Tantárgy kódja
TAB1211
Tantárgy neve
Multikulturális nevelés
Tantárgy angol neve
Multicultural Education
Kredit
2
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Heti óraszám
0 + 2
Elmélet
+ Gyakorlat
Előkövetelmény
TAB1207, TAB1209
Ajánlott félév
7
Cél
Olyan tanítók képzése, akik elméleti és gyakorlati ismeretek birtokában képesek a különböző etnikai és szubkultúrákból származó gyerekek másságát elfogadó előítélet mentes eredményes iskolai nevelésre. Fejlesztendő kompetenciák: tolerancia, kommunikációs képesség
Cél angol
The aim of the course is to provide students with a general overview of the basic themes and issues of Multiculturalism and of Multicultural Education.
Tartalom
A multikulturalizmus fogalma, értelmezési, politikai-filozófiai kritikája. Multikulturális társadalom, globalizációs tendenciák. Interkulturális nevelés vagy multikulturális nevelés? A multikulturális nevelés kialakulása (USA, Kanada). A multikulturális oktatás dimenziói. A multikulturális nevelés fejlődése, szintjei. Multikulturális nevelés a magyarországi iskolákban.
Cigány gyerekek családi és iskolai szocializációja. Integráció vagy szegregáció? Modellértékű cigány/roma oktatási programok. Külföldi és hazai jó gyakorlatok (pl. A Gandhi Gimnázium, a Hejőkeresztúri modell, az Igazgyöngy Alapítvány, a Kedvesház-kollégium, a HSCL, Harlem Children)
Tartalom angol
Difference and diversity cultural presentation of experience. Diversity in identity and politics. Multiculturalism as a critical tendency. Multiculturalism in Pedagogy as a means of mutual respect and tolerance and of managing conflicts.
Számonkérés
Gyakorlati jegy
Számonkérés angol
Term grade
Irodalom
Torgyik Judit: Fejezetek a multikulturális nevelésből. Eötvös Kiadó, Bp., 2005. Torgyik Judit – Karlovitz János: Multikulturális nevelés. HEFOP, Bp., 2006. Banks, J. A. (1998): Nevelés és kulturális sokszínűség az Egyesült Államokban. In: Cs. Czachesz Erzsébet (szerk.): Multikulturális nevelés. Mozaik, Szeged. 135-148. Csányi Yvonne és Perlusz Andrea (2001): Integrált nevelés ¬ inkluzív iskola. In: Báthory Zoltán és Falus Iván (szerk.): Tanulmányok a neveléstudomány köréből. Osiris, Budapest. 314-332. Forray R. Katalin, Cs. Czachesz Erzsébet és Lesznyák Márta (2001): Multikulturális társadalom – interkulturális nevelés. In: Báthory Zoltán és Falus Iván (szerk.): Tanulmányok a neveléstudomány köréből. Osiris, Budapest. 111-125.
Irodalom angol
Torgyik Judit: Fejezetek a multikulturális nevelésből. Eötvös Kiadó, Bp., 2005. Torgyik Judit – Karlovitz János: Multikulturális nevelés. HEFOP, Bp., 2006. Banks, J. A. (1998): Nevelés és kulturális sokszínűség az Egyesült Államokban. In: Cs. Czachesz Erzsébet (szerk.): Multikulturális nevelés. Mozaik, Szeged. 135-148. Csányi Yvonne és Perlusz Andrea (2001): Integrált nevelés ¬ inkluzív iskola. In: Báthory Zoltán és Falus Iván (szerk.): Tanulmányok a neveléstudomány köréből. Osiris, Budapest. 314-332. Forray R. Katalin, Cs. Czachesz Erzsébet és Lesznyák Márta (2001): Multikulturális társadalom – interkulturális nevelés. In: Báthory Zoltán és Falus Iván (szerk.): Tanulmányok a neveléstudomány köréből. Osiris, Budapest. 111-125.
Tantárgyfelelős intézet kódja
TAI
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Jenei Terézia