Tantárgy kódja
TAB1403
Tantárgy neve
Matematika tantárgy-pedagógia I.
Tantárgy angol neve
Education of Mathematics I.
Kredit
3
Félévi követelmény
Vizsga
Heti óraszám
2 + 1
Elmélet
+ Gyakorlat
Előkövetelmény
TAB1401, TAB1402
Ajánlott félév
3
Cél
A hallgatók szaktudományos, pedagógiai, pszichológiai, módszertani felkészítése az 1-4. évfolyamos matematikaoktatásra. Az alsós matematika tananyagának részletes feldolgozása. Az alkalmazható módszerek, munkalapok, tankönyvek, taneszközök megismertetése. A modern szakmódszertani szemlélet kialakítása.
Cél angol
The scientific, pedagogical, psychological and methodological preparation of students to be able to teach mathematics for 1-4th grades pupils.
The detailed processing of the 1-4th grades curriculum.
The cognition of the applicable methods, worksheets, students books and workbooks.
The formation of modern methodological view.
Tartalom
Az általános iskolai alsó tagozatos matematika tanterv szerkezete: célok, feladatok, követelmények, tananyag, módszertani elvek. Szemelvények a matematika oktatás történetéből. A matematikatanítás néhány lélektani, pedagógiai, logikai vonatkozása. A „felfedeztető” matematikaoktatás. A számtan-algebra témakör feldolgozása. A természetes számok fogalmának megalapozása, kialakítása, mélyítése. Számkörbővítés: törtek, negatív egész számok. Modellek és szemléltetőeszközök a számfogalom kiépítéséhez. Műveletek: fogalmak és eljárások kialakítása. A szóbeli és írásbeli műveletvégzés algoritmusának Kialakítása. Fokozatok. Feladattípusok a műveleti készségek fejlesztéséhez. Számelméleti ismeretek. A problémamegoldó gondolkodás fejlesztése szöveges feladatokkal. A szöveges feladatok megoldástechnikája, megoldó tervek készítése. Nyitott mondatok alkalmazása szövegesek és egyéb problémák megoldásához. A nyitott mondatok megoldó módszerei.
Tartalom angol
Mathematics curricula in lower elementary school: structure, objective, function, requirements, methodology. Excerpts from the history of teaching mathematics. Psychological, pedagogical, logical aspects of teaching mathematics. Numeric algebra. The concept of natural numbers. Fractions and negative integers. Modelling and displaying aids for teaching numbers. Operations: concepts, processes, algorithms. Exercises of operational skills. Number Theory. Problem solving skills, textual exercises. Open sentences application, problem solving.
Számonkérés
kollokvium
Számonkérés angol
oral examination
Irodalom
Herendiné Kónya Eszter (2013): A matematika tanítása alsó tagozaton. Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó, Budapest
Peller József (2003): A Matematikai ismeretszerzés gyökerei ELTE Eötvös Kiadó, Budapest
Kóródi Bence (2014, szerk.): Matematika tankönyvek és munkafüzetek (alsó tagozat), Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, Budapest, http://etananyag.ofi.hu/tantargyak/also-tagozat (2016-05-31)
110/2012. (VI. 4.) Korm. rendelet: A Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetésérõl és alkalmazásáról
51/2012. (XII. 21.) számú EMMI rendelet 1. melléklete: Kerettanterv az általános iskola 1-4. évfolyamára
Irodalom angol
Herendiné Kónya Eszter (2013): A matematika tanítása alsó tagozaton. Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó, Budapest
Peller József (2003): A Matematikai ismeretszerzés gyökerei ELTE Eötvös Kiadó, Budapest
Kóródi Bence (2014, szerk.): Matematika tankönyvek és munkafüzetek (alsó tagozat), Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, Budapest, http://etananyag.ofi.hu/tantargyak/also-tagozat (2016-05-31)
110/2012. (VI. 4.) Korm. rendelet: A Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetésérõl és alkalmazásáról
51/2012. (XII. 21.) számú EMMI rendelet 1. melléklete: Kerettanterv az általános iskola 1-4. évfolyamára
Tantárgyfelelős intézet kódja
TAI
Tantárgyfelelős oktató
Sitkuné dr. Görömbei Cecília