Egyetem. ISBN978-80-8094-965-5 Tolcsvai Nagy, G. 2013. Bevezetés a kognitív nyelvészetbe. Budapest: Osiris. ISBN 9789632762395
Tantárgyfelelős intézet kódja
NYI
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Simigné dr. Fenyő Sarolta