Tantárgy kódja
SPB1712
Tantárgy neve
Kisebbségszociológia gyakorlat
Tantárgy angol neve
The Practice of Romology
Kredit
2
Félévi követelmény
Minősített aláírás
Féléves órszám
0 + 45
Elmélet
+ Gyakorlat
Előkövetelmény
SPB1407
Ajánlott félév
3
Cél
A tantárgy célja, hogy fejlessze a hallgatók elfogadó és empatikus készségeit, a roma kisebbség és a bevándorló kisebbségek vonatkozásában. Hangsúlyozottan foglalkozzon a másság iránti elfogadás a tolerancia kérdéseivel. A hallgatók megtanulják az eltérő kultúrák együttélésének társadalmi törvényszerűségeit, a békés egymás mellett élés fejlesztésének módszereit az egyes kultúrkörökben.
Cél angol
Its purpose is to practice theoretical knowledge in practice.
Tartalom
Kisebbségek Európában. Jó gyakorlatok, a békés egymás mellett élés példái Európában. A hazai kisebbségek élethelyzete. A magyarországi romák és bevándorlók foglalkoztatottsága, helyük a munkaerőpiacon, életmódjuk és jövőképük. Magyarként kisebbségben: a külhoni magyarok élethelyzete és oktatáspolitikai helyzete. Kisebbségi szubkultúrák szegregációjának és integrációjának társadalom- és oktatáspolitikai kérdései. A kisebbségek felzárkóztatásának mechanizmusai. A kisebbségi szubkultúrák találkozási pontjai, konfliktusok és azok kezelése. A magyarországi lakosság viszonyulása a hazai kisebbségekhez előítéletek, feszültségek és azok kezelési módja.
Tartalom angol
Romology in practice. The image of the Gypsy in our society. Situation of Gypsies in the labour division, employment and unemployment. The lifestyle of the Romany. Peculiarities of the Romany subculture. Ethnic conflicts and their handling. Right protection issues of discrimination. Students are familiarized with Romany self-government and representation institutions in a tutorial exercise.
Számonkérés
minősített aláírás
Számonkérés angol
signature with qualification
Irodalom
Andor Mihály (szerk.): Romák és oktatás. Iskolakultúra-könyvek 8. Iskolakultúra. Pécs, 2001. In:
http://www.iskolakultura.hu/ikultura-folyoirat/documents/books/Rom%E1k%20%E9s%20oktat%E1s.pdf
Csepeli György – Örkény Antal – Székelyi Mária (szerk.): Kisebbségszociológia
(szöveggyűjtemény egyetemi és főiskolai hallgatók számára). Budapest, 1997.
Kisebbségszociológiai Tanszék
KOZMA Tamás (2005): Kisebbségi oktatás Közép-Európában. Felsőoktatási Kutatóintézet,
Budapest, Új Mandátum Könyvkiadó
SIK Endre – SIMONOVITS Bori (szerk.): Abena, Sára, Chen és Ali esélyei Magyarországon.
Migráns esélyek és tapasztalatok. Budapest, TÁRKI. In:
http://www.tarki.hu/hu/research/migrans/tarki_eia_tanulmanyok_2011
SZABÓ Andrea – BAUER Béla – PILLÓK PÉTER (2013): MOZAIK 2011. Magyar fiatalok a Kárpátmedencében.
Szeged - Budapest, Belvedere. In: http://magyarifjusagikonferencia.eu/wpcontent/files_mf/mozaik2011.pdf
Irodalom angol
Andor Mihály (szerk.): Romák és oktatás. Iskolakultúra-könyvek 8. Iskolakultúra. Pécs, 2001. In:
http://www.iskolakultura.hu/ikultura-folyoirat/documents/books/Rom%E1k%20%E9s%20oktat%E1s.pdf
Csepeli György – Örkény Antal – Székelyi Mária (szerk.): Kisebbségszociológia
(szöveggyűjtemény egyetemi és főiskolai hallgatók számára). Budapest, 1997.
Kisebbségszociológiai Tanszék
KOZMA Tamás (2005): Kisebbségi oktatás Közép-Európában. Felsőoktatási Kutatóintézet,
Budapest, Új Mandátum Könyvkiadó
SIK Endre – SIMONOVITS Bori (szerk.): Abena, Sára, Chen és Ali esélyei Magyarországon.
Migráns esélyek és tapasztalatok. Budapest, TÁRKI. In:
http://www.tarki.hu/hu/research/migrans/tarki_eia_tanulmanyok_2011
SZABÓ Andrea – BAUER Béla – PILLÓK PÉTER (2013): MOZAIK 2011. Magyar fiatalok a Kárpátmedencében.
Szeged - Budapest, Belvedere. In: http://magyarifjusagikonferencia.eu/wpcontent/files_mf/mozaik2011.pdf
Tantárgyfelelős intézet kódja
API
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Takács Tamara