Főoldal > 2016/2017. tanév > Matematika tantárgy-pedagógia I.

Tantárgy kódja

TAB1403

Tantárgy neve

Matematika tantárgy-pedagógia I.

Tantárgy angol neve

Education of Mathematics I.

Kredit

3

Félévi követelmény

Vizsga

Heti óraszám

2 + 1
Elmélet + Gyakorlat

Előkövetelmény

TAB1401, TAB1402

Ajánlott félév

3

Cél

A hallgatók szaktudományos, pedagógiai, pszichológiai, módszertani felkészítése az 1-4. évfolyamos matematikaoktatásra. Az alsós matematika tananyagának részletes feldolgozása. Az alkalmazható módszerek, munkalapok, tankönyvek, taneszközök megismertetése. A modern szakmódszertani szemlélet kialakítása.

Cél angol

The scientific, pedagogical, psychological and methodological preparation of students to be able to teach mathematics for 1-4th grades pupils. The detailed processing of the 1-4th grades curriculum. The cognition of the applicable methods, worksheets, students books and workbooks. The formation of modern methodological view.

Tartalom

Az általános iskolai alsó tagozatos matematika tanterv szerkezete: célok, feladatok, követelmények, tananyag, módszertani elvek. Szemelvények a matematika oktatás történetéből. A matematikatanítás néhány lélektani, pedagógiai, logikai vonatkozása. A „felfedeztető” matematikaoktatás. A számtan-algebra témakör feldolgozása. A természetes számok fogalmának megalapozása, kialakítása, mélyítése. Számkörbővítés: törtek, negatív egész számok. Modellek és szemléltetőeszközök a számfogalom kiépítéséhez. Műveletek: fogalmak és eljárások kialakítása. A szóbeli és írásbeli műveletvégzés algoritmusának Kialakítása. Fokozatok. Feladattípusok a műveleti készségek fejlesztéséhez. Számelméleti ismeretek. A problémamegoldó gondolkodás fejlesztése szöveges feladatokkal. A szöveges feladatok megoldástechnikája, megoldó tervek készítése. Nyitott mondatok alkalmazása szövegesek és egyéb problémák megoldásához. A nyitott mondatok megoldó módszerei.

Tartalom angol

Mathematics curricula in lower elementary school: structure, objective, function, requirements, methodology. Excerpts from the history of teaching mathematics. Psychological, pedagogical, logical aspects of teaching mathematics. Numeric algebra. The concept of natural numbers. Fractions and negative integers. Modelling and displaying aids for teaching numbers. Operations: concepts, processes, algorithms. Exercises of operational skills. Number Theory. Problem solving skills, textual exercises. Open sentences application, problem solving.

Számonkérés

kollokvium

Számonkérés angol

oral examination

Irodalom

Herendiné Kónya Eszter (2013): A matematika tanítása alsó tagozaton. Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó, Budapest Peller József (2003): A Matematikai ismeretszerzés gyökerei ELTE Eötvös Kiadó, Budapest Kóródi Bence (2014, szerk.): Matematika tankönyvek és munkafüzetek (alsó tagozat), Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, Budapest, http://etananyag.ofi.hu/tantargyak/also-tagozat (2016-05-31) 110/2012. (VI. 4.) Korm. rendelet: A Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetésérõl és alkalmazásáról 51/2012. (XII. 21.) számú EMMI rendelet 1. melléklete: Kerettanterv az általános iskola 1-4. évfolyamára

Irodalom angol

Herendiné Kónya Eszter (2013): A matematika tanítása alsó tagozaton. Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó, Budapest Peller József (2003): A Matematikai ismeretszerzés gyökerei ELTE Eötvös Kiadó, Budapest Kóródi Bence (2014, szerk.): Matematika tankönyvek és munkafüzetek (alsó tagozat), Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, Budapest, http://etananyag.ofi.hu/tantargyak/also-tagozat (2016-05-31) 110/2012. (VI. 4.) Korm. rendelet: A Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetésérõl és alkalmazásáról 51/2012. (XII. 21.) számú EMMI rendelet 1. melléklete: Kerettanterv az általános iskola 1-4. évfolyamára

Tantárgyfelelős intézet kódja

TAI

Tantárgyfelelős oktató

Sitkuné dr. Görömbei Cecília