Főoldal > 2016/2017. tanév > A magyar nyelv és irodalom tantárgypedagógiája

Tantárgy kódja

TAB2313

Tantárgy neve

A magyar nyelv és irodalom tantárgypedagógiája

Kredit

3

Félévi követelmény

Vizsga

Heti óraszám

1 + 2
Elmélet + Gyakorlat

Előkövetelmény

TAB1304, TAB1312

Ajánlott félév

5

Cél

Olyan szakemberek képzése, akik szakmai ismereteik és képességük alapján alkalmasak az 5-6. osztályban is a magyar nyelv és irodalom tantárgy tanítására. Olyan korszerű tudományos és tantárgy-pedagógiai szempontból megalapozott ismeretek szerzése, amelyek segítségével jó színvonalon alakítják az anyanyelvi kultúrát, láthatnak el nyelvi feladatokat, képesek a tanulók nyelvi ízlésének, kreativitásának formálására, a kulcskompetenciák fejlesztésére.

Cél angol

Students must accomplish requirements so that be able to teach literature at 5-6. grades too. They have got to take modern knowledge in methodology, wherewith they can form and improve children’s competence and creativity.

Tartalom

Az 5-6. osztály nyelvi tananyagának ismerete, annak szaktudományos háttere: az alapvető szövegtani, mondattani, szófajtani, alaktani, jelentéstani, hangtani ismeretek alkalmazása. A nyelvi órák típusai, munkaformái, a nyelvi tevékenység fejlesztésének módszeres eljárásai. A nyelvi óra felépítése. Felkészülés az órára /tanterv, tanmenet, óraterv, óravázlat/. A nyelvi jelenségek bemutatásának módjai. A helyesírás-tanítás tartalma, eszközei. A beszédkultúra, a helyesírás fejlesztése. A nyelvi ismeretek kialakítása, alkalmazása, a nyelvhasználat tudatosítása. A hospitáláson látottak lejegyzése, az óra komplex elemzése, önálló tervezés. A játékosság elvének alkalmazása a fejlesztések során. Differenciált tanulásirányítás, együttműködésen alapuló tanulási formák, technikák alkalmazása. Az 5-6. osztály irodalmi tananyaga. A korosztály irodalmi érdeklődése. Elemzések /lírai, epikai művek/ során az irodalomtörténet vonatkozásainak, az irodalomelméleti, stilisztikai, retorikai ismereteknek a használata. Esztétikai szempontból megalapozott műelemző készség /szépirodalmi és szakirodalmi/ a jellemformálás érdekében. A komplex szemléltetés, a társművészetek beépítése az óra folyamatába. Az ajánlott olvasmányok feldolgozása. Szövegalkotási feladatok. A tanórán kívüli esztétikai nevelés lehetőségei. Az ismeretek rendszerezése, elmélyítése, alkalmazása. A szakirodalom felhasználásának módszerei. A tehetséggondozás és felzárkóztatás.

Tartalom angol

Understanding 5-6 grades literature education, based on lower grade literature pedagogy, its functions, fields, means and variations of differentiation. 5-6 grades literature course materials, literary interest of the age group. Literary construing with respect to literary history. Using literary theory, stylistics, rhetoric’s means. Interpreting writings from an aesthetic aspect. Personality development and Literature. Complex demonstration using other arts in class. Text editing, aesthetic education.

Számonkérés

gyakorlati jegy (félév végi zh., előadás, beadandó feladat)

Számonkérés angol

term grade (end-term test, lecture, home assignment)

Irodalom

Finta Gábor – Fűzfa Balázs, Az irodalomtanítás innovációja, Savaria University Press, Szombathely, 2013. Goda Imre, Szerepváltás a katedrán – Tanításkultúra ma és holnap, Savaria University Press, Szombathely, 2004. Goda Imre, Az irodalomtanár műhelyében, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1996. Horváth Gedeonné, Sokoldalú szemléltetés az irodalomórán, Tankönyvkiadó, Budapest, 1977. Horváth Gedeonné, Csoportmunka az általános iskolai irodalomórán, Tankönyvkiadó, Budapest, 1973. Irodalomtanítás a harmadik évezredben, szerk. Sipos Lajos, Krónika Nova Kiadó, Bp., 2006. Koi Balázs, Versértelmezések, Krúdy Kiadó, Nyíregyháza, 2005. Tüskés Tibor, Irodalmi nevelés a tanórán kívül, Tankönyvkiadó, Budapest, 1970. Vörös József, Az irodalom tanítása az általános és középiskolában, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1999.

Irodalom angol

Finta Gábor – Fűzfa Balázs, Az irodalomtanítás innovációja, Savaria University Press, Szombathely, 2013. Goda Imre, Szerepváltás a katedrán – Tanításkultúra ma és holnap, Savaria University Press, Szombathely, 2004. Goda Imre, Az irodalomtanár műhelyében, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1996. Horváth Gedeonné, Sokoldalú szemléltetés az irodalomórán, Tankönyvkiadó, Budapest, 1977. Horváth Gedeonné, Csoportmunka az általános iskolai irodalomórán, Tankönyvkiadó, Budapest, 1973. Irodalomtanítás a harmadik évezredben, szerk. Sipos Lajos, Krónika Nova Kiadó, Bp., 2006. Koi Balázs, Versértelmezések, Krúdy Kiadó, Nyíregyháza, 2005. Tüskés Tibor, Irodalmi nevelés a tanórán kívül, Tankönyvkiadó, Budapest, 1970. Vörös József, Az irodalom tanítása az általános és középiskolában, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1999.

Tantárgyfelelős intézet kódja

TAI

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Nagy Balázs