Tantárgy kódja
TAB1313
Tantárgy neve
Anyanyelvi tantárgy-pedagógia IV.
Tantárgy angol neve
Education of Native Language IV
Kredit
2
Félévi követelmény
Vizsga
Heti óraszám
1 + 1
Elmélet
+ Gyakorlat
Előkövetelmény
TAB1310, TAB1311
Ajánlott félév
5
Cél
A hallgatók ismerjék meg a napjainkban alkalmazható alternatív olvasás- és írástanítási módszerek legfontosabb jellemzőit, valamint ismerjék fel a közöttük lévő különbségeket és hasonlóságokat. A tantárgy segítséget nyújt a tanulási zavarok felismeréséhez, kezeléséhez.
Cél angol
For students to learn about the most important characteristics of alternative reading and writing teaching methodologies at our disposal today. This course helps students identify and manage learning disabilities.
Tartalom
Lovász Gabriella: Az intenzív kombinált olvasás- és írástanítási módszer általános jellemzői, taneszközei. Az integrált metodika alapelveinek érvényesülése a módszerben. A tanítás szakaszai: a tájékozódási, a jártassági és a készségszintű szakasz feladatai.
Tolnai Gyuláné: A heurisztikus programozású olvasás- és írástanítási módszer struktúrája, általános jellemzői, taneszközei. A programfal felépítése, programozás a módszerben. Tolnai Gyuláné olvasástanítási eljárásának sajátosságai. Tolnainé írástanítási eljárása, az íráskészség fejlesztésének lehetőségei a módszerben.
Hernádiné Hámorszky Zsuzsanna: A helyesejtésre alapozott elemző–összetevő olvasás- és írástanítás általános jellemzői. A módszer olvasás- és írástanításának főbb jellemzői.
Adamikné Jászó Anna: Az integrált magyar nyelvi és irodalmi program jellemzői, elméleti háttere. A program szerkezete, egységei, tartalma. A program olvasás- és írástanításának sajátosságai.
A dőlt írás története, jellemzői. A dőlt írás tanításának szakaszai.
A tanulási zavarok felismerése alsó tagozatban. A tanulási zavar fogalma, okai, tünetei, osztályozása. A Meixner-féle diszlexia-prevenciós olvasás- és írástanítási módszer. A Meixner-féle reedukációs módszer.
Tartalom angol
General characteristics, teaching tools and phases of teaching of the combined intensive reading and writing teaching method.
The structure, general characteristics, and teaching tools of the heuristically programmed reading and writing method. Distinctive characteristics of Gyuláné Tolnai’s reading and writing teaching method.
Characteristics and theoretical context of the integrated Hungarian language and literature programme. Distinctive characteristics of the reading and writing teaching of the programme.
History and characteristics of italic cursive.
Identification of learning disabilities in the lower grades of primary school. Concept, causes, symptoms and classification of learning disabilities. The Meixner method of teaching reading and writing to prevent dyslexia.
Számonkérés
kollokvium vizsga
Számonkérés angol
examination
Irodalom
Imre Rubenné (2006): Alternatív olvasás- és írástanítási módszerek. Bessenyei György Könyvkiadó, Nyíregyháza.
Irodalom angol
Imre Rubenné (2006): Alternatív olvasás- és írástanítási módszerek. Bessenyei György Könyvkiadó, Nyíregyháza.
Tantárgyfelelős intézet kódja
TAI
Tantárgyfelelős oktató
Imre Rubenné dr.