Tantárgy kódja
TAB1505
Tantárgy neve
Szakmódszertan I. (Ének)
Tantárgy angol neve
Education of Singing I.
Kredit
2
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Heti óraszám
0 + 2
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
3
Cél
Az iskola bevezető és kezdő szakasza ének-zenei nevelésének tantárgy-pedagógiai megközelítése és az iskolai zenei nevelés, óravezetés módszereinek megismertetése. Az önálló zenepedagógiai munka megalapozása. A tantárgy-pedagógia elméleti és gyakorlati feldolgozása, az iskolai zenei tevékenységekhez szükséges készségek, képességek fejlesztése.
Cél angol
The preparatory and starting phase of the school from the aspect of music education. Getting to know methods of musical education and class management. Grounding individual work in music pedagogy. Theoretical and practical analysis of the pedagogy of the subject. Developing skills necessary for school music activity.
Tartalom
Témakörök: hallásfejlesztés, ritmusérzék fejlesztés, éneklési készség fejlesztése, hallás utáni daltanítás, ritmikai ismeretek kialakítása, ritmikai készségfejlesztés, dallami ismeretek kialakítása, dallami készségfejlesztés. A népi gyermekjátékok típusai és vezetésének módja. Az éneklés irányításának módjai: vezényszavak, vezénylés kettes, hármas és négyes ütemben. Ritmushangszerek alkalmazása: hangszerelés.
Tartalom angol
Developing hearing, sense of rhythm, singing skills, teaching songs after hearing, shaping knowledge in rhythm, skills development in rhythm, knowledge of melody, skills development in melody. Types of child games and directing them. Ways of conducting singing: commands, conducting in beat 3 and 4. Use of rhythm instruments. Orchestration.
Számonkérés
Zárthelyi dolgozatok, gyakorlati feladatok, mikrotanítások.
Számonkérés angol
In-class tests, practical exercises and micro-teachings.
Irodalom
• Csillagné – Kerecsényi: Az ének-zene tanítása az alsó tagozatban Tankönyvkiadó Budapest, 1992
• Dancs Lajos: Ének-zene szakmódszertan, Bessenyei Kiadó 1984
• Osvay Károlyné: Az ének-zene tanítás módszertana, Krúdy Kiadó 1999
• Oroszné Tornyai Lilla: Énektanítói alapismeretek, Tanítóképző Főiskola Kecskemét, 1988
• Tamásiné Dsupin Borbála: A népi játékok és a mozgás relációja és funkciója a 3-7 éves gyermekek személyiségfejlődésében. Yyväskulä, 2010 https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/25454/9789513939885.pdf?sequence=1 internetes oldal
Irodalom angol
• Csillagné – Kerecsényi: Az ének-zene tanítása az alsó tagozatban Tankönyvkiadó Budapest, 1992
• Dancs Lajos: Ének-zene szakmódszertan, Bessenyei Kiadó 1984
• Osvay Károlyné: Az ének-zene tanítás módszertana, Krúdy Kiadó 1999
• Oroszné Tornyai Lilla: Énektanítói alapismeretek, Tanítóképző Főiskola Kecskemét, 1988
• Tamásiné Dsupin Borbála: A népi játékok és a mozgás relációja és funkciója a 3-7 éves gyermekek személyiségfejlődésében. Yyväskulä, 2010.
https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/25454/9789513939885.pdf?sequence=1 internetes oldal
Tantárgyfelelős intézet kódja
ZEI
Tantárgyfelelős oktató
Ferencziné dr. Ács Ildikó