Főoldal > 2016/2017. tanév > Oktatáselmélet

Tantárgy kódja

TAB1207

Tantárgy neve

Oktatáselmélet

Tantárgy angol neve

General Pedagogy and Education

Kredit

3

Félévi követelmény

Vizsga

Heti óraszám

2 + 1
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

2

Cél

A hallgatók ismerjenek meg néhány kiemelkedő szerepű kognitív elméletet a tanítás lényegéről. A kronológiai megközelítés segítse elő a tanítás modern irányzatainak megértését. A hallgatók legyenek képesek alapismereteik segítségével, gyakorlati helyzetekben kialakítani az oktatásra vonatkozó saját „elméletüket”.

Cél angol

The students learn some of the prominent cognitive theory's about the essence of educational doctrine. The chronology approach promote to understanding the modern trends. Students will be able to to formulate their "own theory" about education in practical situations by using the fundamentals.

Tartalom

Ismeretelmélet az ókorban és a középkorban. Az oktatáselmélet alapfogalmai, elméletei. Megismerés és tapasztalat: az empíria felé. Egyes és általános: a fogalomalkotás, mint didaktikai alapprobléma. A konstruktivizmus lényege, hatása a tanítás, tanulás értelmezésére. A didaktikai helyzetek elmélete. Az emberi tudás, tudástípusok. A megismerés, tanítás folyamata, modelljei. A jó tanítás „természetrajza”. Érzelem és megismerés – élmény és tudás. Megismerés/tanítás és mediatizált környezet.

Tartalom angol

Epistemology in the antiquity and the Middle Ages. The basic fundamental concepitions and theories of epistemology. Knowledge and experience: towards empiricism. Unical and general: the conceptualization as basic didactic problem. The the essence of constructivism and this' effect produced on teaching and learning interpretation. The theory of didactic situations. Human knowledge, the types of skill. The knowledge, the teaching process and its models. The "natural history" of good teaching. Emotion and cognition - experience ang knowledge. Knowledge/teaching and mediated environment.

Számonkérés

vizsga (kollokvium)

Számonkérés angol

examination (terminal examinations)

Irodalom

Didaktika (Szerk.: Falus Iván) Elméleti alapok a tanítás tanulásához. (2004) Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. Marton Ferenc: Szócikk-válogatás a Pedagógiai Lexikonból. Szabó László Tamás: Didaktika szöveggyűjtemény. (2004) Pallas Debrecina 2. Debrecen.

Irodalom angol

Didaktika (Szerk.: Falus Iván) Elméleti alapok a tanítás tanulásához. (2004) Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. Marton Ferenc: Szócikk-válogatás a Pedagógiai Lexikonból. Szabó László Tamás: Didaktika szöveggyűjtemény. (2004) Pallas Debrecina 2. Debrecen.

Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Szabó Antal