Tantárgy kódja
CGB1203
Tantárgy neve
Család- és nevelésszociológiai alapismeretek
Tantárgy angol neve
Basic Knowledge of Family and Sociology of Education
Kredit
3
Félévi követelmény
Vizsga
Heti óraszám
2 + 0
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
2
Cél
A hallgatók ismerjék meg a társadalmi integráció kereteit, az integrációs folyamatot meghatározó családi szocializáció szubkulturális vonásait, valamint a formális és informális nevelés változásait.
Cél angol
To clarify relationships between society and education at schools. The student will be able to examine family subcultures and lifestyles through the specific features of the family.
Tartalom
A nevelés és a társadalom kapcsolatának bemutatása neveléselméleti és társadalomelméleti elemzéseken keresztül. Az emberi egzisztencia, a kultúra és a közösség összefüggései, az individualizáció és a szocializáció folyamatának sajátosságai. A család, mint társadalmi kiscsoport, családszociológiai elméletek, családfejlődési modellek. A családi szocializáció szubkulturális vonásai, a kisgyermekek szociális kompetenciáinak fejlesztése. A szocializációs zavarok funkcionális leírása, hátrányos helyzetű, deprivált csoportok újratermelődése. A társadalmi integráció keretei, a formális és az informális nevelés változásai. Az intézményes nevelés társadalmi viszonyai, a társadalmi elvárások változásai és azok hatása a nevelés gyakorlatára.
Tartalom angol
Social foundations of education and formal education. The concept of the family and the framework of its interpretation. Social functions of the family. Families lifestyle, family subcultures. Introducing the relation between education and society via social theory analysis. Interrelations of human existence, culture and community, the nature and process of individualization and socialization. Family as a social subgroup, subculture aspects of family socialization; Functional description of socialization disorders, Reproduction of disadvantaged and underprivileged groups; frames of social integration, changes in formal and informal education; Social relations of institutional education, changes in expectations and their effects on the practice of education.
Számonkérés
kollokvium
Számonkérés angol
examination
Irodalom
Durkheim, Emil: Nevelés és szociológia. Tankönyvkiadó, Bp., 1980. ISBN 963 1747 328
Kasik László: A szociális kompetenciák fejlesztésének elmélete és gyakorlata Iskolakultúra,
2007/11-12.
Kozma Tamás: Bevezetés a nevelésszociológiába. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp., 2001. ISBN
978 9631903676
Pataki Ferenc: Nevelés és társadalom. Tankönyvkiadó, Bp., 1982.
Somlai Péter: Szocializáció. A kulturális átörökítés és a társadalmi beillesztés folyamata.
Corvina Kiadó, Bp., 1987. ISSN 1216-2051
Ifjúság 2008 Gyorsjelentés Szerk.:Bauer Béla, Szabó Andrea, Szociálpolitikai és Munkaügyi
Intézet
Irodalom angol
Durkheim, Emil: Nevelés és szociológia. Tankönyvkiadó, Bp., 1980. ISBN 963 1747 328
Kasik László: A szociális kompetenciák fejlesztésének elmélete és gyakorlata Iskolakultúra,
2007/11-12.
Kozma Tamás: Bevezetés a nevelésszociológiába. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp., 2001. ISBN
978 9631903676
Pataki Ferenc: Nevelés és társadalom. Tankönyvkiadó, Bp., 1982.
Somlai Péter: Szocializáció. A kulturális átörökítés és a társadalmi beillesztés folyamata.
Corvina Kiadó, Bp., 1987. ISSN 1216-2051
Ifjúság 2008 Gyorsjelentés Szerk.:Bauer Béla, Szabó Andrea, Szociálpolitikai és Munkaügyi
Intézet
Tantárgyfelelős intézet kódja
API
Tantárgyfelelős oktató
Bodnárné dr. Kiss Katalin
Ekvivalencia
CGF1201