Tantárgy kódja
TAB1312
Tantárgy neve
Anyanyelvi tantárgy-pedagógia III.
Tantárgy angol neve
Education of Native Language III.
Kredit
2
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Heti óraszám
0 + 2
Elmélet
+ Gyakorlat
Előkövetelmény
TAB1310, TAB1311
Ajánlott félév
4
Cél
A hallgatók ismerjék meg a nyelvtan- és helyesírás-tanítás módszertani elveit, sajátítsák el az új nyelvtani és helyesírási ismeret tanításának lépéseit, tudják alkalmazni a helyesírási készségfejlesztés gyakorlattípusait! A hallgatók legyenek képesek a differenciált tanulásszervezésre, tudatosan alkalmazzák az önálló tanulást segítő technikákat!
Cél angol
For students to learn about the methodological principles of teaching grammar and spelling, learn the steps of teaching new grammar and spelling skills, enable students to apply spelling skill development practices. To enable students to master differentiated classroom management and consciously apply techniques that support independent learning.
Tartalom
A nyelvtan és helyesírás tanításának célja, feladatai és követelményrendszere. A nyelvtan- és helyesírás-tanítás módszertani elvei. Az új nyelvtani ismeret tanítása. A nyelvtani ismeretek alkalmazása, a gyakorlás módszerei. Az új helyesírási ismeret tanítása. A helyesírási készségfejlesztés gyakorlattípusai. A nyelvtani és helyesírási ismeretek ellenőrzése és értékelése.
A NYIK program kialakulása, koncepciója, fejlődéstörténete. A pedagógiai programcsomag értelmezése. Olvasás–szövegfeldolgozás–önművelés (az olvasás megtanítása, az olvasás tempójának és pontosságának fokozása, az olvasás gyakoroltatása szövegeken). Az írástanítás jellemzői a programban. Beszédművelés–kommunikáció–illem (a szövegbefogadás, szövegértés tanítása, a verbális és nonverbális kommunikáció kérdései, az illem tanítása). Irodalom (az irodalmi művek feldolgozása és mimetizálása, az irodalmi művekkel szembeni értékelő magatartás kialakítása).
Tartalom angol
Objectives, tasks, requirements and methodological principles of teaching grammar and spelling. Teaching new grammar (spelling) skills. Application of knowledge of grammar, methods of practice. Types of practical spelling skill development exercises. Control and assessment of grammar and spelling knowledge.
Learning some elements of the NYIK (Language, Literature and Communication) Programme.
The basic concepts of cooperative learning.
Számonkérés
gyakorlati jegy
Számonkérés angol
practical course mark
Irodalom
Szerk.: Koós Ildikó (2014): Az anyanyelvi nevelés tantárgy-pedagógiája az alsó tagozaton. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet., Bp., 149–194.
Hernádi Sándor (1987): A helyesírási készség fejlesztése. Tankönyvkiadó, Budapest.
Spencer Kagan (2004): Kooperatív tanulás. ÖNKONET Kiadó, Budapest.
Irodalom angol
Csengey Dénes: „Nehéz élet az ének.” Cigány írók és költők a magyar irodalomban. In: Uő.: a kétségbeesés méltósága. Magvető Kiadó, Bp., 1988. Beck Zoltán: A cigány irodalom fogalomtörténetéhez. In: Cserti Csapó Tibor (szerk.): Friss kutatások a romológia tárgykörében. Pécs, 2000. Beck Zoltán: Cigány szerzők a magyar irodalom horizontján. Romológia – ciganológia. Dialóg Campus, Pécs, 2000. 223-235. Choli Daróczi József: A mai magyar cigány irodalom irányai. (romaweb.hu/doc/cikk/khetano-drom/2001/02/) Szuhay Péter: A cigány irodalom In: Kemény István (szerk.): A magyarországi romák. Press Publica, Bp., 2000.
Tantárgyfelelős intézet kódja
TAI
Tantárgyfelelős oktató
Imre Rubenné dr.