Tantárgy kódja
SMB1711
Tantárgy neve
Labdajátékok I. (kézi+kosar)
Tantárgy angol neve
Games with Ball I.
Kredit
2
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Heti óraszám
0 + 4
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
1
Cél
Megismertetni a hallgatókkal a sportág korszerű elméletét, a játék oktatása során felhasználható testnevelési játékok szerepét és az oktatás alapvető szakmódszertani alapelveit, eljárásait.
Játék közben tudják alkalmazni a sportág technikai elemeit és taktikai eljárásait.
Szerezzenek jártasságot versenyek, mérkőzések szervezésében, vezetésében és az alapvető edzői feladatok ellátásában.
Cél angol
Brief history of ball games - domestic as well as international. The relation of teaching this subject to other branch of sports. Basketball: Attack and defense exercises: in 1:1, 2:1, 2:2, 3:2, 3:3 game basic elements. Attack and defense systems in playing basketball. History of handball - domestic as well as international. Rules and keeping the records. Process of instructing the sport games. Junior players system. Free-time forms of handball (e.g. beach handball). Statistical observation and investigation of handball games.
Tartalom
ELMÉLET:
A kézilabdázás nemzetközi, hazai története (eredete, fejlődési szakaszai), valamint játék- és versenyszabályai. Jegyzőkönyv-vezetés. Sportjátékok oktatásának menete és utánpótlás rendszerének kiépítése. Korosztályos versenyeztetés. A kézilabdázás szabadidős lehetőségei (pl. strandkézilabdázás). Mérkőzések statisztikai megfigyelése, elemzése.
GYAKORLAT:
Labdás ügyességfejlesztés, a kézilabdázás oktatásánál felhasználható testnevelési játékok, valamint az előkészítő és rávezető gyakorlatok (kényszerítő helyzetek) szerepe és sportág specifikus alkalmazása. Az alapvető technikai elemek oktatása és taktikai vonatkozásainak megismerése. A labdajátékok kialakulása és rövid történeti áttekintése hazai és nemzetközi vonatkozásban. A tárgy oktatásának kapcsolata más sportjátékok oktatásával.
Kosárlabda:
A labda nélküli és labdás technika elemek sajátosságai. Támadási és védekezési feladatok: 1: 1, 2: 1, 2: 2, 3: 2, 3: 3 játékalapelemekben. Támadó és védő rendszerek a kosárlabdázásban.
Tartalom angol
The aim of the course is to get to know the up-to-date theory and practise of ball games, as well as the importance of the national league systems within the ball games. Handball-specific application of preparatory and warm-up exercises.
The aim of the course is to get to know the up-to-date theory and practice of handball, as well as the basic methodology of instructing handball. Students also should be familiar with organizing games, championships and basic trainer tasks.
Számonkérés
gyakorlati jegy
Számonkérés angol
term grade
Irodalom
BAUMBERGER, J. (szerk.) (2001): 704 kézilabda játék és gyakorlat. Dialóg Campus Kiadó, Budapest-Pécs, 173. ISBN: 9789639123
HORVÁTH J., JUHÁSZ I., MOCSAI L., NÉMETH A. (2004): Kézilabda. Papirusz Duola Kiadó, Budapest, 173. ISBN: 9789638634078.
JUHÁSZ I., KOVÁCS L., MOCSAI L. (2004): Kézilabda II. kötet. Papirusz Duola Kiadó, Budapest, 194. ISBN: 963 497 061 3.
SZABÓ J. (2004): Kézilabdázás. Technika. Taktika. Oktatás. JGYF Kiadó, Szeged, 266. ISBN: 963-9167-82-7.
NEMZETKÖZI KÉZILABDA SZÖVETSÉG (2011): Kézilabda játékszabályok
Irodalom angol
BAUMBERGER, J. (szerk.) (2001): 704 kézilabda játék és gyakorlat. Dialóg Campus Kiadó, Budapest-Pécs, 173. ISBN: 9789639123
HORVÁTH J., JUHÁSZ I., MOCSAI L., NÉMETH A. (2004): Kézilabda. Papirusz Duola Kiadó, Budapest, 173. ISBN: 9789638634078.
JUHÁSZ I., KOVÁCS L., MOCSAI L. (2004): Kézilabda II. kötet. Papirusz Duola Kiadó, Budapest, 194. ISBN: 963 497 061 3.
SZABÓ J. (2004): Kézilabdázás. Technika. Taktika. Oktatás. JGYF Kiadó, Szeged, 266. ISBN: 963-9167-82-7.
NEMZETKÖZI KÉZILABDA SZÖVETSÉG (2011): Kézilabda játékszabályok
Tantárgyfelelős intézet kódja
TSI
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Kiss Kálmán