Főoldal > 2016/2017. tanév > Beszédművelés

Tantárgy kódja

TAB1309

Tantárgy neve

Beszédművelés

Tantárgy angol neve

Development of Oral Competence

Kredit

2

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Heti óraszám

0 + 2
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

6

Cél

A hallgató ismerje meg a kisiskolások beszédsajátosságait, az alsó tagozatos helyesejtés-tanítás feladatait és követelményeit és a helyesejtés-tanításhoz szükséges szakkifejezéseket. Az igényes nevelői beszéd kialakításával, a beszédművelési alapismeretek elsajátításával a hallgató képessé váljék a tanulói helyesejtés formálására.

Cél angol

For students to learn about the specific speech patterns of young school children, requirements and tasks related to teaching children correct pronunciation and to learn the specific terminology necessary for teaching correct pronunciation.

Tartalom

A beszédművek szerkesztése: az anyaggyűjtés, a gyűjtött anyag elrendezése és megszerkesztése, a kidolgozás. A közéleti beszéd műfajai. Az iskolába lépő gyerek beszédének jellemzői. A kiejtéstanítás feladatai. A kiejtési gyakorlatok típusai: légzéstechnikai, hangadás-technikai, artikulációs, gyorsasági, időtartam-, ritmus-, hangsúly-, hanglejtésgyakorlatok, a beszédfolyamat-váltás gyakorlatai, a beszédszünet-gyakorlatok, a kiejtéstől eltérő hangkapcsolatok helyes ejtésének gyakorlása, a vers- és prózamondás gyakorlása. A beszélőszervek működése, a légzés módjai, a beszédlégzés. A hangindítás, a jól hallhatóság követelményei. A magyar magán- és mássalhangzók képzésének és ejtésének normái. Ejtéshibák, beszédhibák. A magyar hangképzési bázis jellemzői. A mondat- és szövegfonetikai eszközök: a hangszín, a hangfekvés, a hangmagasság, a dallam, a hangerő-terjedelem, a hangsúly, a beszédsebesség, a ritmus, és a szünet. A helyesejtési normákhoz igazodó beszéd gyakorlása: mese-, versmondás, különböző típusú szövegek felolvasása.

Tartalom angol

The characteristics of the speech patterns of children starting school. Tasks of teaching pronunciation. Types of pronunciation exercises. The operation of speech organs, types of breathing, speech breathing. Sound production, requirements of audibility. Norms of producing and pronouncing Hungarian vowels and consonants. Pronunciation errors, speech defects. The characteristics of the Hungarian sound production basis. Practicing speech adhering to the norms of correct pronunciation: telling stories, reciting poetry, reading different types of text.

Számonkérés

gyakorlati jegy

Számonkérés angol

practical course mark

Irodalom

Imre Rubenné (2015): A helyes kiejtés tanítása alsó tagozatban. Nyíregyházi Főiskola Könyvkiadója, Nyíregyháza. Hernádi Sándor (2006): Beszédművelés. Osiris Kiadó, Budapest.

Irodalom angol

Finta Gábor – Fűzfa Balázs, Az irodalomtanítás innovációja, Savaria University Press, Szombathely, 2013. Goda Imre, Szerepváltás a katedrán – Tanításkultúra ma és holnap, Savaria University Press, Szombathely, 2004. Goda Imre, Az irodalomtanár műhelyében, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1996. Horváth Gedeonné, Sokoldalú szemléltetés az irodalomórán, Tankönyvkiadó, Budapest, 1977. Horváth Gedeonné, Csoportmunka az általános iskolai irodalomórán, Tankönyvkiadó, Budapest, 1973. Irodalomtanítás a harmadik évezredben, szerk. Sipos Lajos, Krónika Nova Kiadó, Bp., 2006. Koi Balázs, Versértelmezések, Krúdy Kiadó, Nyíregyháza, 2005. Tüskés Tibor, Irodalmi nevelés a tanórán kívül, Tankönyvkiadó, Budapest, 1970. Vörös József, Az irodalom tanítása az általános és középiskolában, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1999.

Tantárgyfelelős intézet kódja

TAI

Tantárgyfelelős oktató

Imre Rubenné dr.

Ekvivalencia

CGF1107