Főoldal > 2016/2017. tanév > Művészetszociológia

Tantárgy kódja

KAB2001

Tantárgy neve

Művészetszociológia

Tantárgy angol neve

Art sociology

Kredit

1

Félévi követelmény

Vizsga

Heti óraszám

1 + 0
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

2

Cél

A művészetszociológia, mint a szociológia partikuláris szegmense. Az általános szociológiai metodikák konvertálhatóságának a kérdései. Az alkotók, művészek attitűdjének mérése. A befogadói magatartás tesztelése. A két kultúra kérdésének exponálása. Hagyományos kulturális szokások és újabb verzióik: a fogyasztói- és a posztmodern értékeket kultiváló társadalmak jellemzése.

Tartalom

A szociológia általánosítható, mivel tipikusnak tekinthető attitűdje (méréses módszerek, tesztek, nyílt kérdőívek, interjúk). Mauss, Mead, Weber kutatásainak releváns hozadéka. Adorno és Althusser világképe. A komplexitás-preferencia aktuális kérdései. Beállítódás és műértékelés (a grúz-uznadze-i iskola tanulságai). A művészeti késztetés és késztetettség konzisztens értelmezései: Püthagorasz, Leibniz, Baumgarten. Kant és Hegel fordulata. A Lukács féle (Lenin és Pavlov nyomvonalán haladó) befogadás-teória bemutatása. Az ifjú Lukács heidelbergi próbálkozása (az a polémia, amelyet Kanttal és Dilthey-jel folytatott). A pszichoanalikus vonulat tanulságai (Freud, Jung). A konitív szemlélet színrelépését elősegítő iskolák: Caudewell, Vigotszkij teorámái. Művészetpszichológia és etológia (Lorenz, Sebeok, Grastyán, Csányi). Snow két kultúra teóriájának argumentumai. A modern- és a posztmodern kor eltérő paradigmái. Valóságos és vélt szükségletek dichotómiája; a divat, a polgárpukkasztás, az értékek parmenens átértékelésnek a folyamata. Művészeti etalonok/művészeti szabadság. A műalkotások elsajátításának szintjei, jellemzői. Igény és kényszer.

Tartalom angol

Sociology can be generalized, as its attitude can be viewed as typical (surveying methods, tests, open questionnaires, interviews). Relevant proceeds of Mauss, Mead, Weber’s researches. World concept of Adorno and Althusser. Current issues of complexity-preference. Attitude and art evaluation (lessons of the school of Uznadze of Georgia). Consistent interpretations of artistic urge and inclination:Pythagoras, Leibniz, Baumgarten. Kant and Hegel’s turn. Presentation of Lukacs’s perception theory (following the track by Lenin and Pavlov). The young Lukács’s attempt in Heidelberg (his polemics with Kant and Dilthey). Lessons of the psycho-analytical school (Freud, Jung). Schools supporting the appearance of the conitive approach: theorems by Caudewell and Vigotszkij. Art psychology and etology (Lorenz, Sebeok, Grastyán, Csányi). Arguments of Snow’s two culture theory. The diverse paradigms of modern and postmodern times. Dichotomy of real and imaginary necessities, fashion, teasing, the process of the permanent reinterpretation of values. Artistic etalons/artistic freedom. Stages and characteristics of acquiring works of art. Need and pressure.

Számonkérés

kollokvium

Számonkérés angol

examination

Irodalom

Hauser, A.: A művészetek filozófiája Gondolat: Budapest 1978. Művészetszociológia (Szerk.: Józsa P.) Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó: Budapest 1978. Umberto, E.: Hat séta a fikció erdejében Európa Könyvkiadó: Budapest l995. Az esztétika vége – avagy se vége, se hossza Válogatta, előszavát írta: Bacsó P. Ikon Kiadó, ELTE Esztétikai Tanszék: Budapest 1995.

Irodalom angol

Hauser, A.: A művészetek filozófiája Gondolat: Budapest 1978. Művészetszociológia (Szerk.: Józsa P.) Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó: Budapest 1978. Umberto, E.: Hat séta a fikció erdejében Európa Könyvkiadó: Budapest l995. Az esztétika vége – avagy se vége, se hossza Válogatta, előszavát írta: Bacsó P. Ikon Kiadó, ELTE Esztétikai Tanszék: Budapest 1995.

Tantárgyfelelős intézet kódja

TFI

Tantárgyfelelős oktató

Dr. habil. Kiss Lajos András