Tantárgy kódja
TAB1102
Tantárgy neve
Filozófiatörténet II.
Tantárgy angol neve
History of Philosophy II.
Kredit
2
Félévi követelmény
Vizsga
Heti óraszám
0 + 2
Elmélet
+ Gyakorlat
Előkövetelmény
TAB1101
Ajánlott félév
2
Cél
A kurzus célja, hogy a hallgatókkal megismertesse az európai gondolkodástörténet legfontosabb csomópontjait, a különböző filozófiai irányzatok alapkérdéseit, és hozza közel a hallgatókhoz azokat a megoldási javaslatokat, amelyeket az európai eszmetörténet felkínált az általános életproblémák helyes értelmezése és esetleges megoldása számára. Továbbá legyenek képesek elsajátítani a legfontosabb filozófiai alapfogalmakat, kategóriákat, és legyen általános képük az Európa-eszme metafizikai értelméről.
Cél angol
The aim of the course is to provide students with a general overview of the basic themes and issues of Philosophy of Modernity and Postmodernity-
Tartalom
A kurzus a filozófiatörténet utóbbi két évszázadának tartalmi kérdésivel foglalkozik, nevezetesen a felvilágosodás programjának kiterjesztését vizsgálja, Rosseau és Kant műveiből vett részletek segítségével. E tematikus egység keretében a hallgatók megismerkednek a felvilágosodás klasszikusainak azon álláspontját, miszerint az emberi észnek és értelemnek immáron totális hatalomra kell törni. Az új cél: a társadalmi világ (s benne az ember) fölötti uralom megszervezése. (Herrschaft über die Kulturwelt).
A kurzus második egysége a felvilágosodás fogalmát, ill. az ész erejébe vetett hit fokozatos gyengülésének kérdését vizsgálja, nem feledkezve meg az újra és újra próbálkozó racionalista „ellenlökésekről” sem. E rész Kiergegaard, Nietzsche, Marx és a tág értelemben vett Frankfurti Iskola gondolkodóinak műveiből vett részleteket dolgozza fel, azt bizonyítandó, hogy a felvilágosodás és az ész fogalmának folyamatos eróziója nem lett végérvényessé, és az észkritika, alapvető intencióit tekintve, maga is kénytelen a bírált álláspont alapértékeit osztani, ha eredményesen kíván kritikai tételeket megfogalmazni.
Tartalom angol
Students learn Classics of Enlightenment. The reason – according to which – is to have complete rule. The new objective is to gain control over society (Herrschaft über die Kulturwelt). The second unit elaborates sections from Kierkegaard, Nietzsche, Marx and the Frankfurt School (in the wider sense) to prove that the continuous erosion of Enlightenment and of the concept of reason has not become irrevocable and the critique of reason has to – in its basic intentions – share the values of the viewpoint criticized for the effective formation of its critical theses.
Számonkérés
kollokvium
Számonkérés angol
examination
Irodalom
Maria Fürts: Bevezetés a filozófiába. Bp. Ikon, 1993. Steiger Kornél. Bevezetés a filozófiába. Bp. Holnap, 1992. Bertrand Russel: A nyugati filozófia története. Bp. Göncöl, 2004. Wolfgang Röd: Bevezetés a kritikai filozófiába. Kant filozófiájának főbb problémái. Debrecen, Csokonai Kiadó, 1998. Farkas Katalin – Houranszki Ferenc (szerk.): Modern metafizikai tanulmányok. Bp. Eötvös, 2004. Hársing László: A filozófiai gondolkodás Thalésztől Gadamerig. Miskolc, Bíbor Kiadó, 2000.
Irodalom angol
Maria Fürts: Bevezetés a filozófiába. Bp. Ikon, 1993. Steiger Kornél. Bevezetés a filozófiába. Bp. Holnap, 1992. Bertrand Russel: A nyugati filozófia története. Bp. Göncöl, 2004. Wolfgang Röd: Bevezetés a kritikai filozófiába. Kant filozófiájának főbb problémái. Debrecen, Csokonai Kiadó, 1998. Farkas Katalin – Houranszki Ferenc (szerk.): Modern metafizikai tanulmányok. Bp. Eötvös, 2004. Hársing László: A filozófiai gondolkodás Thalésztől Gadamerig. Miskolc, Bíbor Kiadó, 2000.
Tantárgyfelelős intézet kódja
TFI
Tantárgyfelelős oktató
Dr. habil. Kiss Lajos András