Tantárgy kódja
KAB2001
Tantárgy neve
Művészetszociológia
Tantárgy angol neve
Art sociology
Kredit
1
Félévi követelmény
Vizsga
Heti óraszám
1 + 0
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
2
Cél
A művészetszociológia, mint a szociológia partikuláris szegmense. Az általános szociológiai metodikák konvertálhatóságának a kérdései. Az alkotók, művészek attitűdjének mérése. A befogadói magatartás
tesztelése. A két kultúra kérdésének exponálása. Hagyományos kulturális szokások és újabb verzióik: a fogyasztói- és a posztmodern értékeket kultiváló társadalmak jellemzése.
Tartalom
A szociológia általánosítható, mivel tipikusnak tekinthető attitűdje (méréses módszerek, tesztek, nyílt kérdőívek, interjúk). Mauss, Mead, Weber kutatásainak releváns hozadéka. Adorno és Althusser világképe.
A komplexitás-preferencia aktuális kérdései. Beállítódás és műértékelés (a grúz-uznadze-i iskola tanulságai). A művészeti késztetés és késztetettség konzisztens értelmezései: Püthagorasz, Leibniz, Baumgarten. Kant és Hegel fordulata. A Lukács féle (Lenin és Pavlov nyomvonalán haladó) befogadás-teória bemutatása. Az ifjú Lukács heidelbergi próbálkozása (az a polémia, amelyet Kanttal és Dilthey-jel folytatott). A pszichoanalikus vonulat tanulságai (Freud, Jung). A konitív szemlélet színrelépését elősegítő iskolák: Caudewell, Vigotszkij
teorámái. Művészetpszichológia és etológia (Lorenz, Sebeok, Grastyán, Csányi). Snow két kultúra
teóriájának argumentumai. A modern- és a posztmodern kor eltérő paradigmái. Valóságos és vélt szükségletek dichotómiája; a divat, a polgárpukkasztás, az értékek parmenens átértékelésnek a folyamata. Művészeti etalonok/művészeti szabadság. A műalkotások elsajátításának szintjei, jellemzői. Igény és kényszer.
Tartalom angol
Sociology can be generalized, as its attitude can be viewed as typical (surveying methods, tests, open questionnaires, interviews). Relevant proceeds of Mauss, Mead, Weber’s researches. World concept of Adorno and Althusser. Current issues of complexity-preference. Attitude and art evaluation (lessons of the school of Uznadze of Georgia). Consistent interpretations of artistic urge and inclination:Pythagoras, Leibniz, Baumgarten. Kant and Hegel’s turn. Presentation of Lukacs’s perception theory (following the track by Lenin and Pavlov). The young Lukács’s attempt in Heidelberg (his polemics with Kant and Dilthey). Lessons of the psycho-analytical school (Freud, Jung). Schools supporting the appearance of the conitive approach: theorems by Caudewell and Vigotszkij. Art psychology and etology (Lorenz, Sebeok, Grastyán, Csányi). Arguments of Snow’s two culture theory. The diverse paradigms of modern and postmodern times. Dichotomy of real and imaginary necessities, fashion, teasing, the process of the permanent reinterpretation of values. Artistic etalons/artistic freedom. Stages and characteristics of acquiring works of art. Need and pressure.
Számonkérés
kollokvium
Számonkérés angol
examination
Irodalom
Hauser, A.: A művészetek filozófiája Gondolat: Budapest 1978. Művészetszociológia (Szerk.: Józsa P.) Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó: Budapest 1978. Umberto, E.: Hat séta a fikció erdejében Európa Könyvkiadó: Budapest l995. Az esztétika vége – avagy se vége, se hossza Válogatta, előszavát írta: Bacsó P. Ikon Kiadó, ELTE Esztétikai Tanszék: Budapest 1995.
Irodalom angol
Hauser, A.: A művészetek filozófiája Gondolat: Budapest 1978. Művészetszociológia (Szerk.: Józsa P.) Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó: Budapest 1978. Umberto, E.: Hat séta a fikció erdejében Európa Könyvkiadó: Budapest l995. Az esztétika vége – avagy se vége, se hossza Válogatta, előszavát írta: Bacsó P. Ikon Kiadó, ELTE Esztétikai Tanszék: Budapest 1995.
Tantárgyfelelős intézet kódja
TFI
Tantárgyfelelős oktató
Dr. habil. Kiss Lajos András