Tantárgy kódja
ANO1109
Tantárgy neve
Angol leíró nyelvtan IV. Angol mondattan
Tantárgy angol neve
English Syntax
Kredit
2
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Heti óraszám
0 + 2
Elmélet
+ Gyakorlat
Előkövetelmény
ANO1015
Ajánlott félév
6
Cél
A gyakorlati foglalkozások célja, hogy a magyar és az angol nyelv hasonlóságaiból és különbségeiből kiindulva a hallgatók megismerjék az angol nyelv szintaxisának alapvető területeit. Leendő nyelvtanároktól elvárható, hogy tudatában legyenek az angol szószerkezetek, valamint a mondatrészek összetevőivel. A gyakorlati foglalkozásokon bizonyos elméleti ismereteket a hallgatók példák és feladatok alapján gyakorolják és rögzítik. Kiemelt szerepet kapnak az igék, hiszen azok vonzatai, vagyis a kötött bővítményei 1-től 3-ig, egy bizonyos mondatrészfunkciót töltenek be.
Kompetenciák:
a szinkron nyelvállapot szintaktikai jellemzőinek ismerete,
a nyelvről alkotott ismeretek alapján a nyelvi gondolkodás fejlesztése,
tudatos nyelvhasználat, a nyelv hatékony alkalmazásának képessége a mindenkori nyelvhasználat kontextusának megfelelően.
Cél angol
The main objective of the seminars is to expose students to the basic areas of English syntax bearing in mind similarities and differences between Hungarian and English. Would-be teachers of English are expected to be familiar with English phrase structures and constituents of sentence elements. Relying on examples and tasks, students acquire and practise certain theoretical knowledge. Verbs deserve special attention, since their complements - typically from 1 to 3 - realize particular sentence elements.
Tartalom
Az egyszerű mondatmodellek és a mondatképletek. Az egyszerű mondatok formai és funkcionális rendszerének bemutatása. A mondatrészek szintaktikai és szemantikai funkciói. Alany-állítmány egyeztetése. Kérdés és tagadás az angolban. Az alárendelő összetett mondatok típusai, különös tekintettel a that kötőszós, a wh-elemmel bevezetett, a főnévi igeneves, a gerundiumos, a melléknévi igeneves (egyidejű és múlt idejű), valamint a szabad határozói mellékmondatokra. A mellérendelő összetett mondatok főbb típusainak megismerése. Az angol nyelv gazdaságos eszközei: az ellipszis, a nyelvi egységek helyettesítése.
Tartalom angol
Introduction to the seven clause types of simple sentences. The syntactic functions and semantic roles of clause elements. Issues in Subject-Verb agreement. Types of questions and negation. Subordination: types of complex sentences, viz. that clauses, wh-clauses, Infinitive, Gerund and Participle clauses. Coordination: main types of coordinated clauses. Grammatical devices for structure deduction: ellipsis and the use of pro-forms.
Számonkérés
A gyakorlati jegy meghatározása a félév során végzett aktív szemináriumi munka, a házi feladatok elkészítésének rendszeressége, valamint a zárthelyi dolgozatok részjegyeinek átlaga alapján történik. A gyakorlati jegy javítása: az egész féléves anyagból történő beszámoló alapján egy alkalommal
Számonkérés angol
Grading will be based on active participation in the seminars throughout the term, on regular homework assignments and on average of grades of midterm tests. It is possible to improve one’s grade once by giving an account of the whole course material.
Irodalom
Budai, L. 2007. Élő angol nyelvtan: rendszeres kontrasztív grammatika sok példával. Budapest: Osiris Kiadó. ISBN 978 963 389 968 7.Greenbaum, S. – Quirk, R. 1990. A Student’s Grammar of the English Language. Longman ISBN-13: 978-15820597119.Huddleston, R. – Pullum, G. K. 2002. The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN 0631-13206-6.O’Grady, W. – Dobrovolsky, M. – Katamba, F. 1997. Contemporary Linguistics. An Introduction. London and New York: Longman. ISBN-13: 978-0-312-55528-3. Valin, R. D – La Polla, R. J. 1997. Syntax. Structure, Meaning and Function. Cambridge: Cambridge Textbooks in Linguistics. ISBN 9780521499156.
Irodalom angol
Budai, L. 2007. Élő angol nyelvtan: rendszeres kontrasztív grammatika sok példával. Budapest: Osiris Kiadó. ISBN 978 963 389 968 7.Greenbaum, S. – Quirk, R. 1990. A Student’s Grammar of the English Language. Longman ISBN-13: 978-15820597119.Huddleston, R. – Pullum, G. K. 2002. The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN 0631-13206-6.O’Grady, W. – Dobrovolsky, M. – Katamba, F. 1997. Contemporary Linguistics. An Introduction. London and New York: Longman. ISBN-13: 978-0-312-55528-3. Valin, R. D – La Polla, R. J. 1997. Syntax. Structure, Meaning and Function. Cambridge: Cambridge Textbooks in Linguistics. ISBN 9780521499156.
Tantárgyfelelős intézet kódja
NYI
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Szerencsi Mária Katalin