Tantárgy kódja
TKB1101
Tantárgy neve
Gondolkodók a nevelésről
Tantárgy angol neve
Theories in Education
Kredit
3
Félévi követelmény
Vizsga
Heti óraszám
2 + 0
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
1
Cél
A hallgatók megismerkedjenek a különböző korok és társadalmak legkiemelkedőbb gondolkodóinak nevelésről, oktatásról, iskoláról vallott nézeteivel, ezáltal tisztábban lássák azokat a folyamatokat és tendenciákat, melyeket a kiemelkedő újítások indukáltak és vezéreltek.
Cél angol
The students learn the different eras and societies' best thinkers professed views about education, pedagogy and school, during this thely will able to see more clearly the processes and tendencies induced and driven by innovations.
Tartalom
Ókori keleti gondolkodók a nevelésről (Konfuciusz, Uddalakka). Szókratész, Platon, Arisztotelész,
M.F. Quintilianus a nevelés céljáról és feladatairól. Aurélius Augustínus „vallomásai”. Itáliai, német, francia és magyar reneszánsz gondolkodók hatása a nevelésügyre, iskolára. A korai polgári gondolkodók (Comenius, John Locke, Apáczai Csere János) műveinek pedagógiai értékei. „A pedagógia elméleti zsenije” (J.J. Rousseau) és a „legnagyobb pedagógus) J. H. Pestalozzi életműve.
„Pedagógiai elmélet, elméleti pedagógia” (J: F. Herbart pedagógiája). Pedagógiai gondolkodók a 19-
20. századi Európában és Magyarországon.
Tartalom angol
Ancient Eastern thinkers about education (Confucius, Uddalaka). Socrates, Plato, Aristotle, M.F. Quintilianus about education purposes and tasks. Aurelius Augustine's "Confessions". Italian, German, French and Hungarian Renaissance thinkers' effects on education, school.
The pedagogical value of works of early civil thinkers (Comenius, John Locke, Apáczai).
"The genius of education theory "(J. J. Rousseau) and "the greatest teacher" J. H. Pestalozzi's oeuvre.
"Educational theory, theoretical pedagogy" (J. F. Herbart's pedagogy). Pedagogy thinkers of the 19-20th-century in Europe and Hungary.
Számonkérés
kollokvium
Számonkérés angol
examination
Irodalom
Fehér Erzsébet: Az oktatás és nevelés története. Bp., 1994
Dráviczki Sándor: Tanítóképzés Északkelet-Magyarországon 1914-1959 között. Nyíregyháza, 2ooo
Horváth László – Pornói Imre: Neveléstörténeti kresztomátia. Nyíregyháza, 1994
Mészáros István – Németh András – Pukánszky Béla: Bevezetés a pedagógia és az iskoláztatás történetébe. Bp., 2002
Irodalom angol
Fehér Erzsébet: Az oktatás és nevelés története. Bp., 1994
Dráviczki Sándor: Tanítóképzés Északkelet-Magyarországon 1914-1959 között. Nyíregyháza, 2ooo
Horváth László – Pornói Imre: Neveléstörténeti kresztomátia. Nyíregyháza, 1994
Mészáros István – Németh András – Pukánszky Béla: Bevezetés a pedagógia és az iskoláztatás történetébe. Bp., 2002
Tantárgyfelelős intézet kódja
API
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Vincze Tamás