Tantárgy kódja
TAB1310
Tantárgy neve
Anyanyelvi tantárgy-pedagógia I.
Tantárgy angol neve
Education of Native Language I.
Kredit
3
Félévi követelmény
Vizsga
Heti óraszám
1 + 2
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
2
Cél
A hallgatók felkészítése az iskolába lépő gyermekek képességeinek vizsgálatára és fejlesztésére, az olvasás és az írás megtanítására és készséggé fejlesztésére a differenciálás szempontjainak érvényesítésével, tekintettel a hátrányos helyzetű és eltérő kulturális hátterű tanulókra.
Cél angol
Preparation of students to examine and develop skills of freshmen children. The aim is to teach reading and writing skills for children of the criteria used for differentiation.
Tartalom
Az anyanyelvi tantárgy-pedagógia fogalma, főbb sajátosságai. Az anyanyelvi nevelés általános és speciális feladatai. A 6?10 éves gyermek beszédének jellemzői, a beszédfejlesztés módjai és eljárásai.
Az olvasás- és írástanítás történeti, pszicholingvisztikai és nyelvészeti alapjai, előfeltételei (részkészségek), alapelvei. Az előkészítő időszak jellemzői, feladatai. A hang- és betűtanítás klasszikus algoritmusa, az összeolvasás problematikája; az olvasás- és íráskészség differenciált fejlesztése az alsó tagozaton, az előforduló nehézségek kompenzálása. Játékos módszerek alkalmazása a kezdő szakaszban.
Az olvasástechnika fejlesztésének módjai, a hibák felismerése és javításuk. A szövegértés fokozatai, fejlesztésének módjai.
Az átlagostól eltérő gyerekek tanítása, a diszlexia és a diszgráfia.
Óratípusok elemzése, óratervek készítése olvasás- és írástémakörben.
Tartalom angol
Characteristics and functions of Mother Tongue Pedagogy. Specialties of 6-10 years olds’ speech, speech development. Sound production exercise. Concept, process and instruction of reading and writing. History of Hungarian reading instruction. Steps in sound-letter teaching in sounding-analyzing-compositive reading instruction. Analyzing lesson types, preparing lesson plans about reading and writing.
Számonkérés
Vizsga
Számonkérés angol
Examination
Irodalom
Cs. Czahesz Erzsébet (1998): Olvasás és pedagógia. Mozaik Oktatási Stúdió. Szeged.
Kernya Róza (szerk.) (2008): Az anyanyelvi nevelés módszerei. Általános iskola 1―4. osztály. Trezor Kiadó. Budapest.
Józsa Krisztián (szerk.) (2006): Az olvasási képességek fejlődése és fejlesztése. Dinasztia Tankönyvkiadó. Budapest.
Tóth László (2002): Az olvasás pszichológiai alapjai. Pedellus Tankönyvkiadó. Debrecen.
Irodalom angol
Bókay Antal: Irodalomtudomány a modern és a posztmodern korban. Osiris Kiadó, Budapest, 1997. Dobos István (szerk.): Olvasáselméletek. Bevezetés az irodalom elméleteibe. I., Kossuth Egyetemi Kiadó, 2001. Hima Gabriella: Az irodalomtudomány jelenkori irányzatai. Eötvös Kiadó, Budapest, 1999. Rohonyi Zoltán (szerk.): Irodalmi kánon és kanonizáció. Osiris Kiadó. Budapest, 2001. Szili József: Az irodalomfogalmak rendszere. Akadémiai Kiadó. Budapest, 1993
Tantárgyfelelős intézet kódja
TAI
Tantárgyfelelős oktató
Imre Rubenné dr.